השוק

בית ההשקעות IBI: רק הרעה משמעותית בכלכלה תוביל להורדת בריבית

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI אומר כי הכלכלה האמריקאית עדיין חזקה מאוד ובאופן מפתיע גם שוק העבודה עדיין הדוק ולכן רק הרעה משמעותית בכלכלה תביא לשינוי מהיר של הריביות
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, רפי גוזלן, מנתח את ביצועי הכלכלה האמריקאית ואומר כי הכלכלה האמריקאית חזקה ושוק העבודה שם, באופן מפתיע, עדיין חזק מאוד ומכאן, תידרש הרעה משמעותית בכלכלה כדי להביא למפנה במדיניות הריבית של הפדרל ריזרב.
"דו"ח התעסוקה לחודש נובמבר בארה""ב היה חזק מהצפוי וכלל תוספת מועסקים גבוהה מאשר ההערכות המוקדמות ובעיקר עלייה מהירה יותר בקצב עליית השכר. תוספת המועסקים הסתכמה בכ-260 אלף (קונצנזוס 200 אלף), קרוב לממוצע שנרשם ב-3 החודשים האחרונים. כמו כן, שיעור האבטלה בנובמבר המשיך לנוע בטווח המאפיין אותו לאורך  השנה האחרונה, ונותר על 3.7%, תוך ירידה קלה בשיעור ההשתתפות, שאף הוא נע באופן יחסי בטווח צר מעל ל-62% מתחילת השנה.

"ההפתעה המשמעותית יותר בדו"ח התעסוקה נרשמה בנתוני השכר עם עלייה בשיעור גבוה מהצפוי של 0.6%, כאשר בנוסף נרשם עדכון כלפי מעלה לנתונים הקודמים כך שקצב עליית השכר התעדכן מחדש לרמות של מעל ל-5%. מלבד נתוני התעסוקה, פורסמו בשבוע האחרון גם נתוני המשרות הפנויות לחודש אוקטובר שהצביעו על ירידה של כ-300 אלף משרות פנויות ביחס לספטמבר, אך הרמה הכללית נותרה גבוהה מאוד של כ-10.3 מיליון משרות.
"כמו כן, בחינת שיעור עזיבת המשרות ושיעור המשרות הפנויות מצביעות אמנם על ירידה מרמות השיא, אך הרמות לכשעצמן גבוהות מאוד ומשקפות עדיין שוק עבודה הדוק מאוד, שמתאפיין גם בלחצי שכר שאינם עקביים עם חזרת האינפלציה אל היעד" אומר גוזלן.
"למרות דו"ח התעסוקה החזק, התמחור בשווקים לגבי תוואי הריבית בחודשים הקרובים לא השתנה יתר על המידה ומשקף צפי להעלאת ריבית מצטברת של כ-100 נ"ב עד לרבעון השני של 2023, לרמה של 5%-4.75%, ומעבר מהיר להפחתת ריבית בשליש האחרון של השנה, של כ-50 נ"ב.
"תמחור זה עולה בקנה אחד עם השיפוע השלילי מאוד של עקום התשואות (10-2 שנים) שנע לאחרונה סביב -80 נ"ב. שכן, השיפוע בשוק איגרות החוב מאופיין במתאם גבוה לשיעור האבטלה, ושיפוע שלילי בסדר הגודל הנוכחי קדם לכל אחד מתקופות המיתון הקודמות, ולמעשה מגלם הסתברות גבוהה לגלישה למיתון ב-2023.
"תמיכה לכך נרשמה בשבועות האחרונים גם מצד סביבת הריביות הריאליות שירדו בשיעור ניכר לאחר מגמת עלייה ממושכת. הריביות הריאליות לטווח בינוני ארוך שנעו סביב רמות של1.5%-1.75%, ירדו במהלך השבוע האחרון קרוב יותר לרמה של כ-1%.  עם זאת, על רקע נקודת המוצא של אינפלציה גבוהה ורחוקה מאוד מהיעד, שוק עבודה שעדיין הדוק באופן חריג (עם ביקוש גבוה מאוד לעובדים) תידרש הרעה משמעותית בתמונת המאקרו בכדי להוביל למפנה מהיר יחסית בריבית. לכן, ניראה כי ירידת התשואות המהירה בטווחים הארוכים, הן הריאלית, והן הנומינאלית, לסביבה של כ-3.5%, אגרסיבית מדיי" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה