השוק

ענף התיירות בישראל בסכנה ממשית: המצוקה הגדולה נחשפת

אחרי מגפת הקורונה, ענף התיירות בישראל ממש לא התאושש והוא נמצא במצב קשה מאוד, כאשר קיים חוסר עצום בכוח אדם: "עסקים מדווחים על חוסר של 20%–25% מכוח האדם הרצוי, ובמיוחד על קושי בגיוס עובדים מקצועיים"
מערכת ice | 
אילת (צילום פלאש 90/ משה שי)
מגפת הקורונה הנחיתה מכה אנושה על ענף התיירות בישראל. מאז, עברו הרבה מים בים, ההגבלות הוסרו והתיירות חזרה לעצמה, אך נראה שהענף רחוק מלהתאושש. אחרי הסרת ההגבלות, החל חוסר עצום בכוח אדם בכל ענף התיירות והתעופה, זאת בעיקר, אך לא רק, מחשש לעבוד במקצועות אלו, שכן המצב לא יחזור לקדמותו ושוב לאנשים לא תהיה יציבות תעסוקתית.
כעת, מסתבר שהענף ממש לא התאושש, ההפך הוא הנכון, כאשר ישנה מצוקת כוח אדם רצינית במיוחד, שמעמידה את ענף התיירות בישראל בסכנה ממשית. מנכ"ל והבעלים של רשת אטלס, המפעילה 16 מלונות ברחבי המדינה, התראיין ל"דה מרקר" וסיפר: "אנחנו משקיעים מאמצים רבים בגיוס. גם אני מתעסק בזה כל היום, ואנחנו עדיין מתקשים לגייס את מלוא המצבת".
לדבריו, "העובדים הקיימים עובדים קשה יותר, עושים יותר שעות נוספות, ובסוף מספקים שירות פחות טוב ללקוחות. המשמעות של כל עובד שחסר, היא מגבת שתגיע מאוחר יותר לאורחים, או רמת ניקיון טובה פחות בחדרים".
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) והתאחדות המלונות, בסוף 2022 הועסקו בתחום המלונאות כ–40 אלף עובדים — לעומת 42.1 אלף עובדים ב–2019, כלומר - מחסור של 2,200 עובדים. אך לפי בכירים בענף, מדובר בחוסר של לפחות 5,000 עובדים שיהיה קשה מאוד למלא. הענף בהם יש את המחסור בעובדים החמור ביותר הוא ענף האטרקציות (פארקים, קניונים, מוזיאונים, שמורות טבע ומתקנים פרטיים) שם יש מחסור חריף.
עו"ד ד"ר אופיר מילר, יו"ר התאחדות האטרקציות, אומר ל"דה מרקר" כי "עסקים מדווחים על חוסר של 20%–25% מכוח האדם הרצוי, ובמיוחד על קושי בגיוס עובדים מקצועיים — בין השאר בשל דרישות שכר גבוהות וקשיים להשיג עובדי כפיים. הדבר גורם לגיוס עובדים מוכשרים פחות ולתחלופה גבוהה.
עוד הוסיף מילר כי "בעסקי האטרקציות העונתיות היא בעיה קשה במיוחד בכל הקשור לגיוס כוח אדם, כי העובדים לא נהנים מהטבה של עבודה מועדפת — בשונה, למשל, מעובדים זמניים בענף המלונאות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה