השוק

מנכ"ל הבורסה: "לא מאמין שסכומים גדולים יצאו מישראל. צריך להרגיע"

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה אומר בראיון ל-ice כי קשה לקבוע אם הירידות האחרונות בבורסה קשורה למצב הפוליטי, אבל הוא לא מאמין שיותר מידי כסף יצא מישראל; בן זאב מודאג מהריכוזיות של הייעוץ השקעות בבנקים ורוצה לתגמל את יועצי ההשקעות לפי ביצועים
ניצן כהן |  3
איתי בן זאב (צילום קובי קנטור)
מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, אומר היום בראיון ל-ice כי הוא לא מאמין שיותר מידי כסף יצא מישראל בגלל המצב הפוליטי ובכל מקרה הוא מנסה להרגיע את המשקיעים. בן זאב מלין על הריכוזיות במערכי ייעוץ ההשקעות בבנקים ומבקש יותר תחרות ותגמול ליועצים לפי הביצועים שלהם.
"מה שקורה במישור הפוליטי כולם כבר דיברו והתייחסו לזה. באמת יוצאות הרבה כתבות ואני מניח שהשבוע דברים יתבהרו יותר. כרגע רואים הרבה מאוד אמירות מצד פוליטיקאים וחלק מהאנשים מדברים מפוזיציה. ברמת העובדות הדברים עוד לא ברורים לאן הם הולכים. בשוק ההון ותמיד יש תנודות והיינו כבר במצבים שהסבירו למה הדולר עולה והסיבה בפועל הייתה אחרת. לא ניתן להסיק כרגע מסקנות נחרצות" הוא אומר.

בן זאב מלין בעיקר על הריכוזיות ש להמערכת הבנקאית בעיקר בתחום ייעוץ ההשקעות. להערכתו מתוך ה-500 מיליארד שקל שנמצאים כרגע בחשבונות העו"ש בבנקים, ניתן היה להטות ולו חלק מהכסף לקרנות הכספיות כחלופה לפקדון הבנקאי.
"רשות ניירות ערך ציינה שלמעלה מ-90% מהיועצים מרוכזים בבנקים. שווי תיק 950 אלף שקל ורק 350 אלף אנשים מיועצים. אף אחד לא יכול להסתכל על המספרים ולהרגיש בנוח איתם. צריך להסכים שהמצב לא במקום שהיינו צריכים להיות בו. המצב הנכון הוא לא מה שקורה. לא נגעו כבר הרבה זמן בחוץ הייעוץ ואם מסכימים שהמצב הוא לא רצוי ואנחנו שואלים לאן רוצים להגיע וצריך לשאול לאן הולכים".
בן זאב אומר שצריך לחכות לדו"חות של המערכת הבנקאית ואז לראות את הרווחים שהניבה העלאת הריבית למערכת. העלאת הריבית הזו, לטענתו, לא גולגלה במלואה ללקוחות וזה שווה כסף למערכת. "אם היו מציעים לאנשים קרן כספית, ולפעמים בגלל חוק הייעוץ הפקידים לא יכולים לעשות את זה, ויועץ בבנק מטפל ב-250 לקוחות ולא יכול להגיע לאנשים אז אנשים, לפחות חלקם הפסידו ריבית שיכלו לקבל".
מה האינטרס של היועץ בבנק לא להמליץ על קרן כספית?
"כשיועץ מקבל משכורת מהבנק הוא לא אובייקטיבי. דמי הפצה זה לא דבר אובייקטיבי. אם רשות ני"ע תחליט להוריד את דמי ההפצה אזי הייעוץ לא ישאר אותו הדבר. המצב היום הוא שאתה משלם לבנק ולא ליועץ ואסור למדוד את היועץ. הבנק לא יכול לתגמל את היועצים וזה לא טוב. הרבה יועצים טובים עזבו את הבנקים בגלל הרגולציה הזו. בסופו של יום אין לאף אחד אינטרס לעשות יותר טוב".
אתה מדבר על מצב שאתה רוצה שייכנסו בתי השקעות זרים ויתחילו לתת ייעוץ בישראל. אבל אנחנו קטנים מידי.
"זה יעשה טוב ליועצים אם היעוץ יצא למקומות בינלאומיים. אותו היועץ שמכיר את הלקוח לא יסתכל רק על פרופיל הסיכון אלא גם גם כמה הוא משלם ועמלות מסחר והעלות הכוללת שהוא משאיר לבנק ולא מדברים על זה כי הלקוח רגיל לעשות את הפעילות בתוך הבנק ולכן צעד כזה ישפר את מצבו של הצרכן הישראלי.
"נכון, אנחנו לא השוק הכי גדול בעולם ויש רגולציה ישראלית שהיא לא זהה לאמריקאית ואם נסכל על JP מורגן הוא צריך להסתכל על החוק הישראלי שהוא לא מכיר אותו ולכן גם חוק היעוץ שלנו צריך לעבור התאמה בהנגשה של דיגיטל ולהיפתח לאנליסטים ותוכן בשוק ההון בלי קשר להפרדה של מערכי הייעוץ. כדי שיכנס גוף בינלאומי צריך שיהיה סטנדטרט בינלאומי שמוכר בשווקים אחרים".
אתה מתכוון למשהו כמו הרישום הכפול?
"כן, אם נאמץ את הרגולציה האמריקאית כמו ברישום הכפול ואז אם מרגישים בנוח אם איך השוק האמריקאי עובד בואו נעתיק את זה לשוק המקומי ואז גופים כאלה יכנסו לישראל. תראה, אנחנו קטנים אבל יש כסף בישראל. 500 מיליארד שקל נמצא בעו"ש והוא נמצא כאן ויש הרבה מודלים לייצר תשואות. יש הרבה אנשים עם 100 אלף שקל שלא מקבלים שירות כי הם קטנים אבל אם ננגיש להם כלים דיגיטליים הרי שנקבל הצעות טובות יותר".
אבל יש את בתי ההשקעות הפרטיים שכבר עושים את זה.
"המצב הנוכחי טוב לבנקים. נכון שיש פעילות בבתי ההשקעות אבל זה בשוליים מבחינת הבנקים וכמה כבר באמת עוברים מבנק לבנק אחר?".
בסופו של יום מציע בן זאב לאמץ את הרגולציה האמריקאית או הבינלאומית בסגנון הרישום הכפול ככה שיווצר מצב ששחקנים בינלאומיים ירצו להיכנס לעולם ייעוץ ההשקעות הישראלי. הם ישכרו יועצים מקומיים ויילחמו על כסף שכרגע לטענתו בבנקים לא מקבל יחס.
להערכת בן זאב זה יוביל להוזלת העמלות שמשלמים הלקוחות בבנקים ואמור, לפחות תיאורטית, להניב תשואות טובות ללקוחות גם בלי להפריד את מערכי הייעוץ מהבנקים. אבל אם זה יעשה, לדעתו, זה יעשה רק טוב לכסף של הציבור.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אסור לתגמל לפי ביצועים.
    ישראל 02/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שהוביל למשבר 2008 היה תגמול על ביצועים. תגמול על רווחים ללא שותפות בהפסדים גורם ליועצים ללכת להשקעות המסוכנות ביותרכדי להגדיל את פוטנציאל הרווח.
    סגור
  • 2.
    בורסה
    מזוריקס 01/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    די כבר להגיד לנו... "קודם כל להרגיע"... אין לנו סיבות ממשיות להרגיע, להפך תנו לנו לחיות בחופש ..
    סגור
  • 1.
    העיקר שדב קוטלר מפחיד את ביבי (ל"ת)
    רונית 01/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור