השוק

קרן המטבע הבינלאומית באזהרת מיתון חמורה: "הגרוע מכל לפנינו"

ה-IMF שוב החמירה את תחזיתה לכלכלה העולמית באזהרה חדה: "עבור אנשים רבים 2023 תרגיש כמו מיתון; שלוש הכלכלות הגדולות, ארה"ב, האיחוד האירופי וסין, ימשיכו להיעצר". חשש שהצמיחה העולמית תרד מתחת ל-2% לראשונה מ-1970. הסיבות העיקריות הן מלחמת רוסיה באוקראינה, האינפלציה הגבוהה וההאטה בסין

מערכת ice |  2
אינפלציה (צילום shutterstock)
תחזית כלכלית קודרת לשנת 2023: קרן המטבע הבינלאומית (IMF), הארגון המסונף לאו"ם המנטר את המערכת הפיננסית העולמית, צופה כי הצמיחה העולמית תרד ל-2.7% בשנה הבאה, עם סבירות של 25% שהיא עלולה לרדת מתחת ל-2%. זאת בהשוואה לצמיחה צפויה של 3.2% השנה; כך מסרו נציגי הסוכנות היום (שלישי).
הנתון לשנה הבאה נמוך ב-0.2 נקודות אחוז מהתחזית של קרן המטבע הבינלאומית בחודש יולי, כשהסיבות העיקריות המאטות את הפעילות הן מלחמת רוסיה באוקראינה, האינפלציה הגבוהה וההאטה בסין. "יותר משליש מהכלכלה העולמית יתכווץ השנה או הבאה, בעוד ששלוש הכלכלות הגדולות - ארה"ב, האיחוד האירופי וסין - ימשיכו להיעצר", אמר פייר אוליבייה גורינצ'ס, הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית.
לפי התחזית שמתווה קרן המטבע הבינלאומית, הכלכלה העולמית עומדת בפני השלישים החלשים ביותר מאז 2001 (מלבד המשבר הפיננסי של 2008 והשלב הגרוע ביותר של מגיפת הקורונה). הצמיחה העולמית ירדה מתחת ל-2% רק חמש פעמים מאז 1970. קרן המטבע הבינלאומית מאמינה שהאינפלציה העולמית תגיע לשיא בסוף השנה, אך "תישאר גבוה יותר מהצפוי בעבר", גם כשהבנקים המרכזיים פועלים באגרסיביות כדי להביא אותה לשליטה.
האינפלציה העולמית צפויה לעלות מ-4.7% ב-2021 ל-8.8% השנה. אז זה צפוי לרדת ל-6.5% ב-2023 ול-4.1% עד 2024. הבנקים המרכזיים הגדולים שואפים לאינפלציה של קרוב ל-2%, והעלו את הריבית במטרה להגביל את עליות המחירים. אבל הקמפיין גם מגביר את הסיכונים לכלכלה.
אם הם יתקשו מדי, זה עלול להחריף את ההאטה העולמית, בעוד מאמצי חיוג אחורה עלולים לאפשר לאינפלציה - מה שקרן המטבע כינתה "האיום המיידי ביותר על השגשוג הנוכחי והעתידי" - להתבסס: "בנקים מרכזיים ברחבי העולם מתמקדים כעת בלייזר בשיקום יציבות המחירים, וקצב ההידוק הואץ בחדות", כתב גורנצ'ס. "יש סיכונים של הידוק חסר וגם של הידוק יתר."
בשבוע שעבר, ועידת האומות המאוחדות לפיתוח סחר הזהירה כי מדיניות מוניטרית הדוקה יותר עלולה לגרום לנזק עולמי חמור יותר מהמשבר הפיננסי ב-2008 ומהלם הקורונה של 2020. קרן המטבע הבינלאומית אמרה כי שיעורים גבוהים יותר, למרות שהם הכרחיים, יוצרים חוסר יציבות, במיוחד עבור שווקים מתעוררים עם רמות גבוהות של חוב.
"כאשר הכלכלה העולמית פונה למים סוערים, סערה פיננסית עשויה להתפרץ, שתגרום למשקיעים לחפש הגנה על השקעות מקלט בטוח, כמו אג"ח ארה"ב, ולדחוף את הדולר אפילו גבוה יותר", נכתב. "עכשיו זה הזמן של קובעי המדיניות בשווקים המתעוררים להכות את הפתחים".
התחזיות האחרונות כללו כמה הורדות דירוג בולטות לכלכלות גדולות. ארצות הברית צפויה כעת לצמוח ב-1.6% בלבד השנה, ואמורה להתרחב ב-1% בלבד ב-2023. גם הצמיחה בסין תוקנה נמוך יותר, ל-3.2% ב-2022 ול-4.4% ב-2023. קרן המטבע הבינלאומית קראה להשפעות המתמשכות של הניסיונות לבלום את התפשטות נגיף הקורונה ואת ההיחלשות המהירה של מגזר הנכסים, שלדבריה אחראים לכ- חמישית מהפעילות הכלכלית של המדינה.
"בהתחשב בגודל הכלכלה של סין וחשיבותה עבור שרשראות האספקה ​​העולמיות, הדבר יכביד על הסחר והפעילות העולמיים", אמרו בקרן המטבע הבינלאומית.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כתבה של דיכאון
    תמים 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יהיה טוב בעתיד. קצת סבלנות.
    סגור
  • 1.
    חקי חיון , משבר קשה....אנוכי כבר אומר זאת שנים (ל"ת)
    חקי חיון 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור