השוק

המפעל הגדול והיקר בהיסטוריה יוקם בניו יורק

יצרנית השבבים האמריקאית מיקרון מנצלת את ההזדמנות שהציב בפניה החוק שעבר לאחרונה למענקים של מיליארדי דולרים עבור חברות מסוגה המשקיעות בארה"ב, והבטיחה להקים את המפעל הגדול והיקר ביותר אי פעם, בהשקעת עתק של 100 מיליארד דולר
יאיר מור | 
הדמיית מפעל מיקרון בניו-יורק (צילום יח"צ)
יצרנית שבבי הזיכרון האמריקאית מיקרון הודיעה שלשום (שלישי) על כוונתה להשקיע עד 100 מיליארד דולר במה שהיא מגדירה כמפעל הגדול בהיסטוריה, שיוקם בצפון מדינת ניו-יורק.
המפעל המתוכנן יכלול 4 "חדרים נקיים" וישתרע על שטח של כ-731,500 מ"ר. הכנת השטח להקמת המפעל צפויה להימשך כמעט שנתיים, ורק ב-2024 תחל ההקמה בפועל. גם לאחר תחילת העבודות, הן צפויות להימשך כ-20 שנה, כאשר עד סוף העשור הנוכחי תשקיע בהן החברה כ-20 מיליארד דולר, וסה"כ כ-100 מיליארד דולר.
המיזם הוכרז באירוע רשמי שנערך בהשתתפות מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'ק שומר; מושלת ניו-יורק הזמנית, קת'י הוצ'ול; מנכ"ל מיקרון, סַנְגֵ'יי מֵהַרוֹטְרַה; ומנהל מחוז אוֹנוֹנְדַאגַה שבו יוקם המפעל, ראיין מקמהוֹן. לדברי הוצ'ול, המפעל צפוי ליצור קרוב ל-50,000 מקומות עבודה.
הקמת המפעל מתאפשרת, לפי כל הגורמים המעורבים, בעקבות העברת חוק CHIPS, שמעבר לשם המובן מאליו הוא גם ראשי תיבות של הפירוט "Creating Helpful Incentives to Produce Semiconductors", או בתרגום חופשי "יצירת תמריצים מועילים לייצור מוליכים-למחצה". החוק, שקודם על ידי שומר ועבר לפני כחודש וחצי, מקציב 52 מיליארד דולר למענקים עבור חברות שבבים המקימות מפעלים על אדמת ארה"ב בעשור הקרוב.
מיקרון אינה החברה היחידה שמנצלת את ההזדמנות להשקעת ענק: סמסונג כבר הכריזה על כוונתה להשקיע 17 מיליארד דולר בהקמת מפעל עצום בטקסס; אינטל הודיעה על השקעה ראשונית של 20 מיליארד דולר וסך של 100 מיליארד דולר להקמת מה שהיא הגדירה כמפעל הגדול בהיסטוריה באוהיו; מיקרון עצמה כבר הכריזה על הרחבת מפעל קיים שלה במדינה; וקואלקום הודיעה על התחייבות לרכוש מהמפעל של GlobalFoundries בניו-יורק שבבים בסך של 4.2 מיליארד דולר.
שומר אמר לתחנת הטלוויזיה הכלכלית CNBC כי ההשקעה "מבשרת שינוי עבור הפריפריה בניו-יורק, אך גם עבור אמריקה, מאחר שאנו הולכים להחזיר (לידינו) את ההובלה בייצור הסחורה או המוצר החשוב ביותר כנראה למאה ה-21". לדבריו, האזור בו בחרה מיקרון הוא בעל ארבעה יתרונות מרכזיים על פני אחרים בארה"ב: מים, חשמל, מקום פנוי והעובדה שהסנטור המייצג אותו (כלומר שומר) הוא מנהיג הרוב בסנאט (לפחות למשך החודשים הקרובים – בחודש הבא הוא עלול לאבד את התואר הזה בבחירות האמצע, לפי הסקרים).
הנשיא, ג'ו ביידן, הוציא הודעה לפיה "יחד, אנו בונים כלכלה מהיסוד מעלה ומהמרכז החוצה, שבה נפחית עלויות למשפחות שלנו ועושים את זה ממש כאן באמריקה".
מניית מיקרון עלתה ב-4.3% ביום שלישי, ומעט יותר מאחוז אתמול (רביעי).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה