השוק

דירוג מניות הקבלנים השנתי: זה הקבלן עם התשואה הטובה ביותר

שנת 2022 היא שנת מפנה; הריבית התחילה לעלות ומכאן הדרך לבלימת הביקושים בשוק הנדל"ן קצר; הריבית על המשכנתאות התחילה לעלות והחיתום הבנקאי הוקשח ובשוק ההון התחילו לחשוש מהתיקון שצפוי לעבור על השוק; דירוג מניות הקבלנים
ניצן כהן |  1
חברות הנדל"ן הנסחרות בבורסה
שנת 2022 היא שנת מיפנה בכלכלה העולמית וכמובן גם בכלכלה המקומית. קשה להסביר עד כמה שוק הנדל"ן חשוף לריבית שהתחילה לעלות הן בעולמות המכירה והן בעולמות מימון הבניה. אז ב-2022 התהליך הזה התחיל ונסביר.
שוק הנדל"ן הוא שוק רווי מימון. השלב הראשון הוא רכישת הקרקע שמצריכה מימון חיצוני, אחר כך תהליכי התכנון והרישוי שמצריכים מימון וכמובן שלב הבניה והשיווק שמצריכים מימון חיצוני כבד ומכאן הרגישות הגדולה של הנדל"ניסטים לריבית.
אם כן, בהנחה שאת הכל יכול שוק הנדל"ן להכיל הרי שאת הפגיעה בלוקחי המשכנתאות השוק הזה לא יכול להכיל. זה אומר שכשהריבית עולה והבנקים מקשיחים את תנאי החיתום במשכנתאות ובמקביל מחירי הדירות ממשיכים לעלות הרי שיותר מידי ידיים לא מצליחות לקבל משכנתא ומכאן היקף העסקאות של הנדל"ניסטים נפגע.
כשהיקף המכירות של הנדל"ניסטים נפגע אין יותר מידי ברירות אלא להוריד מחירים אבל זה לא יקרה ובמקום זאת השחקנים בענף מפתחים דרכים יצירתיות לעודד רוכשים חזקים יותר. "לעודד" זו מילה מכובסת לתת הטבות ששוות כסף לרוכשים ומכאן לשחוק את הרווח של הקבלנים.
המערכת הבנקאית שיודעת את המצב לאשורו מבינה שהקבלנים יתקשו למכור דירות בצבים שמכרו עד כה ולכן הסיכון הולך ועולה וזה מקבל ביטוי בריביות שהבנקים גובים מהשחקנים בשוק מה ששוחק עוד יותר את הרווחים שלהם.
שוק ההון מכיר גם הוא את התהליכים האלה ולכן הוא מתמחר מחדש את מניות הקבלנים ומכאן הירידות החדות במניות האלה בשנה החולפת. את הירידה המתונה ביותר רשמה מניית דניה סיבוס כשבמקום השני נמצאת מניית לוזון. במקום השלישי נמצאת מניית צרפתי ובמקום הרביעי נמצאת מניית אאורה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סכנת דגל אדומה
    לוזון לברוח 01/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכוונו כבר, זהירות
    סגור