השוק

מנכ"ל יוניק-טק: אנחנו קונים מניות מהייטקיסטים ומחכים שיהפכו ליוניקורן

שוק הסקנדרי מתפתח בקצב מהיר; שותפות המו"פ יוניק-טק פועלת בתחום וצברה כבר לא מעט ידע; על רקע הנפקות ההייטק הגדולות, מנכ"ל יוניק-טק מדבר על הניסיון לתפוס אותם רגע לפני ההנפקה
ניצן כהן | 
אבי גפן מנכ"ל יוניק טק (צילום יחצ)
הרבה כסף מסתובב אצל ההייטקיסטים ולפעמים נראה שמצב השוק דומה דמיון מבהיל לימי הבועה של שנת 2000. חברות מנפיקות בשוויים מופרכים, ללא רווחים וללא תחזית למעבר לרווחיות, אבל עם הרבה חלומות, חלומות יקרים מאוד, אבל מה נגיד? כל עוד יש מי שמוכן לשלם על החלומות האלה שיהיה בריא.
בשוק שיש בו הרבה חלומות והרבה כסף מתפתחים שווים מעניינים שגם בימים אחרים, אם יגיעו, יהיה להם מקום, אחד השווקים האלה הוא שוק הסקנדרי (secondary). בשוק הזה למעשה מוכרים מניות של חברות פרטיות, על פי רוב סטארטאפים, מבעלי מניות קיימים (בדרך כלל עובדים ומנהלים שקיבלו אופציות ומימשו אותן למניות) ומחכים לנקודת זמן שתהיה נכונה למכירה.
השוק הזה מעניין בעיקר בגלל האופציות שהוא מגלם בתוכו והאופציות פועלות לטובת שני הצדדים. באופן תיאורטי, עובד בחברת סטארטאפ מקבל אופציות, הן מבשילות למניות והעובד מממש אותן למניות. בעיקרון יש לו נכס ששווה כסף אך הוא לא יכול להיפגש עם אותו כסף. בסקונדרי הוא למעשה יכול למכור את המניות האלה, או חלק מהן ולהיפגש עם כסף. מהצד השני, משקיע עם כסף שרוצה להיחשף לסטארטאפ מבלי להתמודד מול קרנות הון סיכון או משקיעים עם כסף גדול יכול לעשות זאת.
כדי להיכנס לפרופורציות. עסקה בסכומים סבירים בשוק הסקנדרי נעה סביב 2 מיליון דולר, עסקה גדולה בשוק הזה היא בהיקף שנע סביב ה-20 מיליון דולר.
היה ברור שהשוק הזה יתגלגל גם לבורסה, והוא הגיע באמצעות שותפות המו"מ יוניק-טק. אבי גפן מנכ"ל החברה אומר שלמידע על השוק הזה יש חשיבות גדולה ולכן כדי שהשותפות תוכל להתמודד על עסקאות טובות שיהפכו השקעה קטנה לכמה מיליוני דולרים, צריך לחבור לגוף שיש לו את המידע על החברות האלה.
"אנחנו חברנו לקבוצת elephant, שהקימה פלטפורמה למסחר במניות טכנולוגיה פרטיות שזה אומר שיש לנו שוק באמצעותם. הם יושבים כל הזמן על השוק והם יודעים באיזה מחיר החברה מפעילה זכות סירוב ואם הם יודעים שהחברה יודעת להפעיל זכות סירוב ב-40 דולר, ופונה אלינו מוכר שכבר לא בחברה ורוצה למכור ב-35 דולר, יכול להיות שנגיד לו שזה לא ילך ונגיד לו תמכור לנו ב-42 דולר כדי שהחברה לא תפעיל זכות סירוב. המידע שיש לנו על השוק זה מידע שהוא חשוב ויש לנו אותו בזכות הקשר של הפיל עם השוק הזה".
רגע, יכול להיווצר מצב שמוכר ירצה למכור מניה במחיר נמוך ותגידו לו שאתם מוכנים לקנות רק במחיר גבוה יותר?
"אתה צריך להבין את הסיטואציה ואת השוק הזה. הקושי הגדול בשוק שלנו זה למצוא מוכרים. הסיטואציה היא שעובד הצטרף לסטארטאפ, קיבל אופציות, מימש אותן למניות ועבר לסטארט אפ הבא. העובד מרגיש עשיר כי יש לו מניות אבל אין לו כסף, והוא מתרחק מהחברה ואז מבחינתו למכור מיליון דולר מתוך מניות בשווי של 10 מיליון דולר זה מסתדר כי הוא מוכר 10% מהמניות שלו והוא נשאר עם החלום ושם אנחנו נכנסים.
"לשאלתך, חברות יודעות להפעיל זכות סירוב במחיר מסוים שמעליו הן לא מפעילות את הזכות הזו ולכן אם אנחנו יודעים שבסבירות גבוהה החברה תפעיל זכות סירוב, אנחנו לא נכנסים למלחמה הזו ואומרים למוכר. אם אתה רוצה אותנו אז אנחנו רוצים להוציא את המניה ממתחם זכות הסירוב וככה נוצר מצב שאנחנו משלמים מחיר גבוה מהמחיר שהוצע לנו בהתחלה.
"אבל בחלק מהמקרים החברות לא רוצות להפעיל זכות סירוב ויש לנו אינדיקציות לזה ואז אנחנו מבקשים הנחה כדי להפגיש את אותו סטארטאפיסט עם כסף".
סטארטאפים מטבעם יכולים גם לא להבשיל לאקזיט
"אנחנו למעשה משקיעים בחברות בוגרות עם שווי מינימלי בגיוס אחרון של מיליארד דולר. כלומר חברה מובילה עם כסף בקופה ועם מוצר בשל ויחסית קרובים להנפקה. זאת אומרת שלוח הזמנים להחזקה של המניות שאנחנו רוכשים הוא קצר - שנתיים. זה אומר מחזורי השקעה מהירים ורבים על כמות הכסף הנתונה.
"המחזור אומר שאנחנו לא יושבים על מניה 5 שנים עד להצפת הערך אלא משקיעים בחברה שקרובה יחסית להנפקה מה שמוריד לנו את רמת הסיכון. כשחברה מגיעה לשווי הזה יש בזה כדי להצביע על זה שהיא חברה חזקה ויציבה עם עתיד טוב".
עשיתם כבר השקעות כאלה?
"עשינו הרבה השקעות: 8 חברות בפרוטפוליו ועוד 2 שדיווחנו עליהן אבל לא השלמנו וזה יקרה בקרוב מאוד".
מה גודל השוק שלכם?
"יש היום בעולם 728 חברות במעמד של יוניקורן. לפני 10 שנים היו פחות מ-40 והשוק הזה גדל. בחברות כאלה נניח ש-10% מהמניות מוחזקות על ידי מנהלים ועובדים, זה אומר 250 מיליארד דולר של שוק פוטנציאלי ונכון שלא הכל למכירה אבל זה שוק גדול של מניות ברות מימוש.
"בעיקרון, יש על השולחן מאות מיליוני דולרים. אנחנו בשוק שהעסקה בו תהיה בהיקף של  2 מיליון דולר שהיא עסקה קטנה, וככל שהעסקה גדולה יותר בסדר גודל של 20 מיליון דולר, זה קל יותר כי יש יותר מוכרים ובעיקרון יש יותר קונים לחבילות גדולות. לי אין כל כוונה להשקיע בתוך החברה או לנהל אותה, אני קונה מניות ומוכר אותן.
"בדקנו מה קרה למניות ביוניקורן שהוצעו לראשונה על הפלטפורמה של elephant. יש חסימה של חצי שנה ולכן בדקנו מה קורה כשהחסימה הוסרה. לקח שנתיים להנפיק את אותן החברות ומצאנו שבממוצע, לו היינו קונים בפלטפורמה בזמן, התשואה הייתה של מעל 200%. מי שקנה מניות על הפלטפורמה של חברת יוניקורן וחיכה חצי שנה להסרת החסימה ראה תשואה של 100% לשנה, זה לא אומר כלום אבל זה מה שיקרה בעתיד, אבל זו הסטטיסטיקה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה