השוק

דירוג הבנקים: מי הרווחי ביותר ואצל מי הדיווידנד הגדול ביותר?

איזה בנק הוא הרווחי במערכת? איזה בנק מחלק את הדיווידנד הגדול ביותר ובכלל, איך המשקיעים מסתכלים על המערכת הבנקאית; הדירוג המלא של מערכת הבנקאות הישראלית
ניצן כהן | 
דירוג מניות הבנקים (צילום Magma Images, vecteezy)
השאלה שעולה כחוט השני בכל שיחת חולין על המערכת הבנקאית היא: מי הבנק הרווחי בישראל? אם כן, התשובה לשאלה הזו אינה קלה ואינה פשוטה כלל ועיקר. אם ננסה לתכלל את ביצועי המערכת הבנקאית ברבעון השלישי של השנה נגלה שבערכים מוחלטים, הפועלים ולאומי הרווחים ביותר אבל אם נכניס לחשבון את הונו העצמי של הבנק ומה הוא השיג ביחס אליו נגלה שמזרחי והבינלאומי הם הרווחיים ביותר.
כשמסתכלים על המערכת הבנקאית באספקלריה הזו צריך להכניס עוד כמה רכיבים למשוואה הזו כמו מידת הסיכון שהבנק לוקח על עצמו, חשיפה לשווקים שונים ברמות סיכון שונות וכן הלאה.
אז באופן תיאורטי אם אנחנו מסתכלים באספקלריה של המשקיע הסביר אנחנו צריכים להכניס למשוואה את ביצועי המניה שהם לאו דווקא נגזרת רק של רווחיות הבנק אלא גם מצב השווקים אבל בראש ובראש צריך להסתכל על הדיווידנדים שהבנק משלם לבעלי המניות שלו וכאן הסיפור מסתבך עוד יותר.
כדי לא לסבך את החישובים בחרנו 3 פרמטרים כדי להחליט על זהות הבנק הרווחי בישראל וכל פרמטר נותן תשובה שונה אז נביא את הדברים כהווייתם: במונחים של ערכים מוחלטים הרי שהפועלים ולאומי הרוויחו כל אחד 1.78 מיליארד שקל ברבעון השלישי של השנה כשבנק הפועלים השיג תשואה גבוהה יותר על הונו העצמי (15.9% לעומת התשואה על ההון בלאומי שעומדת על 14.9%) והוא גם מחלקת את הדיווידנד הגבוה ביותר (30% מהרווח הנקי לעומת 20% בלאומי).
נכניס למשוואה את מזרחי טפחות. בערכים מוחלטים הרוויח הבנק 1.178 מיליארד שקל והתשואה על הונו העצמי היא הגבוהה במערכת (20.8%) כשמזרחי היה גם חילק 30% מהרווח הנקי שלו כדיווידנד לבעלי המניות.
נכניס למשוואה את אחד הבנקים המעניינים במערכת - דיסקונט. הבנק הזה עובר מהפכה תחת אורי לוין, הוא מטייב את תיק  האשראי שלו וצומח באופן משביע רצון. דיסקונט הרוויח (במונחים של ערך מוחלט) 884 מיליון שקל שהם תשואה של 14.9% על הונו העצמי (כמו לאומי אך פחות מכל יתר הבנקים). דיסקונט גם חילק דיווידנד נאה של 20% מהרווחים, בדיוק כמו לאומי אך פחות משאר המערכת.
נתעכב קצת על הבנק הבינלאומי. הקטן שבמערכת אך ככל שהוא בנק קטן, הוא נושך ובועט. סמדר ברבר-צדיק היא המנכ"לית הוותיקה במערכת והיא מובילה את הבינלאומי בדרך מעניינת למדיי. לכאורה היא אינה מאיימת על הגדולים אבל היא נמצאת כמעט בכל עסקה. היא שמרנית ולכן הסיכונים שהיא לוקחת יחסית קטנים אבל מספיק בטוחה בעצמה לסחוט את הלימון במקומות שהיא חזקה בהם (ע"ע הפעילות של הבנק בשוק ההון).
בשונה משאר הבנקים, לברבר-צדיק יש בעל בית בבנק. זה לא בנק ללא גרעין שליטה אלא בנק עם גרעין שליטה (צדיק בינו) וכאן היא צריכה לעשות מעשה שונה מעט מכולם, להתייחס לעולמות הדיווידנדים בתשומת לב גדולה יותר (הבנק חילק חצי מהרווח שלו כדיווידנד) והיא עושה את זה, מה שהופך את הבינלאומי לאחד הבנקים המעניינים במערכת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה