השוק

המשקיעים בבנקים האמריקאים איבדו 52 מיליארד דולר ביום

אחרי ש-SVB הודיע על מימוש השקעות בהיקף של 21 מיליארד דולר והנפקת מניות של יותר כ-2 מילארד דולר, מחקו 4 הבנקים הגדולים בארה"ב 52 מיליארד דולר מהשווי; בוול סטריט מתחילים לשאול האם המערכת הפיננסית הולכת למשבר עמוק
ניצן כהן |  4
כלכלה בארצות הברית (צילום shutterstock)
אתמול צללה מניית SVB ביותר מ-60% אחרי שהבנק שנחשב לגדול והחשוב בעולם מימון חברות טכנולוגיה הודיע על מימוש השקעות בהיקף של 21 מיליארד דולר ויציאה לגיוס הון של יותר מ-2 מיליארד דולר. ההודעה של סיליקון ואלי בנק שלחה את מניות הבנקים הגדולים בארה"ב לירידות שמחקו למשקיעים לא פחות מ-52 מיליארד דולר.
אם כן מה קרה אמש. סיליקון ואלי בנק נחשב לאחד הגדולים והחשובים בתחום מימון חברות טכנולוגיה צעירות. עליית הביאה לכך שמשקיעי הון הסיכון העדיפו להטות כסף לפיקדונות ולאיתור השקעות בעולם עם סיכונים נמוכים יותר מסוג החברות האלה וזה גרם לירידה חדה בהיקף הפיקדונות המופקדים בבנק ומגולגלים כמימון לחברות הטכנולוגיה.

התהליך הזה גרם לסיליקון ואלי בנק לגבש תוכנית לעיבוי ההון שלו וזה אומר מימוש נכסים/ השקעות ויציאה לגיוס הון, כלומר להנפקה של מניות.
מימוש ההשקעות בהיקף המשמעותי של 21 מיליארד דולר הניב לבנק הפסד של כ-1.8 מיליארד דולר וזה משמעותי מאוד ושידר למשקיעים הרבה לחץ באשר ליכולת של הבנק לשלם את ההתחייבויות שלו. בנוסף גיוס הון של כמעט 2 מיליארד דולר, במצב עניינים כזה עלול להביא לדילול בעלי מניות קיימים וזה גם לא דבר חיובי. כל התהליך הזה משדר המון לחץ לשווקים וגרר איתו הורדת דירוג של מודיס וכן הלאה.
אז אם את מצב סיליקון ואלי בנק ניתן היה להעריך (אם לא את עומקו של המשבר בבנק) הרי שהמשקיעים שאלו את עצמם את השאלה החשובה יותר, והיא מה מצבם של שאר הבנקים בארה"ב, כשברור לכל שהמערכת הבנקאית העולמית (ובטח האמריקאית) חשופה מאוד לענפי הנדל"ן והטכנולוגיה.
באופן טבעי למדיי המשקיעים העדיפו לצאת כרגע ממניות המערכת הבנקאית כדי לאפשר לה לתקנן את עצמה בלי שהם חשופים אליה יתר על המידה וזה גרם להם למכירת מניות שהניבה הפסד כולל (בארבעת הבנקים הגדולים) של 52 מיליארד דולר (במונחי מחיקת שווי).
אז ננסה לרגע להסביר את התהליך שעובר על המערכת הבנקאית. באופן עקרוני השנים האחרונות גרמו למירוץ של המערכת למי ילווה יותר כסף לענפי הנדל"ן והטכנולוגיה. שני תחומי אלה רגישים מאוד לריבית. אז בעוד בעולמות הנדל"ן יש באופן עקרוני, בטוחה קשיחה (אם כי ראינו במשבר הסאב-פריים עד כמה היא שווה בימי משבר) הרי שבעולמות הטק, כשהמימון החיצוני מתייבש, ההשקעה יורדת לטימיון.
שנת 2021 יצרה המון השקעות בחברות טכנולוגיה שאמנם נקבו בשוויים מופרכים אבל כל מי שעיניו בראשו ידע שיבואו גם ימים אחרים. היה רק צריך לקרוא את הנתונים ולהקשיב לאזהרות (ולנאומים) של ראשי הבנקים המרכזיים כדי להבין שעוד רגע קט החגיגה הולכת להיגמר ואז זה קרה.
הריבית התחילה לעלות (אי שם בתחילת שנת 2022) ולאט לאט משקיעי הון הסיכון הבינו שמתחי להיות ערך לכסף שלהם ואין צורך לתת לחברה שווי של יוניקורן בלי שהיא מרוויחה אפילו סנט אחד ואין צפי סביר למתי היא תתחיל להרוויח את הסנט הראשון. כמובן שההייטקיסטים חגגו עם הכסף הזה במשרדים מפנקים, טיולים מסביב לעולם, משכורות מנופחות וכן הלאה, מתוך אמונה שהחגיגה תימשך לנצח.
אבל לאט לאט החלו להתייבש מקורות המימון במשחק הפירמידה הזה וכולם צריכים להתחיל לחשוב איך הם מביאים כסף ממקורותיהם העצמיים ומכאן הטלטלה שחוותה הלילה המערכת הבנקאית האמריקאית. למעשה זו מתחילה להיות נקודת המפגש בין החלומות (בעולם של ריבית אפס) למציאות בה לכסף יש ערך.
כדאי לשיןם לב לעוד דבר והוא התמסורת בין העלאות הריבית על ידי הבנקים המרכזיים לביטוי שלהם בעולמות הריאליים וכאן אנחנו מדברים שהמחקר המודרני מדבר על סדר גודל של שנה מהרגע שהריבית עולה עד שהיא משפיעה על העולמות הריאליים - אז ברוך הבא למציאות.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    זה בגלל הרפורמה של לוין. טמבל (ל"ת)
    אופיר 03/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    כתב/ת
    טונה 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גוגל טרנסלייט שולט
    סגור
  • 2.
    חחח שההיטק שלנו יעביר את החברות שלהם לשם (ל"ת)
    דפי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    מסקנה מי שהוציא את הכסף מישראל הפסיד
    משה 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפיד והתקשורת המגויסת של השמאל (12,11,13) גרמו לציבור שלהן להפסיד במקום זה תקשיבו לנתניהו…. וקצת למומחים בכלכלה אמיתיים שמתראיינים לערוץ 14 כמו פרופסור ירון זליכה שאמר שהשקל ישאר חזק!
    סגור