השוק

בנק יוליוס בר חושף: האם החשש מהסלמה במזרח התיכון מתפוגג?

בנק העושר יוליוס בר, ערך סקירה כלכלית בנוגע לנוגע למגוון נושאים בהם: החשש מהסלמה במזרח התיכון בכל הנוגע למחירי הנפט, והעלייה המפתיעה שמתרחשת לאחרונה במכירות בתים חדשים בסין
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ חיים גולדברג)
בנק העושר יוליוס בר, ערך סקירה כלכלית בנוגע למגוון נושאים בהם: סקירה של נורברט רוקר, ראש כלכלה ומחקר הדור הבא בבנק בנושא החשש מהסלמה במזרח התיכון בכל הנוגע למחירי הנפט, וסקירה של סוק יין יונג, אנליסט הכנסה קבועה באסיה של יוליוס בר, בכל הנוגע לעלייה המפתיעה שמתרחשת לאחרונה במכירות בתים חדשים בסין.
"נפט: האם החשש מהסלמה מתפוגג? מחירי הנפט צנחו בכמעט 5% ביום שלישי, למרות המצב הגיאופוליטי שנותר ללא שינוי. האם השוק איבד את פחדו מהסלמה במזרח התיכון? לא סביר. קל וחומר שהעדר תמריצים מוחשיים נוספים מסין, מספק סיבה לא משכנעת לצניחה. המתיחות הגיאופוליטית צפויה להישאר גבוהה בינתיים, כאשר חילופי המהלומות בין ישראל לאיראן צפויים להימשך. אנו רואים זעזוע מחירים מתון בהתהוות, בדומה לדפוסים שנצפו מוקדם יותר השנה. מעבר לרעש הגיאופוליטי, אנו רואים את השוק מתקדם לקראת עודף היצע עד 2025.
קשה להצביע על גורם ספציפי לצניחה של אתמול. מחירי הנפט צנחו בכמעט 5% מ-80 דולר לכיוון 77 דולר. יש שמזכירים את העדר פעולות תמריץ נוספות ומוחשיות מסין כסיבה. סיבה אחרת יכולה להיות התאמות משמעותיות בפוזיציות העתידיות בשוק. המצב הגיאופוליטי נותר ללא שינוי, פעולה צבאית צפויה להמשיך באסטרטגיה של "עין תחת עין" בעימות בין ישראל לאיראן, מה שמעיב על שוק הנפט באי-ודאות ופחד רב לעת עתה.
כפי שצוין קודם, אנו רואים זעזוע מתון בהתהוות, כאשר מחירי הנפט עוקבים אחר דפוס דומה לזה שנצפה מוקדם יותר השנה וקופצים זמנית מעל 80 דולרים. אפשרות נוספת היא לתרחיש של זעזוע בינוני שבו תשתיות אנרגיה הופכות למטרה צבאית, ופעולות פוליטיות כמו סנקציות נכנסות למשוואה, ופילוג בין השחקנים האזוריים מעמיק.

