השוק

בדרך לפתיחת המסחר: הביקושים במשק יגדלו ויתחיל לחץ של עליית מחירים

הכלכלן יונתן כץ מבית ההשקעות לידר, מעריך כי הצריכה הממותנת בישראל נובעת בין היתר מירידה בביטחון הכלכלי של משקי הבית. בשלב זה לא ניתן לקבוע כי יש ירידה בכוח הקנייה של הציבור הישראלי
ניצן כהן | 
מסחר וקנייה (צילום pixabay, pexels, pexels)
הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר, יונתן כץ, מעריך הבוקר (ראשון) כי עם הסרת הסגר והסרת מגבלות הסחר ישובו הביקושים בכלכלה הישראלית להיות גבוהים, מה שיביא לעלייה בלחצים האינפלציונים. כאן המקום לציין כי יעד האינפלציה שמשקף יציבות מחירים עומד נכון להיום על 2% ואליו שואף בנק ישראל.
כץ כותב כי בחודשים האחרונים (נובמבר עד ינואר) ההכנסה של העובדים השכירים בישראל עלתה ב-2.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "חישבנו את סך תשלומי השכר במשק, אשר ירדו ב-3.8%, והוספנו את תוספת התמיכות הסוציאליות בגין הקורונה (27 מיליארד שקל)".
עוד מעריך כץ כי ריבית בנק ישראל שעומדת כיום על 0.1% תיוותר ללא שינוי עד לסוף השנה כששער הדולר שעומד כיום על 3.286 שקל, יגיע בסוף השנה לרמה של 3.32 שקל לדולר. נכון להיום האינפלציה ירדה ב-0.7% (12 חודשים אחורה) וכץ מעריך כי האינפלציה לטווח של 12 חודשים קדימה תהיה חיובית ותגיע לרמה של 0.8%. 
לדבריו, "למרות שהניתוח של סך תשלומי השכר במשק לא משקף את אותם מגזרים שהכנסתם נשחקה (זאת הבעיה של נתוני ממוצע), עדיין ניתן לגזור מזה שלא חלה ירידה בסך כוח הקנייה של הציבור (לפחות בקרב השכירים, אין נתונים לגבי העצמאיים)".
"כרגע", כותב כץ, "הצריכה ממותנת יחסית בשל מגבלות על המסחר ועל צריכת שירותים, וחלה הרעה בביטחון הכלכלי בקרב משקי הבית. ברגע שהמשק ייפתח, ויחול שיפור בביטחון הכלכלי, צפוי גידול בביקושים (ביקוש "כבוש" בחלק מהסקטורים) ולכן גם צפויים לחצי אינפלציה מסוימים". 
אם כן, מניתוח של הכלכלן יונתן כץ, מבכירי הכלכלנים בישראל, עולה כי הכנסת ציבור השכירים לא נפגעה דרמטית במהלך חודשי הסגר השלישי אולם כן קיימת פגיעה בביטחון הכלכלי של משקי הבית הללו ולכן ניתן לראות ירידה בביקושים בישראל. יחד עם זאת, מעריך כץ, קיימים ביקושים כבושים שיקזזו את המגמה הזו לכשיוסרו מגבלות המסחר ואיתם יבואו גם לחצים אינפלציוניים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה