השוק

רשות המיסים לקראת מהפך? צים במגעים לשינוי שיטת החישוב

צים מנהלת מגעים עם רשות המסים במטרה לשנות את שיטת חישוב המס שלה משיטת מס החברות לשיטת מס על נפח הובלה, מה שיחסוך לה 450 מיליון שקל בשנה

ניצן כהן |  12
עידן עופר (צילום משה שי פלאש 90)
צים מנהלת מגעים עם רשות המסים במטרה לשנות את שיטת חישוב המס שהיא משלמת ממס חברות (23%) לשיטת מס על נפח הובלה.
השיטה החדשה, אם תתקבל על ידי רשות המסים, עשויה לחסוך לצים תשלומי מס של 450 עד 550 מיליון שקל מידי שנה בהנחה שמחירי התובלה הימית ימשיכו להיות גבוהים. השיטה החדשה אליה מבקשת צים לעבור נחשבת למקובלת במדינות רבות שמחזיקות ציי סוחר ונועדו לשמר אותם בתקופה בה יש ״מלחמה״ על כל מקום פנוי על אוניות הסוחר.
מדובר בנושא סבוך למדיי אך ננסה להסביר אותו. באופן עקרוני משלמת היום צים מס חברות רגיל, כלומר 23% על הכנסות בניכוי הוצאות. צים סבלה בשנים האחרונות מהפסדים כבדים ואף נאלצה להיכנס להסדרי חוב. בסיומו של יום היו לה הפסדים צבורים לצורכי מס עבור השנים 206 עד 2019 של כמעט 1.7 מיליארד דולר נכון לסוף 2020.
 
שנת 2020 הביאה את משבר הקורונה ואת השיבושים בשרשרת האספקה לעולם מה שגרם לחברות הספנות להיכנס לתקופה מצויינת בה יש מלחמה על כל מקום פנוי על האוניות והמחירים הרקיעו שחקים. זה הביא את צים להרוויח בשנת 2020 524 מיליון דולר כשאת שלושת הרבעונים הראשונים של 2021 היא סיימה עם רווחים עצומים של 2.9 מיליארד דולר כשרק ברבעון השלישי של השנה היא הרוויחה 1.5 מיליארד דולר ולמעשה הפכה לחברה הישראלית הרווחית ביותר.
השיפור הזה בתוצאות של צים היה אמור להפוך אותה לאחת ממשלמות המס הגדולות בישראל ובצד, כשמרוויחים הרבה משלמים הרבה. אבל כאן נכנסת לתמונה צים שמבקשת לשנות את שיטת החישוב ממס חברות רגיל למיסוי על נפח הובלה וזה אמור לצמצם את חבות המס הכוללת של החברה באופן משמעותי (כאמור בסדר גודל של 450 עד 550 מיליון שקל בשנה בהנחה שהרווחיות של 2021 תישמר בשנתיים הקרובות).
צריך לזכור שעולם ההובלה הימית הוא עולם שסובל ממחזוריות וכמו שבשנים עברו צים לא שילמה כלל מס כי הפסידה, הרי שבשיטת החישוב החדשה היא הייתה משלמת בלאו הכי הרי שבשנים בהם היא מרוויחה הרבה כסף (כמו 2021) המס שלה כמעט ולא ישתנה. שיטת החישוב החדשה אינה כוללת תשלומים מעבר לתשלומים ההובלה הימית עצמה ולכן תשלומים שצים גובה מאחסון וכן הלאה אמורים להיות ממוסים כרגיל (מס חברות בשיעור של 23%).
נכון להיום לא ברור מה עמדה של רשות המסים באשר לבקשה של צים אבל כאן צריך לזכור שפועלות שתי גישות. הגישה הראשונה היא זו שאומרת שאסור לשנות את כללי המשחק תוך כדי משחק וזה אומר שאם החברה בשנים הקשות לא שילמה מס בגלל החישוב של מס חברות, ניצלה בשנים הטובות את הטבות המס (הפסדים צבורים), הרי לא יכול להיות שהיא תבקש כשהרווחים גבוהים מאוד לשנות את הכללים כך שתשלם מס מופחת.
 
הגישה השניה אומרת שהרי בכל נקודת זמן יכולה צים לפעול בשיטות שונות ומשונות של תכנוני מס ורישום חברות מחוץ לישראל כדי להעביר מטענים דרך אוניות שלא יהיו על שמה וככה לצמצם את חבות המס בישראל ומהמס המופחת ייהנו מדינות אחרות. אבל אסור להיבהל מהתחזיות האלה כי בסופו של יום המטרה במעבר לשיטת מיסוי מסוג שצים מבקשת היא לגרום לחברות הספנות להגדיל את צי הסוחר שלהן וכאן לא בטוח שיש לישראל מה להתערב בחישובים הפנימיים של צים. אם היא רוצה להגדיל את צי הסוחר שלה (ולהרוויח יותר כסף) שתתכבד ותעשה כן. אם לא, אז לא. אבל בכל מקרה שינוי מדיניות מס פעם כשזה נוח לאחד ופעם כשזה נוח לשני זה לא דבר טוב.
צריך לזכור שישראל עברה בשנים האחרונות ממדינה ששונאת עשירים למדינה שמקדשת עשירים ומוכנה לעשות עבורם הרבה דברים כמו הקלות במס על הייטקיסטים וכן הלאה. מדיניות המס צריכה להיות ברורה ואחידה שאינה מעדיפה אחד על פני השני. לישראל יש היום הרבה מה להציע מעבר להטבות מס והקלות מס ואם יש מי שאינו חושב כך, יתכבד ויעזוב אבל כאן משלמים מסים כמו בכל העולם, מכבדים את החוב – כמו בכל העולם. לא מתבטלים בפני הגביר ולא צדים אותו.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    גם אני פניתי למס הכנסה בבקשה שישנו את שיטת המיסוי שלי,
    משה 01/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל משום מה אף אחד לא התייחס אלי
    סגור
  • 8.
    שקשוקה (ל"ת)
    טל 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    הרוויחו - שישלמו.
    בושה 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פעם ישנו את החוק לפי הצריכים שלהם. רק במדינת הפשע הכלכלי נגד ה 99% אפשר לא לחקור את הטבות המס של הגנביהוז, לשחרר את צים ממיסים ולא לאכוף את המס על החרדים. והגמחים שלהם. בני זוהות - נמאסתם
    סגור
  • למה אינטל לא משלמת מס
    אבי 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה טבע לא משלמת מס? בכל העולם חברות ספנות משלמות מס לפי היקף ההובלה והתחרות של צים היא מול אותן חברות שמקבלות תנאים מועדפים. לדעתי צים צריכה לעזוב את ישרא, גם ככה עסקיה לא כאן. ושבמלחמה הבאה כשלא יכנסו אוניות לנמלי אשדוד וחיפה שילכו לטוקבקיסטים כמוך שיעבירו מכולות בשחייה.
    סגור
  • 6.
    שפו
    Xxx 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לכם צים אתם אחת מהחברות של אלו שהישתמשו בהל אוצרות הטבע של המדינה חיסל.ם את כל הטבע של אזור ים המלח עכשיו לא רוצים לשלם מיסים כמו שצריך ?
    סגור
  • טען עוד
  • בוא ספר לי...
    שלומי 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באיזה אוצרות טבע השתמשה צים?
    סגור
  • מה הקשר לים המלח
    יוסי 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לצים אין אוניות בים המלח :)
    סגור
  • 5.
    מדינת השקשוקה
    מיש 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    העיקר מעלים מס חד פעמי על האזרח הקטן שנחנק. כדי לוותר לטייקונים. גועל.
    סגור
  • 4.
    זה טור דיעה או ידיעה חדשותית?
    מעניין 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסיפא של המאמר גדוש בדיעה אישית ואג׳נדה כלכלית יסר תוכן פיננסי אמיתי בכתבה.
    סגור
  • 3.
    ביזיון
    בי-צים 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט חזירות
    סגור
  • 2.
    חוצפן במקום תוספת למס רוצה לקצץ (ל"ת)
    בן ארצי 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מהמם!!!זה בדיוק מה שרשות המיסים עושה
    צדק 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עם העובד השכיר הפשוט שמרוויח שכר מינימום כמו השומר בחניון שקפוא בגשם ממש מרגש הנושא הזה של החברות שבאות במשא ומתן כמה מיסים הם רוצים לשלם!!!!!! ביזיון וחרפה של ממשלת פלססטין ישראל הידועה כממשלת המיסים שנותנות לחברות במדינה לשלם מס אפסי אם בכלל וקורעת את השכיר שממנו יורד באופן שוטף המיסים ללא משא ומתן כלל!!!!
    סגור