התפתחות כזו תגרום כנראה לקפיצת מחירים משמעותית יותר וממושכת יותר, ותרים את מחירי הנפט זמנית מעל 90 דולר. בהשוואה לעשור האחרון, שוק הנפט הפך עמיד הרבה יותר ולמדינות הנפט יש כושר ייצור עודף נרחב. סין פיתחה אחסון מקומי משמעותי, ותנופת הנפט באמריקה מציעה חלופות אספקה נוספות. מבחינה יסודית, השוק יכול להתמודד היטב עם שיבושים באספקת הנפט, אך רגשות ופחדים עדיין עלולים לגרום לתגובה התחלתית חדה בעליות המחירים.
ישנם כמה סימנים בתוך הרעש הנוכחי בשוק שהיו מדריך מוצק מאז פרוץ המלחמה בעזה. מהומה בלתי נשלטת אינה באינטרס של אף אחד באזור, לא עבור ארה"ב לקראת הבחירות לנשיאות ולא עבור המשטר האיראני החושש לשרידותו. הצפי שלנו לטווח הקצר הוא 75 דולר, שמגלם פרמיית סיכון גיאופוליטית באופן חלקי.
מכירות בתים עלו במהלך יום העצמאות בסין: ההקלה המדינית האחרונה העלתה את הביקוש לדירות, מה שהוביל לעלייה בתנועת המבקרים בדירות לדוגמה ובמכירות בתים במהלך תקופת החג. התופעה בהחלט תואמת את הציפיות, שכן צעדי הקלה קודמים בהיבט הביקוש בדרך כלל סיפקו תמיכה זמנית בלבד למכירות בתים, שנמשכה כחודש עד חודשיים. כעת, נותר לראות אם תנופת המכירות תימשך או תדעך בהינתן בעיית התחזית הגרועה של הכנסה ותעסוקה שהייתה גורם מעכב לביקוש לבתים, שעדיין צריכה להשתפר כדי שהענף יראה התאוששות מכירות.
בעקבות צעדי ההקלה המדיניים האחרונים של סין להחייאת שוק הנדל"ן וייצובו, הרוח הקניינית של בתים ראתה שיפור, עם עלייה במכירות בתים במהלך חופשת יום העצמאות הלאומי שאורכה כשבוע. לפי ערוץ השידור הממלכתי CCTV, המצטט את משרד הדיור והפיתוח העירוני-כפרי, יותר מ-50 ערים נקטו במדיניות לעידוד שוק הנדל"ן, וכמעט 2,000 פרויקטים מטעם יותר מ-1,000 חברות נדל"ן השתתפו במבצעים. פרויקטים נוספים שערכו מבצעים ראו עלייה של יותר מ-50% בביקורים של קונים פוטנציאליים בהשוואה לשנה שעברה.
נתוני CRIC הראו שמכירות המנויים ב-22 ערים עלו ב-26% בהשוואה לשנה שעברה במהלך תקופת החג, כאשר הערים המדורגות במקום הראשון והשני, ראו עליות של 42% ו-23% בהתאמה בהשוואה לשנה שעברה. גם הערים בדירוג שלישי דיווחו על עלייה של 40% במכירות מנויים בהשוואה לשנה שעברה, אם כי אנו מציינים שגודל המדגם הקטן של ארבע ערים בלבד אינו מייצג כנראה את מגמת המכירות בערים נמוכות, שנותרה חלשה. העלייה במכירות בתים כנראה תשוקף בנתוני המכירות הרשמיים רק בעוד שבוע עד שלושה שבועות בגלל העיכוב ברישומי המכירות.
באותו זמן, נתוני CREIS הראו שרישומי המכירות הראשוניות השבועיים ב-60 ערים עלו ב-40% בהשוואה לשנה שעברה אבל ירדו ב-46% בהשוואה לשבוע שעבר בגלל פער הזמן ברישומי המכירות תוך ציון שנתוני המכירות, שכנראה משקפים את התקופה שלפני צעדי ההקלה האחרונים. דיווחי חדשות גם מרמזים על שיפורים במכירות בתים בשוק המשני. השיפור האחרון ברוח הקניינית של בתים, שניזון מהסבב האחרון של הקלות מדיניות, עשוי לתגבר מכירות בתים למשך חודש או חודשיים נוספים, בדומה לדפוס שנצפה אחרי צעדי הקלה קודמים בהיבט הביקוש.
מעבר לכך, השוק יחכה לראות אם תנופת מכירות הבתים יכולה להימשך או לדעוך לנוכח תחזית הכנסה ותעסוקה גרועה. יתר על כן, חוסר האיזון בין היצע לביקוש עדיין צריך להיות מתוקן, שכן צעדי מדיניות להפחתת ההיצע היו איטיים בגלל היענות גרועה מצד ממשלות מקומיות לרכישת יחידות שהושלמו אך לא נמכרו.
בעוד שצעדי התמריץ האחרונים יכולים לעודד בטווח הקצר מכירות בתים, זה כנראה לא מספיק כדי לעצור את המיתון בנדל"ן בסין, אך זה עדיין צעד חיובי לקראת ייצוב הענף. הפגישה הקרובה של הוועדה הקבועה של הקונגרס העממי הלאומי שתתכנס בסביבות סוף אוקטובר יכולה לספק פרטים נוספים על צעדים בנדל"ן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה