השוק

ה-ECB העלה את הריבית ב-0.5%; S&P: לא הייתה ברירה

הבנק האירופי המרכזי לא נרתע מהטלטלות בשווקים ומהזעזוע בקרדיט סוויס ומעלה את הריבית בגוש האירו ב-0.5% ל-3%; העלאת הריבית האגרסיבית של ה-ECB מתכתבת עם התחזיות של המשקיעים לגבי הריבית בארה"ב
ניצן כהן | 
בנק קרדיט סוויס (צילום shutterstock)
בהתאם לתחזיות המוקדמות הבנק האירופי המרכזי מעלה את הריבית בגוש האירו ב-0.5% לרמה של 3%. קריסטין לגארד שמשמשת יו"ר ה-ECB לא חששה מהטלטלה בבורסות בעולם ומחולשת קרדיט סוויס שעלולה לייצר גל הדף במערכת הבנקאית האירופאית והיא ממשיכה במלחמה באינפלציה.
סליביין ברוייר, הכלכלן הראשי של S&P ואחד האנשים שיש לשים לב היטב לדברים שהם אומרים, אמר היום בתגובה להעלאת הריבית שה-ECB עשה את הדבר הנכון היחד שהוא יכול היה לעשות. "אינפלציית הליבה (המדד בניכוי רכיבים תנודתיים כמו מזון ואנרגיה, נ"כ) כפולה מהיעדים של הבנק המרכזי ולכן אין ברירה אלא להעלות את הריבית ב-0.5%. בשבריריות של המערכת הבנקאית ניתן לטפל בדרכים אחרות מאשר הריבית" אמר ברוייר.

"כדי לייצב את המערכת הבנקאית יש לבנק המרכזי שורה של כלים אפקטיביים. להערכתנו האינפלציה תתכנס ליעדים  בשנת 2024 וכך גם הצמיחה של הכלכלה האירופאית. אבל בכל מקרה, הנחת העבודה שלנו היא שכדי שהתחזיות האלה ייתשגמו הריבית צריכה לעלות עד לרמה של 3.5% (לאחר העלאת הריבית הנוכחית, הריבית בגוש האירו עומדת על 3%, נ"כ) אבל בקצבים של 0.25% כל פעם עד הקיץ הקרוב". אמר ברוייר.
בהודעה רשמית של ה-ECB נכתב כי האינפלציה הגבוהה מתחילה להראות סימנים של היחלשות אם כי היא עדיין גבוהה מידי וככל הנראה המצב הזה יימשך תקופה ארוכה יותר מכפי שצפו קודם. אינהפלציית הליבה גבוהה גם היא מיעדי יציבות המחירים.
פטריק ברב, ראש תחום אג"ח באירופה של בנק ההשקעות נוייברגר ברמן אמר לקראת הודעת ה-ECB כי "הפעילות בגוש האירו עדיין קרובה למיתון ופיטורים כבר החלו בספרד וגרמניה. ה-ECB צריך לשקול היטב את מדיניות הריבית שלו מאחר שאין סיבה למהר לעלות את ריבית כאשר הם כבר נמצאים בטריטוריות מגבילות ולקחת בחשבון את האפקט המאוחר של השפעת מדיניות הניצית שלו שכן ההשפעה הראשונה היא הידוק משמעותי של תנאי הלוואות האשראי שמציעים בנקים מסחריים. אנו מצפים שלאחר מרץ, ה-ECB  יפחית ל-25 נקודות ויעצור ב-3.5% או ברמה נמוכה יותר.
בהתייחס למערכת הבנקאית, הדגישו בנויברגר ברמן, "בהשוואה לאירוע SVB בארה"ב הרי ששם בנקים עם מאזן מתחת ל-250 מיליארד דולר אינם תחת פיקוח צמוד של הרגולטור, בגוש האירו כל הבנקים מפוקחים באופן מלא".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה