השוק

בנק לאומי: האינפלציה תתכנס לתוך היעד בסוף השנה הבאה

בבנק לאומי מעריכים שבנק ישראל יעלה את הריבית בישיבה הקרובה בשיעור שינוע בטווח של 0.5% עד 0.75%; הפרוטוקולים של הוועדה המוניטרית מלמדים שהעלאת הריבית באחרונה לא התקבלה פה אחד, מה שתוך בהתמתנות ההידוק המוניטרי
ניצן כהן | 
משבר במשק (צילום shutterstock)
בבנק לאומי מעריכים שהיום שהאינפלציה בישראל תתכנס ליעד יציבות המחירים, קרי טווח ש ל1% עד 3% לקראת סוף השנה הבאה. בישיבה הקרובה של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, מעריכים בלאומי, הריבית תעלה בטווח של 0.5% עד 0.75% כשחילוקי הדעות בוועדה תומכים בהתמתנות ההידוק המוניטרי במעלה הדרך.
מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר בשיעור של 0.2% מאחר שמדובר בשיעור עלייה חודשי זהה לזה של ספטמבר 2021, קצב עליית האינפלציה (בחלון שנתי נע) נותר ללא שינוי ברמה של 4.6%, אשר עודנה משקפת את הסביבה הגבוהה ביותר של האינפלציה בפועל מאז שנת 2008.

הסעיפים העיקריים שתרמו לעליית המדד בספטמבר, הם: הלבשה והנעלה ופירות וירקות – זאת בניגוד לירידה העונתית שמאפיינת אותם בחודשי ספטמבר בדרך כלל; בריאות – על רקע התייקרות במחירי השירותים הרפואיים והביטוח; וביטוח רכב – בו נרשמה התייקרות משמעותית בחודשים האחרונים (לקצב שנתי דו-ספרתי).
התייקרות פרמיית הביטוח חלה, בין היתר, עקב החזרה לשגרה לאחר תקופת הקורונה (מבחינת היקפי התאונות, גניבות רכבים ועוד), כמו גם ההצמדה של מחירי הביטוח למדד המחירים לצרכן, וכן בשל עליית מחירי המכוניות. התפתחות אשר תרמה לעליית המדד ב-12 החודשים האחרונים. מנגד, ירידות נרשמו במחירי המזון בשל המבצעים לקראת חגי תשרי. אולם, עתה, לאחר תום תקופת החגים, מתוכננות העלאות מחירים בקרב יצרניות ויבואניות של מוצרי מזון.
"האינפלציה בישראל נותרה גבוהה ביחס לעשור לאחרון, אולם הינה נמוכה משמעותית ביחס למרבית המדינות המפותחות (אינפלציה של 10.3% באוגוסט בממוצע ה-OECD)" אומרים בחטיבת שוק ההון של לאומי. "להערכתנו, ב-12 החודשים הבאים צפויה האינפלציה להסתכם בכ-3.6% ולחזור לתוך טווח יעד יציבות המחירים (1%-3%) עד לסוף 2023.
"מחירי המוצרים מצויים במגמת התמתנות של ממש, זאת בין היתר, כתוצאה מהשפעת  ירידת מחירי הנפט הגולמי בעולם; הקלה מסוימת של הלחץ בשרשראות האספקה העולמיות; הוזלה מסוימת של מחירי התובלה העולמיים מרמות שיא; השפעות בפיגור של שער החליפין של השקל החזק יחסית; ועוד. מנגד, אינפלציית השירותים נמצאת בהאצה, זאת על רקע ביקושים מקומיים חזקים, התפתחות אשר תומכת בהמשך צמצום מוניטארי מצד בנק ישראל, שמכוון להביא את הריבית הריאלית לסביבה חיובית בהקדם האפשרי.
"באשר להחלטה הקרובה של בנק ישראל, אנו מעריכים כי צפויה העלאת ריבית של 50-75 נקודות בסיס לרמה של כ-3.25-3.50%. עד למועד ההחלטה, צפויים להתפרסם מספר נתונים אשר להם משקל רב בקביעת גובה ההעלאה, ובראשם החלטת הריבית של הבנק הפדרלי של ארה"ב, מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר ופרסום האומדן הראשון של נתוני החשבונאות הלאומית של ישראל לרביע השלישי של השנה.
"נציין כי מסיכום הדיון להחלטת הריבית האחרונה עולה כי חמישה חברי הוועדה המוניטארית הצביעו בעד העלאה של 0.75% נקודת אחוז וחבר אחד הצביע בעד העלאה מתונה יותר של 0.5%. כלומר, ההחלטה לא התקבלה פה אחד -- לראשונה מאז החל תהליך העלאת הריבית -- מה שעשוי לרמז על האטה אפשרית של קצב העלאות הריבית בישיבות הבאות. במבט קדימה, אנו מעריכים שבמהלך הרביע הראשון של 2023 ריבית בנק ישראל תגיע לרמה של כ-3.75%, ותתייצב על רמה זו במהלך השנה" מסיימים בלאומי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה