השוק

מנכ״ל החודש: יוסי אבו שהופך את ישראל למעצמת אנרגיה

יוסי אבו, מנכ״ל ניומד אנרג'י מסתמן כאחד המנכ״לים המוצלחים בכלכלה הישראלית; הוא לקח חברה עם מאגרי גז טבעי שהייתה אמורה לייצר חשמל לישראל והפך אותה למעצמה קטנה שמייצאת גז טבעי ולוקחת את כל הידע הזה לקראת הפיכתה לחברה בינלאומית | מנכ"ל החודש של ice
ניצן כהן |  10
יוסי אבו (צילום דלק קידוחים, פלאש 90)
כך פתאום הפכה ישראל ממושא בדיחות לעובדה שאין לה מקורות אנרגיה עצמאיים למיני מעצמת אנרגיה. ישראל באמצעות מאגר לוויתן ואפרודיטה הופכת להיות הפתרון למצוקות האנרגיה של מצרים וירדן, אולי לבנון ואפילו להיות חלק מהפתרון של אירופה לבעיות האנרגיה שלה.
את כל התהליך הזה מוביל יוסי אבו. הוא לקח מאגר אימתני כמו לוויתן, צבר ידע וביטחון עצמי ולקח לפיתוח את מאגר אפרודיטה מול חופי קפריסין, הפך את ניומד ליצואנית משמעותית למצרים וירדן ובחודש שעבר אפילו הוציא את כל הידע הזה לחיפושי גז ונפט מול חופי מרוקו.

אבו עשה מהלכים מעניינים. הוא לא חשש לקחת חזון של יצוא גז ולהפוך אותו למציאות. הוא לא חושש מלקחת את הגז הטבעי לעולמות ההנזלה והיצוא לאירופה שמשוועת לאנרגיה וכאמור, הוא הופך למציאות את החלום לייצא את הידע הזה למקומות מרוחקים יותר כמו מרוקו.
אבו עשה גם מהלך מעניין לטובת בעלי המניות. הוא לקח שותפות מוגבלת בישראל "דלק קידוחים" ומיזג אותה לחברה לונדונית ציבורית וככה החלום של להפוך את דלק קידוחים לחברה בינלאומית מתקרב להשלמה בדרך של פתיחת היכולת להשקיע בחברה בלונדון כשיש תחרות אמיתית וניתן בקלות (יחסית) להשוות אותה לחברות מתחרות – וזה הכל חוץ מלהיות פשוט.
הבחירה באבו למנכ"ל חודש נובמבר לא הייתה פשוטה. הוא אחד המועמדים המשמעותיים להיות מנכ״ל השנה, אבל היה צריך לתחום את ההישגים הניהוליים שלו לחודש אחד וננסה להכניס את הדברים לפרופורציה הנכונה והיא לא פחות מדרמטית.
אבו הוביל את המשא ומתן לחתימת הסכמי ייצוא אזוריים לירדן ומצרים, במסגרתם מסופק להן גז טבעי ממאגרי לוויתן (ותמר, שהיה בזמנו באחזקת דלק קידוחים (22%)). ב-2016 חתמו שותפויות לוויתן על הסכם למכירת גז טבעי לחברת החשמל הירדנית. בפברואר 2018  נחתמה עסקת ענק עם חברת דולפינוס המצרית.
בשנה שעברה, בספטמבר 2021 חתם על מכירת אחזקותיה של ניומד אנרג'י (22%) במאגר תמר למובדאלה פטרוליום האמירתית. שווי העסקה הכולל נאמד בכ-1.1 מיליארד דולר, והוא נחשב להסכם המסחרי הגדול ביותר שנחתם בין איחוד האמירויות לישראל מאז חתימת "הסכמי אברהם" בספטמבר 2020.
 
