השוק

בנק ישראל: היקף החובות הבעייתיים בבנקים - נמוך

דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל מגלה עלייה בהיקף האשראי שמעמידה המערכת הבנקאית לציבור. האשראי הזה סובל מעליית הריבית והאינפלציה אך שיעור החובות שנפגמו מהתהליך נמוך וזה אומר בשורות טובות למערכת הבנקאית
ניצן כהן |  1
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום פלאש 90)
אחת השאלות המשמעותיות בכל כלכלה בתקופה של אינפלציה גבוהה וריבית עולה היא ההשפעה שלהם על איכות תיק האשראי של המערכת הבנקאית. באופן עקרוני ככל שהאינפלציה עולה והריבית עולה הרי שהחוב של משקי הבית גדל ומכאן גם התשלומים השוטפים שמכבידים מאוד. התהליך הזה מכביד על משקי הבית עד כדי שהסיכונים שהם ישמטו חוב עולה משמעותית.
בבנק ישראל סקרו את היקפי האשראי בישראל והחשיפה של המערכת הבנקאית לחדלות פירעון של משקי הבית והעסקים בתקופה בה הסיכון עולה. מהנתונים עולה כי היקף החובות הבעייתיים במערכת הבנקאית עדיין נמוך וזו בשורה טובה הן למערכת והן באופן עקרוני לכלכלה כולה.
 
בדו"ח היציבות נכתב כי "האשראי למגזר העסקי עלה בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2022 ב-10% וזאת בהמשך לעלייה של 12.5% בשנת 2021. העליה המהירה באשראי העסקי בשנים 2021-2022 הובלה על-ידי עליה מהירה באשראי הבנקאי למגזר העסקי שעלה בכמעט שליש בתקופה זו. על אף ההרעה במצב המקרו העולמי והירידות בשווקים הפיננסים, אין בשלב זה ראיות להרעה משמעותית באיכות האשראי העסקי ושיעור האשראי הפגום והאשראי בפיגור במערכת הבנקאות נותר נמוך.
"האשראי לענפי הבינוי והנדל”ן היווה בשנת 2022 34% מסך הנפקות האג”ח בבורסה לניירות ערך בתל אביב (נמוך מחלקן בהנפקות בשנת 2021) וכמעט 38% מיתרת האשראי העסקי המאזני של הבנקים בנובמבר 2022. בתוך חשיפה זו, האשראי לענף הבינוי הגיע בשנת 2022 לאחר הקלת מגבלת החבות הענפית בבנקים, לשיא של 23% מיתרת האשראי העסקי המאזני.
"במקביל, על פי דוחותיהן הכספיים של חברות האשראי החוץ בנקאי הנסחרות בבורסה, סך האשראי שנותנות חברות אלו למגזר העסקי גדל בשנה האחרונה ב-50% והגיע בסוף הרביע השלישי של השנה ל-18 מיליארד שקל. חלק גדול מאשראי זה מופנה לענף הנדל”ן. מצאנו כי הקריסה של שתיים מחברות האשראי החוץ בנקאי לא הובילה, להערכת המשקיעים, לעלייה בסיכון של כלל החברות בענף האשראי החוץ בנקאי".
באשר לאשראי למשקי הבית, כותבים בבנק ישראל כי זה עלה בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2022 בקצב מהיר של 10.6% בדומה לשנת 2021. הצמיחה המהירה ביותר הייתה באשראי לדיור. בהתאם, המשכנתאות הגיעו לרמה גבוהה בהשוואה היסטורית. שיעור המשכנתאות בסיכון גבוה יחסית עלה במהירות מסוף שנת 2021 והתייצב בחודשים האחרונים של 2022 ברמה גבוהה בהשוואה היסטורית.
"בעקבות העלייה בריבית בנק ישראל והעלייה בתמחור סיכון האשראי, חלה בתקופה הנסקרת עלייה מהירה בשיעורי הריבית לעסקים ולמשקי בית. על רקע זה צמיחת האשראי למגזר העסקי האטה מקצב חודשי גבוה מאוד של 1.3% בארבעת החודשים הראשונים של השנה לקצב חודשי של 0.7% בששת החודשים שלאחר-מכן. בדומה לכך, צמיחת האשראי למשקי הבית האטה מקצב חודשי גבוה מאוד של 1.3% בארבעת החודשים הראשונים של השנה לקצב חודשי של 0.8% בששת החודשים שלאחר מכן. האטה זו מתבטאת גם בקצב נטילת המשכנתאות.
"הנתונים מראים כי החוב של המגזר העסקי עלה אמנם מאמצע שנת 2020 גם ביחס לתוצר, אבל זאת לאחר ירידה מתמשכת מאז שנת 2008 כך ששיעור החוב העסקי לתוצר בישראל עומד על 72%, נמוך באופן היסטורי ובהשוואה בין-לאומית" כותבים בבנק ישראל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה עם הנתונים הנוספים
    צחי 02/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מלא כסף הלוואת שוק שחור ואפור..
    סגור