השוק

נבחרת הכלכלנים: התחזית הדרמטית על עליות הריבית

נבחרת הכלכלנים חלוקה על החלטת הפד הבאה לגבי העלאת הריבית בארה"ב, אם תהיה בכלל ואם כן בכמה. השפעה שיכולה להיות מכרעת גם החלטת נגיד בנק ישראל
מערכת ice |  1
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, אורי גרינפלד, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
לאחר עליית הריבית בארה"ב בפעם נוספת ב-0.25%, הכלכלנים הבכירים בישראל חלוקים על הצעדים הבאים של הפדרל ריזרב, החלטה שמשפיעה על החלטות הבנקים המרכזיים במערב וכמובן גם על החלטת בנק ישראל.
כאמור, בארה״ב הריבית עלתה ל-4.75%. בפדרל ריזרב לא מעוניינים להכות חזק מידי בכלכלה האמריקאית ולכן הם ממתנים את קצב העלאת הריבית. האם זו ההעלאה האחרונה בתקופה הקרובה או שאנחנו לקראת עליות נוספות?

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך כי הפד עדיין צופה עליות נוספות בריבית, ואומר כי הן יהיו בשתי פעימות נוספות של 0.25% כל אחת וזאת על מנת להחזיר את האינפלציה ל-2% לאורך זמן: "היו"ר הדגיש את פרק הזמן שלוקח למדיניות המוניטרית להשפיע ובזה ישנה רמיזה נוספת לכוונה לשמירה על הריבית ברמה גבוהה יחסית לאורך זמן", אומר בפמן.
ויקטור בהר, מנהל החטיבה הפיננסית בבנק הפועלים, אומר כי למרות פרשנות של חלק מהאנליסטים שראו בדברי יו"ר הפדרל ריזרב אפשרות שבנסיבות מסויימות העלאות הריבית הגיעו לסיומן, למעשה הוא עצמו ציין במפורש שהתהליך עדיין נמשך וגם נתוני ד"וח התעסוקה לחודש ינואר שהצביעו על שוק עבודה הדוק והנתונים המפתיעים של מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים הגבירו את הערכות המשקיעים שאין סימנים ברורים להאטה ושהעלאות הריבית ע"י הפד צפויות להימשך.
על פי החוזים העתידיים לריבית הפד, אומר בהר, קיימת הסתברות של 83% להעלאת ריבית נוספת של 0.25% ב-22 במרץ, לריבית של 5%, וההסתברות להעלאה נוספת ל- 5.25% ב- 3 באפריל מוערכת ב- 50%.
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, מעריך כי הפד יעצור את העלאות הריבית למרות שוק העבודה החזק. לדבריו בבנק המרכזי ככל הנראה יחליטו לעצור את העלאות הריבית בקרוב (השווקים מתמחרים כרגע עוד שתי העלאות של 0.25%).
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון, בסקירתו מעריך אחרת לגמרי. לדבריו, שוק העבודה בארה"ב נותר מאוד הדוק ללא סימני רפיון. קצב עליית השכר אומנם התמתן, אך נותר גבוה יחסית ליעד האינפלציה. לכן לדבריו החדשות הטובות הן שהמיתון עוד רחוק, אך החדשות הפחות-חיוביות הן שלהערכתו גברו הסיכויים לשלוש העלאות ריבית של 0.25% על ידי הפד עד לרמה של 5.5%-5.25%.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    התכוונתם: "בחרת האשכנזים" (ל"ת)
    דוד 02/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור