השוק

ליברמן מבקש לבדוק אם ניתן להגביל את מחירי המזון

שר האוצר פנה במכתב לוועדת המחירים המשותפת לאוצר ולמשרד הכלכלה כדי לבדוק אם קיימת רווחיות עודפת של אסם והיבואנים הגדולים; ליברמן למעשה מתערב בבוטות בשוק החופשי באמצעים שנעלמו מהעולם
ניצן כהן |  9
אורנה ברביבאי, אביגדור ליברמן (צילום דוברות משרד הכלכלה והתעשייה, פלאש 90/ יונתן סינדל, יוסי אלוני)
שר האוצר אביגדור ליברמן מנסה להתערב בשוק החופשי באמצעים בוטים ואגרסיביים. לאחר שליברמן ואורנה ברביאי איימו על חברות המזון, הקמעונאים, היבואנים ובקיצור על כולם שאם הם יעלו מחירים - ליברמן וברביאי יאלצו לפעול נגדם.
הם נענו ומרבית החברות הודיעו שלא יעלו את המחירים וליברמן במקביל פונה במכתב לוועדת המחירים המשותפת לאוצר ולמשרד הכלכלה כדי לבדוק אם יש רווחיות עודפת של היבואנים ואסם מתוך אמונה שאם הוועדה תחליט שיש רווחיות עודפת, הרי שניתן יהיה להטיל מגבלות על היבואנים ואסם.
 
הדבר הטבעי ביותר היה לחברות המזון לא להתנגד לממשלה כי הרי אין מי שיותר חזק ממנה והעדיפו שלא להעלות מחירים אולם מימוש האיום כלפי מי שלא עשה זאת זו התערבות בוטה ואגרסיבית בשוק החופשי.
נזכיר כי באופן עקרוני אסם יכולה לדרוש גם מיליון שקל על שקית פסטה, זו זכותה כי יש אלטרנטיבות של יצרנים מקומיים אחרים ויבואנים ולכן אם יש מי שמעקש לקנות אסם, שיהיה בריא וישלם כמה שהוא רוצה.
ליצרנים וליבואנים בתחום המזון בכל העולם יש עלייה בעלויות וטבעי שהם ינסו לגלגל את זה (עם תוספת רווח נוספת) על הלקוחות. והם? יכולים לבחור אם לקנות או לא, אם לקנות מקמעונאי אחר או מיצרן אחר. והממשלה? היא צריכה לדאוג שיהיה יבוא חופשי בלי מכסים ובלי היטלים ובלי מגבלות וככה התחרות תעשה את שלה. ברגע ששר האוצר מאיים שאם לא ימנעו לגמרי מהעלאת מחירים הוא ינהג כמו במשטרים חשוכים ויפעיל את מנגנוני אכיפת החוק נגד היצרנים והיבואנים - הרי שזה מדרון מסוכן, מסוכן מאוד.
ליברמן אמר: "אנחנו מברכים על החלטת החברות שנענו לפנייתנו ובחרו שלא לעלות, ואף להוזיל, את מחירי מוצריהן ובכך הפגינו סולדיריות בתקופה המורכבת שפוקדת אותנו בימים אלו. את פעילות יתר החברות אנחנו נבחן בכל האמצעים העומדים לרשותנו, ולראיה פניתי הבוקר לוועדת המחירים שתבחן מהר ככל הניתן את שימושן של החברות בכוח שוק עודף לצורך גריפת רווחים עודפים על חשבון הציבור".
ליברמן, פנה כאמור לוועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ולמשרד הכלכלה והתעשייה בבקשה לבחון את רמות הריכוזיות בשווקים של מוצרי צריכה שצפויים להתייקר.
במכתב צוין כי גל הדיווחים להעלאת מחירים מעלה חשש לשימוש של החברות בכוח שוק עודף לצורך גריפת רווחים עודפים על חשבון הציבור. בחינה זו תאפשר לבחון האם מתקיים החשש האמור וקיימת הצדקה לנקיטת צעדים נוספים.
בפנייתו ביקש השר לבחון את מחיר מוצרי הצריכה על ידי החברות הבאות: אסם-נסטלה, דיפלומט מפיצים, שסטוביץ', רסטרטו יבוא ושיווק וליימן שליסל.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    ... ברביבאי תציל אותנו מההתיקרויות .... אלק .... (ל"ת)
    אזרח נאיבי 02/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    תוריד את המיסוי ואת מחירי האגרות הממשלתיות (ל"ת)
    יעקב 02/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    האמצעים נעלמו מהעולם במדינות בהן המשק לא ריכוזי כמו כאן
    אחד 02/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כש6 משפחות שולטות על כל השוק, אין ברירה אלא להלחם בהן באמצעים שלא מתאימים לשוק חופשי ופתוח, אבל פה כשהחזירות והריכוזיות עולה על כל דמיון, חייבים להביא את כל האמצעים כדי לשבור ריכוזיות זו ולשחרר את האזרחין מהמונופולים הללו שרק גורמים ליוקר המחייה!!!
    סגור
  • 5.
    מפיל עלינו גזרות ומאשים אחרים..רשע (ל"ת)
    צבי 02/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אסור לתת פתח להתייקרויות
    אורח 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטח שאפשר להגביל .אפשר להגביל גם את הרווח המקסימלי על כל המוצרים שהתחרות תהיה כלפי מטה ולא כלפי מעלה .יש הרבה מדינות שמחייבות שבאותה שנה תקציבית אף חברה לא מעלה מחירים והמחירים אפילו מודפסות על האריזות ( לא מדבקות ). שנה שלמה לא מעלים מחירים שנקבעים מראש כולל החקלאות .
    סגור
  • 3.
    "כשל שוק"
    בן 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המצב הכי טוב הוא באמת לתת לשוק יד חופשית והמחיר יקבע בין ביקוש להיצע אבל כאשר נוצר מצב של "כשל שוק" בגלל מונופולים או כל סיבה אחרת המדינה חייבת להתערב ולשנות את חוקי המשחק למען כלכלה בריאה יותר. אין שוק חופשי בין מונופולים
    סגור
  • 2.
    ליברמן בצעד נועז נוסח סיירת מטכ"ל הוציא פנייה ב3 העתקים (ל"ת)
    איתן 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • הורג אותנו ובא בטענות לאחרים
    אורח 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שייתן דוגמא בעצמו קודם הוא מעלה כל דבר שהוא יכול דלק ,נדל"ן ,מיסים , אגרות ,תרופות .ואחרי זה הוא רוצה שאחרים לא ילכו אחריו
    סגור
  • 1.
    החזיר פושט טלפיו
    יוני 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לא יאומן, האיווט הזה שהוא אחראי על עליית המחירים המטורפת, מנסה להראות כביכול הוא דואג לנו. קודם שיחזיר למשל את החד פעמי למחיר שפוי... לזיר אמיתי הבן אדם
    סגור