השוק

שטראוס חזרה למדפים והמכירות חזרו לרמה שלפני הריקול הגדול

נראה שהמשבר הגדול בתולדות שטראוס מאחוריה ונכון לסוף שנת 2022 חזרו מכירות חטיבת הממתקים לרמה הקרובה לרמה שלהן לפני פרשת הריקול הגדול; שי באבד: "למרות השחיקה ברווחיות הצלחנו לצמוח בקצב משמעותי"
ניצן כהן |  3
עופרה שטראוס (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי, תום להט, freepik)
נראה ששטראוס מצליחה להתגבר על המשבר הגדול ביותר מתולדותיה ואולי המשבר הגדול ביותר בענף המזון הישראלי מאז פרשת רמדיה (עם כל ההבדלים המתבקשים). שטראוס נזכיר נאלצה לפני יותר משנה להשבית את מפעל הממתקים שלה ולהוריד את המוצרים שלה מהמדפים בשל גילוי סלמונלה במפעל.
לשטראוס לקח המון זמן לגלות את מקור התפרצות הסלמונלה במפעל הממתקים ולקח לא פחות זמן להכשיר מחדש את המפעל. התפרצות הסלמונלה והשבתת המפעל הביאה לשורה של שינויים משמעותיים בענקית המזון שכללה גם את החלפת המנכ"ל גיורא בר דעה בשי באבד שגיבש תוכנית אסטרטגית ליציאה מהמשבר וחזרה לפסים של צמיחה.

שטראוס נתקלה בשנה החולפת כמו שאר חברות המזון עם אתגרי האינפלציה, הריבית העולה והמחאה על יוקר המחיה בישראל כשבשונה משאר חברות המזון, שטראוס הייתה צריכה לחזור למדפים עם הממתקים ולהחזיר את האמון של הלקוחות במוצרים שלה שנחשבים לאיכותיים ובעלי מיצוב מצויין אצל הלקוחות. על המשימה הזו הופקד שי באבד ונראה שהוא מצליח לנהל את המשבר הזה ויותר מכך, מצליח להחזיר את שטראוס לפסים של צמיחה.
מנתוני החברה עולה כי היא מציגה צמיחה במרבית הקטגוריות בהן היא פועלת. העלייה בהכנסות החברה צומצמה בשל אירוע הריקול בחטיבת הממתקים וכן בשל עצירה של חלק מפעילות הייצור בסברה למשך מספר חודשים במהלך השנה שחלפה. בשטראוס מציינים כי מפעל הסלטים של סברה בוורג'יניה וכן מפעל הממתקים בנוף הגליל שבו לפעילות במהלך 2022 והמוצרים חזרו למדפים.
הנתון המשמעותי שעולה מהדוט"חות הכספיים של החברה מגלה כי נתח השוק של הממתקים צמח בצורה מרשימה ועמד במרץ 2023 על ממוצע של כ- 24% קרוב לרמתו לפני ארוע הריקול. נתח השוק של סברה בקטגוריית החומוס בארה"ב עמד בסוף 2022 על 31.2% ובשבועות האחרונים על כ-37.6% זאת לעומת  כ-61.6% לפני הפסקת הייצור  במפעל.
בסך הכל הסתכמו הכנסות הקבוצה בשנת 2022 בכ-9.5 מיליארד שקל - צמיחה אורגנית מנוטרלת השפעת שינויי שער חליפין של כ- 6.5%. הרווח הגולמי נשחק בכ-12.3% והסתכם בכ-2.8 מיליארד שקל כאשר שיעור הרווחיות הגולמית נשחקה לרמה של כ- 29.8% לעומת כ- 36.9% בשנת 2021. הקיטון ברווח הגולמי וברווחיות הגולמית נבע בעיקר מאירוע הריקול של חטיבת הממתקים, והפסקת ייצור בסברה, וכן מעלייה במחירי הקפה הירוק, מחירי החלב הגולמי, האריזה והאנרגיה. בהמשך לכך הרווח התפעולי של החברה נשחק בכ-61.4% לעומת שנת 2021 לכ-379 מיליון שקל והרווח הנקי נשחק בכ-72.9% לכ-174 מיליון שקל.  
עופרה שטראוס יו"ר קבוצת שטראוס אמרה עם פרסום הדו"חות כי: "אנחנו מסכמים שנה של התמודדות עם אתגרים פנימיים וחיצוניים, כאשר במקביל אנחנו ממשיכים ומשקיעים בתשתיות הפיזיות והניהוליות של החברה כבסיס לחוסן שלנו בעתיד. בשנה החולפת החזון, האסטרטגיה והערכים שלנו עמדו כמצפן שמכוון את הדרך. היה לנו ברור שאנחנו חברה ששמה בראש ובראשונה את בריאותם וביטחונם של הצרכנים ושל אנשיה. חברה שמטפלת באתגרי ההווה ובונה עתיד מתוך ראייה ארוכת טווח.
"האסטרטגיה אותה השקנו בתחילת 2022, כללה התאמות שהחברה נדרשת לבצע ויכולות אותן נדרש לבנות בעשר השנים הקרובות. בין השאר מדובר בהשקעה בתשתיות של המפעלים ושל הטכנולוגיות, במיומנויות של אנשי ונשות החברה ובביצוע שינויים ארגוניים המותאמים לאסטרטגיה.
"בחודשים האחרונים ביצענו שינויים במנהיגות הקבוצה, אנו משקיעים בחדשנות, משדרגים את אתרי הייצור וממשיכים להתאים את עצמנו לציפיות המתפתחות תוך מחויבות לשיפור ההשפעה החיובית שלנו על אנשים וסביבה".
 שי באב"ד מנכ"ל קבוצת שטראוס אמר כי: "חרף השחיקה ברווחיות השנה החברה מציגה צמיחה משמעותית הנובעת מביצועים חזקים בפעילויות הבאות: הקפה, שטראוס מים, חטיבת האוכל, המחלבות והחטיפים המלוחים בישראל. סברה וחטיבת הממתקים בישראל חזרו לייצר והן משפרות בעקביות את נתחי השוק שלהן.
"במהלך הרבעון הרביעי של 2022 וביתר שאת בתחילת 2023 המשיכה הקבוצה ביישום האסטרטגיה תוך מיקוד בשלושה דגשים ניהוליים:RECOVER TRANSFORM PERFORM , אשר שמות דגש על חזרה לרווחיות, פרודוקטיביות, שינוי מבנה ארגוני והשקעות מאסיביות מחוללות צמיחה.
"בנובמבר 2022 חתמנו על עדכון והארכת הסכם השותפות בחברת הקפה בברזיל ל-20 שנה נוספות. בדצמבר 2022 אישרנו השקעה להקמת מפעל נוסף לייצור ברי מים בסין. בינואר 2023 הודענו על הרחבת פעילות המים בבריטניה באמצעות שיתוף פעולה עם קבוצת Culligan  הבינלאומית, ובפברואר 2023 הפסקנו את פעילות אובלה באירופה".
עוד עולה מנתוני החברה כי פעילות הקפה בישראל צמחה בשנת 2022 בכ-6.9% לכ- 778 מיליון שקל אשר נבע מגידול במכירות לשוק הקמעונאי, במכירות מחוץ לבית. עם זאת הפעילות נשחקה ברווח וברווחיות התפעולית בעיקר כתוצאה מהתייקרות מחירי הקפה הירוק, וכן מהתייקרות מחירי האנרגיה וחומרי האריזה. 
חברת הקפה בברזיל הגדילה את מכירותיה בשנת 2022 לכ- 2.66 מיליארד שקל (במונחי 50%) צמיחה של 43.7% במטבע מקומי – זאת בעיקר בשל עליית מחירי המכירה, וכן החלשות השקל מול הריאל הברזילאי. הפעילות במזרח אירופה הניבה אף היא צמיחה בשיעור דו ספרתי במטבע מקומי בכל המדינות בהן פועלת החברה: רוסיה-אוקראינה, פולין, רומניה וסרביה.
חברת סברה סיימה את 2022 עם היקף מכירות של 328 מיליון שקל (במונחי 50%) ירידה של 46.9% במטבע מקומי הנובעת מהשבתת המפעל בווירג'יניה מאפריל ועד חזרתו לייצור  באוגוסט. אובלה סיימה את 2022 עם הכנסות של 87 מיליון שקל (במונחי 50%) צמיחה של 7.3% במטבע מקומי.
שטראוס מים מסכמת שנה חיובית עם צמיחה אורגנית במכירות של 6.7% לכ-785 מיליון שקל שנובע מגידול במצבת הלקוחות ומגידול במכירת מכשירים חדשים. מכירות הפעילות בסין[2]  צמחו  בכ- 7.8% הנובע בעיקר מגידול מספר נקודות המכירה, על אף שבחלק מהשנה היו סגרים בשל התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה. במהלך חודש דצמבר החליט דירקטוריון HSW על הקמת מפעל ייצור נוסף בסין.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לא קונה אוכל מתועש,, זה פשוט רעל (ל"ת)
    אבי,, 03/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    חחח בכירי האוצר לא מחכים הרבה
    מישהו 03/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכרגיל אחרי "שדואגים" לאזרח הקטן בתקציב,הם נוחתים להם במשרה מפנקת בתאגידים הגדולים. לא אמורה להיות להם תקופת צינון בדומה לאנשי הצבא??
    סגור
  • 1.
    למה שוקולד באירופה עולה בחמישים אחוז פחות?
    דין 03/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו לא צריכים לממן את המשכורות המנופחות של הנהלת שטראוס ושי באבד בפרט. . שוקולד באירופה עולה חצי מחיר ואפילו פחות
    סגור