השוק

כיל תשלם קנס שובר שיאים של 115 מיליון שקל

הפיצוי שתשלם כיל בגין זיהום נחל אשלים מהווה את הקנס הסביבתי הגדול בתולדות ישראל; הסכום יוקדש להשלמת עבודות שיקום האזור וכן כפיצוי לטובת הציבור
ניצן כהן |  2
כיל (צילום shutterstock)
הזיהום בנחל אשלים: אתמול הושלם הליך הגישור ונחתם הסכם פשרה בעקבות אירוע אשלים בין רותם אמפרט לבין רשות הטבע והגנים ומגישי התובענות הייצוגיות. בהתאם להסכם, אשר יוגש לבית המשפט וכפוף לאישורו, תשלם רותם סכום כולל של כ-115 מיליון שקל אשר יוקדש להשלמת עבודות שיקום האזור וכן כפיצוי לטובת הציבור.
כזכור, בקיץ 2017 קרסה סוללה של בריכה שהכילה נוזלים שנוצרו בתהליכים תעשייתיים במפעל פוספטים של חברת רותם אמפרט. כתוצאה מכך, זרמו לנחל אשלים הנוזלים שהיו בבריכה והכילו רמות גבוהות ביותר של חומרים רעילים, מה שגרם לזיהום להגיע עד אזור ים המלח.
מאז אותו אירוע מתנהלת באזור בשנים האחרונות תוכנית ניטור, הכוללת מעקב אחר הקרקע, הצומח ובעלי חיים. החוקרים בחנו בין השאר האם יש מזהמים שהצטברו בתוך צמחים ובעלי החיים והאם יש לכך השפעה על תפקוד המערכת האקולוגית. על פי המסקנות של פעילות הניטור, בקטע המרכזי של נחל אשלים שבו יש קרקע חולית, נותר זיהום גם לאחר עשרה שיטפונות, שבאופן רגיל היו אמורים לנקות את השטח.
בעקבות אירוע הזיהום החמור, במאי 2018 הגישה פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בשם רשות הטבע והגנים בשיתוף ובתיאום עם המשרד להגנת הסביבה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בשם כל תושבי מדינת ישראל, על יסוד עמדתה כי היא פועלת כנאמן הציבור, על-מנת לזכות בשם הציבור בפיצוי שיושת על מי שגרם לזיהום של הסביבה, לרבות ובפרט בנוגע לשיקום נחל אשלים וסביבתו ולפיצוי בגין נזקים סביבתיים ואקולוגיים שנגרמו. במסגרת ההליך הצדדים פנו להליך גישור אשר נמשך כשלוש שנים והסתיים כאמור בהסכם פשרה.
במסגרת הסכם הפשרה הוסכם שכי"ל תישא בעלות תוצאותיו של האירוע ותעמיד סכום כולל של כ-115 מיליון שקל עבור עלויות פעולות שיקום הנחל וסביבתו, פיצוי לטובת הציבור והקבוצות עבור הנזק האקולוגי שנגרם לכלל הציבור עקב הפגיעה בסביבה הטבעית והפגיעה בשירותי המערכת האקולוגית, וכן עבור הוצאות משפטיות. כל זאת, מבלי להגביל את המשרד להגנת הסביבה בהגשת הליכים פליליים ובקשה להטלת סנקציות במסגרת הליכים אלה. כזכור, בעקבות האירוע פתחה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בחקירת האירוע ונסיבותיו.
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "ההסכם שנחתם עושה צדק סביבתי עם תושבי מדינת ישראל ועם הסביבה. חברת רותם אמפרט, שזיהמה את נחל אשלים באחד מהאסונות האקולוגיים הגדולים שידעה ישראל, תפצה את החברה, הסביבה והטבע שניזוקו באירוע. המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים ורשות המים, פעלו במשך השנים האחרונות לקידום שיקום האזור ולהחזרת המצב לקדמותו. כספי הפיצוי שתשלם החברה המזהמת ישמשו להמשך ביצוע פעולות השיקום בנחל, בשמורה ובסביבתם, לצד פיצוי בגין נזק אקולוגי שנגרם לכלל הציבור ואשר ייועד למטרות מחקר וניטור, חינוך סביבתי, קידום תיירות סביבתית ותמיכה בפרויקטים סביבתיים שונים".
מנכ״לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: ״נחל אשלים הוא שמורת טבע ייחודית ואתר טיולים מבוקש, תהליכי השיקום שלו צפויים לקחת שנים רבות. ראוי שחברות ינקטו בכל האמצעים על מנת לשמור על הטבע במקרה הזה הטבע נפגע בצורה משמעותית לקיחת אחריות כפי שלקחה חברת רותם אמפרט היא פעולה מתבקשת. הגישה של "המזהם ישלם" חשובה מאד להעברת המסר לעתיד הסביבה שאנו חיים בה. לצערנו הטבע בישראל משלם את המחיר הכבד של זיהומים סביבתיים. לוקח שנים ארוכות אם בכלל למערכות האקולוגיות להתאושש מהם. מצפה לנו עבודת שיקום נרחבת, הסכם הפשרה שנחתם יאפשר לבצע פעולות בשיתוף הגורמים הרלוונטיים שאת תוצאותיהן לסביבה ולציבור נראה בשנים הבאות".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כי"ל
    י.ר. 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד שלא יכניסו את המנכ"ל לכלא, הבעיות לא ייפתרו קנסות לא מספיקים.
    סגור
  • 1.
    אין כמו ICLמקום עבודה מושלם (ל"ת)
    ממ 12/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור