השוק

מזרחי טפחות: יש אינדיקציות שהעלאות הריבית ירגעו בסוף השנה

השווקים קיבלו את העלאת הריבית בארה"ב בשביעות רצון, כולם מחפשים יציבות בימים שהיא לא קיימת; כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות, יוני פנינג, אומר בריאיון ל-ice שמהמסחר בחוזים בין הבנקים על האינפלציה רואים את החזרה ליעד יציבות המחירים שכולם מחפשים
ניצן כהן |  1
יוני פנינג כלכלן שווקים מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב)
המדיניות המוניטרית בעולם היא זו שתכריע את הכף אם הולכים למיתון או שלא. לבנקים המרכזיים אין יותר מידי ברירות חוץ מלהעלות את הריבית אבל יוני פנינג, כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות אומר שמתחילות להצטבר אינדיקציות שבארה"ב, שיא הריבית יגיע בסוף השנה ובישראל רואים כבר במסחר הבינבנקאי בחוזים על המדד שהאינפלציה אמורה להתכנס ליעדים בטווח של שנה.  
- בארה"ב, המיתון בלתי נמנע? "זו שאלה של אינדיקציות. יש הרבה תחזיות לצמצום בתוצר מה שמתיישב עם ההגדרה הנפוצה למיתון. העמדה של הבית הלבן והבנק המרכזי היא שההגדרה של מיתון היא שונה מההגדרה המילונית. ההגדרה שלהם כוללת את שוק העבודה שלא מדבר על מיתון".
- וכשאתה מכין את הניתוחים שלך, איפה אתה עומד? "אני מניח שיכול להיווצר מצב של ירידה בתוצר, מה שמתיישב עם אינדיקציות נוספות, אבל זה יותר עניין של הגדרות מאשר פעילות אמיתית".
- זה אומר שהמיתון יהיה באקסלים ולא יתורגם למשהו אמיתי? "תבין, הפדרל ריזרב התחייב לאינדיקציות נוספות כמו מדדי אמון ומנהלי הרכש שיש בו ירידה מסויימת. אבל צריך לזכור שהרבה דברים קרו מאז הקורונה וכמו בישראל, גם בארה"ב יש אנשים שקיבלו משכורות בתקופת הקורונה וחסכו כסף ויש כאלה שלא. וכן, יש את אלה שהיכולת שלהם לצרוך קטנה משמעותית".
- איפה ישראל נמצאת במנעד הזה? "בישראל יש לנו שוק תעסוקה חזק אולי אפילו הכי חזק. היה כאן נתונים טובים כמו שהאבטלה בשפל היסטוריה. האלמנט הצרכני בישראלי הוא חיובי בניגוד לארה"ב ששם הוא שלילי. עליות המחירים שראינו השפיעו על הסנטימנט הצרכני וראינו את זה בכרטיסי האשראי שפורסמו ותהיה ירידה אבל כרגע, אנחנו לא מתקרבים למשהו שנראה כמו מיתון. אני לא חושב שהנתונים יהיו שליליים".
- שוק המניות מיטלטל מעליות לירידות, יכול להיות שאנחנו בתחתית? "בארה"ב אנחנו רואים התאוששות מרשימה יש סיטואציה של העלאות ריבית וזה היה נדיר שהשוק יגיב כמו שהוא הגיב. בישראל פחות הרגשנו פחות את הירידות ולכן אנחנו מרגישים פחות גם את העליות, זה עובד לכל הכיוונים פחות ירידות אז אחר כך פחות עליות". 
- יכול להיות שאנחנו בנקודה שכדאי להיפתח בזהירות לשוק המניות? "לא נתנו אינדיקציה למכה נוספת למטה. אבל יש כאן הרבה תהליכים שקורים. ההתנהגות של השוק הייתה עד עכשיו מרשימה וכשמסתכלים על השוק האמריקאי צריך לראות את המשך התהליך המוניטרי לאור ירידת מחירי האנרגיה והסחורות וכאן יכול להיות שיפור ואגב כך גם במניות. אבל בישראל נראה את זה פחות כי בכל מקרה הגבנו פחות לירידות".
- בוא נדבר רגע על הדולר מול השקל. "החשבון השוטף ימשיך להיות חיובי וההייטק נותן אינדיקציות חזקות שהחששות מהענף עדיין קיימות אבל לא משנות סדרי עולם וזה למרות ירידת הביקושים העולמית. חשוב להבין שכשאנחנו מסתכלים קדימה אז מחירי האנרגיה בישראל ירדו פחות מהעולם ובצורה כזו או אחרת יש בעולם טרנפורמציה של מעבר לשימוש בחומרי גלם אחרים לייצור אנרגיה. זה לא יקרה בשנה הקרובה אבל לטווחים ארוכים יותר, אחרי החורף באביב הקרוב השוק האירופי יהיה שונה מהותית - יש כאן תהליכי בסיס שיגררו את הדולר מטה.
"צריך לשים לב, גם המכה שחטף ההייטק הישראלי, היא לא סוף העולם וזה תומך בחשבון השוטף".
- האינפלציה בישראל? "כרגע במסחר בחוזים בין הבנקים על האינפלציה אנחנו רואים התמתנות במדדים בהמשך השנה וזה אומר שאנחנו כבר מדברים על חזרה ליעדים של בנק ישראל. באשר לארה"ב אנחנו רואים את השווקים מתכנסים להערכה שהריבית שם תגיע לשיא בסוף השנה". הוא מסיים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עכשיו
    ליטל 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    דרושים לעבודה מהבית בקלדנות, כתיבה, והזנת תוכן, ונתונים, לפרטים חפשו בגוגל, "אתר עבודה מהבית"
    סגור