בדצמבר דיווחה השותפות כי חתמה על חברת אדרקו ועם המשרד הלאומי לפחמימנים ומכרות של מרוקו על הסכמים לביצוע פעולות חיפוש והפקה של גז טבעי. על פי ההסכמים ניומד תחזיק ב-37.5% מהזכויות ברישיון החיפוש. כזכור, בכנס המשקיעים שהתקיים בחודש פברואר השנה, חשפה השותפות כי היא נמצאת בתהליך מתקדם לקבלת רישיונות חיפוש במרוקו וכי היא זיהתה את מרוקו כמדינת יעד בעלת פוטנציאל עצום הן בפן הגיאולוגי והן בפן המסחרי. 
ניומד ויוניפר הגרמנית חתמו על מזכר הבנות לא מחייב לבחינת שיתוף פעולה להעברת גז טבעי לאירופה ובחודש נובמבר הודיעה השותפות כי נוכח משבר הגז הטבעי באירופה היא בוחנת יחד עם חברת יוניפר הגרמנית שיתוף פעולה לטווח קצר ולטווח ארוך – על ידי ייצוא LNG מישראל לאירופה וכן שיתוף פעולה בתחום המימן הכחול והמימן הירוק.
אבו גם מוביל את כניסת השותפות למסחר בלונדון כשבסוף ספטמבר דיווחה השותפות על עסקת מיזוג עם חברת קפריקורן הנסחרת בבורסת לונדון. החברה המאוחדת תיסחר בלונדון (ובתל אביב ברישום דואלי) תחת השם "NewMed Energy". המיזוג בין NewMed Energy ו-Capricorn ייצור חברת אנרגיה בינלאומית, מהמשמעותיות בבורסת לונדון, בעלת היקף פעילות ונכסים גדול ומגוון, עם צוותים מנוסים, יכולות תפעול ורקורד של פיתוח, חיפוש והפקה.
מהלך מעניין נוסף שהוביל אבו הוא חתימה של ניומד על מזכר הבנות עם חברת אנלייט אנרגיה להקמת מיזם לקידום פרויקטי אנרגיה מתחדשת בצפון אפריקה ובמזרח התיכון – באוגוסט דיווחו החברות כי הן חתמו על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בלעדי לייזום, פיתוח, מימון, הקמה ותפעול של פרויקטי אנרגיה מתחדשת במרוקו, איחוד האמירויות, בחריין, ערב הסעודית, מצרים וירדן.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    יוסי אבו בדיחה
    ליגד רוטלוי 12/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כמי שמכיר טוב את הדמיות בשותפות לוויתן, ליוסי אין מושג בפרויקט לוויתן, הכל נעשה על ידי נובל ובריאן הוגן, לדלק יש ישיבה רבעונית שמעלים חששות שגם אותם זורקים לפח. אבו הוא פיגוארה.
    סגור
  • 8.
    אבו המנהל
    עמי אבוטבול 12/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מוח מרוקאי.ועיסקי ולא מרוקראי עוד מחפס בבית מרקו בבית אביב שדם אבו סוגר מעגל. מול מרוקו. והמשפחה. אשריך אבו.אתה מלך העולם.בהצלחה בעוד בארות גז.וירבו כמו הים.
    סגור
  • 7.
    גוזלים את הגז לדור הצעיר
    שמעון 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הטיקונים מוכרים את הגז שלנו לגויים. הילדים שלנו יהיו תלויים בחסדי הגויים
    סגור
  • 6.
    הבן אדם נוכל
    משה 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שיתבייש לו שיקרא בפורום של גלובס מה אנשים חושבים עליו ולא כתבה מוזמנת וממומנת
    סגור
  • 5.
    אבו דאבי , יישר כח ! (ל"ת)
    מישה 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    זה עיתון של תשובה? (ל"ת)
    מתעניין 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    גם אם !
    רוברט 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק מחצית ממה שפורסם יצא לפועל מחיר המניה צריך להיות בסביבות 1200-1400 אגורות ! בתחילת השנה היה כבר במחיר מעל אלף זה הרמה המינימלית לשווי החברה. גילוי נאות מחזיק במניה.
    סגור
  • 2.
    אז מדוע המנייה מדשדשת אם כל ההצלחות? (ל"ת)
    אביקול 12/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    איזה מנכ״ל ואיזה חברה שלא שווה כלום
    אלי 12/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כולם משחקים בכסף של המשקיעים ולא רואים אותם ממטר ,הנפיקו אקא הלוואי ויפשטו את הרגל ,חברה שלא דואגת למשקיעים שלה,הכל דיבורים יש מהמר בראש הפירמידה רק שלא ימחק אותנו שוב,מחכה להזדמנות להעיף את המניה של הגנבים והמדינה נותנת יד לזה לדפוק את המשקיעים,לכו לעזזלחבורת מוקיונים
    סגור
  • חיפה
    מאיר 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני חושב שזה שייך למדינה ואיך ישראל מוכרת למדינות מסביב ואנחנו. קונים פחם אני חושב. שיש תרגיל מסריח. ואן. מי לסמוך שיבדוק. את. המצב. זה הזוי
    סגור