השוק

ב-IBI מזהירים: התשואות לטווח הבינוני נמוכות ולא משקפות את הסיכון הפוליטי

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI אומר היום כי התשואות בשוק האג"ח לטווח הבינוני נמוכות מידי ואינן משקפות את הסיכונים לריבית ואת היחס לסיכון המשמעותי מהשינוי בנוף הפוליטי
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי שלך ביתץ ההשקעות IBI מזהיר היום את לקוחות בית ההשקעות מפני החשש לפהסדי הון שיווצרו מהשקעה באג"ח לטווח הבינוני. גוזלן אומר כי התשואות לטווח הזה נמוכות ביחס לסיכון ההולך וגדל של הכלכלה הישראלית הן מההיבט של הריבית (כנראה תהיה גבוהה מהצפוי) והן מהשינויים הפוליטיים שמחלישים את המוסדות שאמורים להגן על הציבור.
"ההתפתחויות בשווקים בעולם לצד העלאת ריבית בנק ישראל הובילו להעמקת השיפוע השלילי בעקום תוך עליית תשואות בטווחים הקצרים לפידיון לעומת ירידה בטוחים הבינוני והארוך לפידיון.

"השיפוע השלילי בהחלט עולה בקנה אחד עם הצפי להמשך העלאת הריבית ועם ההתפתחויות בעולם, אך להערכתנו רמת התשואות לטווח הבינוני ארוך נמוכה מדיי הן ביחס לסיכון הריבית והן ביחס לסיכון המשמעותי הנשקף מהשינוי הפוליטי המקומי. השוק המקומי מתמחר תוואי זהה למדיי להתפתחויות בעולם, עם המשך העלאת ריבית בחודשים הקרובים, ומפנה בריבית במהלך 2024, ולא מייחס משקל להשפעות אפשריות הנובעות משינוי פוטנציאלי במדיניות הפיסקאלית, במצב הביטחוני ומבחינת עצמאות המוסדות.
"הטון שעלה מהחלטת הריבית בשבוע הקדום היה אמנם מאוזן, אך התמחור בשוק טרום ההעלאה היה נמוך יחסית, כך שבהתחשב בעלייה באינפלציה הבסיסית ובסיכון האינפלציוני המגיע מהצד הפיסקאלי, הסיכון בריבית נוטה להערכתנו כלפי מעלה ואנו מצפים שהיא תגיע לסביבה של 4.5%-4.25%, לעומת תמחור של מעל ל-4% אליו טיפס השוק הבין-בנקאי.
"מבחינת האינפלציה, במהלך השבוע האחרון נרשמו מספר ידיעות לא רשמיות על  הקפאה מלאה/חלקית של עליות המחירים והמיסים המתוכננים. מתוך ההצהרות על הקפאת המחירים, הסעיף היותר משמעותי הוא תעריף החשמל, שכן עליית התעריף אמורה לתרום כ-0.2% למדד, ואילו השפעת המים/ארנונה זניחה באופן יחסי. מבחינת החשמל, לא בטוח שתהיה הקפאה מלאה של העלייה הצפויה.
"הידיעות מדברות על הפחתה חלקית/מלאה, ללא פירוט של משך ומקור הסבסוד.מעבר לכך, השפעת הפחתת המיסוי על משקאות ממותקים ועל כלים חד פעמיים פחות ברורה, שכן חלק סביר שחלק ממנה לא יגולגל לצרכן (התרומה שנמדדה משני הסעיפים, סביב 0.2%, הייתה מעבר להעלאת המס). בכל אופן, גם אם כל ההצהרות יקויימו, ותחת הנחה של גלגול חלקי למדד, נגיע להשפעה חד פעמית של  0.35%-0.3%, ביחס להערכות המוקדמות, שכן מדובר בהקפאת עליות מחירים, כאשר הפחתה עצמה בפועל תנוע סביב 0.15%-0.1% לכל היותר.
"בין אם ההפחתה תהיה בשיעור זה או פחות מכך, ההשפעה העיקרית על האינפלציה לא מגיעה מגורמים אלו אלא משילוב של האינפלציה המיובאת ושל אינפלציית השירותים שמושפעת מאוד מההאצה בשכר. נתוני השכר האחרונים לא יהיו צעדים אלו שיקבעו את  עם האינפלציה היא הגלישה לאינפלציית שירותים ולעליית שכר של כ-5.5% בשנה האחרונה בסקטור הפרטי.
"כמו כן,  התפתחות האינפלציה באירופה והפיגור שבין האינפלציה המקומית זו שבארה"ב מהווה גורם נוסף שמוסיף לתמוך בסביבת אינפלציה גבוהה יחסית, ובהמשך העלאת הריבית בהחלטות הבאות. תחזית האינפלציה שלנו  לשנה הקרובה, לעלייה של כ- 3% (ללא הקפאות המיסוי) כוללת צפי להאטה ניכרת/מיתון בחלקים המקדמים של 2023, ובמידה והערכה זו תתברר כפסימית, והמיתון יידחה ל-2024, האינפלציה צפויה להיות גבוהה יותר ב-2023" כותב גוזלן ללקוחות IBI בסקירה שהיא לא פחות מאזהרה חמורה מפני הבאות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה