השוק

זעם על נגיד בנק ישראל: "צעד קיצוני, עליו לפעול להורדת הריבית"

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, מגיב החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%: "המצב הגיאופוליטי אינו מצדיק צעד קיצוני של השארת ריבית גבוהה במדינת ישראל". גם מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות ודרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, הגיבו: "קשור להתנהלות הפיסקלית הלא אחראית של הממשלה"
מערכת ice |  4
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בהתאם לתחזיות המוקדמות מותיר בנק ישראל את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%. בבנק ישראל מעדכנים את התחזיות לשנה כולה ולשנה הבאה וזאת בשל העובדה כי הנחת העבודה כרגע היא שהלחימה העצימה תימשך לתוך 2025.
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "המצב הגיאופוליטי אינו מצדיק צעד קיצוני של השארת ריבית גבוהה במדינת ישראל, במיוחד כאשר רוב מדינות העולם נוקטות בהורדת ריבית. שיעור ריבית גבוה כפי שיש לנו כיום, מוביל לגידול בעלויות המימון לעסקים קטנים ובינוניים ופוגע בצמיחה הכלכלית. הכלכלה הישראלית הראתה עמידות יוצאת דופן במהלך המלחמה המתמשכת, עם שיעור אבטלה נמוך של 2.6% ויכולת של המשק להתגבר על מחסור בעובדים פלשתינאים באמצעות עובדים זרים. תחומים כמו תיירות, אופנה וחקלאות פורחים בזכות מגבלות על טיסות לחו"ל והעדפת הצרכנים לתוצרת מקומית.
על נגיד בנק ישראל לפעול להורדת הריבית, שכן הריבית הגבוהה אינה הכלי היחיד למלחמה באינפלציה. במקום להעמיס מיסים על הציבור, יש לנצל את יתרות המט"ח של בנק ישראל, העומדות על מעל ל-220 מיליארד דולר, ולשלב שימוש בכספי קרן העושר מתמלוגי הגז והנפט. כמו כן, יש לעודד השקעות בתשתיות באמצעות תמריצי מיסוי לעסקים, כדי לתמוך בצמיחה הכלכלית. הורדה זמנית של מס הדיבידנד תעודד חלוקת דיבידנדים ותשלומי מיסים, ותסייע במימון המשך המלחמה בצורה מאוזנת."
תגובתה של עינב סבינצר, מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות ובהתאחדות יועצי המשכנתאות, לפרסום החלטת הריבית של בנק ישראל: "נגיד בנק ישראל הודיע על שמירת רמת הריבית בשיעור של 4.5%. החלטה זו מתקבלת בעקבות שילוב של מספר גורמים, כאשר בראשם עומדת הלחימה המתעצמת, לצד האינפלציה שממשיכה להיות מעל טווח היעד של הבנק (3.6%). גורם משמעותי נוסף שמשפיע על הכלכלה הישראלית ועל החלטות הריבית הוא הורדת דירוג האשראי של ישראל לשפל, הנובעת מהסיכונים הביטחוניים".
"השפעת הורדת הדירוג ניכרת בהוצאות המדינה, שכן היא נאלצת לשלם ריביות גבוהות יותר על הלוואות. עליית מחירי היבוא בעקבות ההחלטה תוסיף לקושי לעצור את האינפלציה. התחזיות להורדת הריבית מתרחקות, והציבור סובל מהעלויות הגבוהות של הלוואות ומשכנתאות. בחודש אוגוסט עמד שוק המשכנתאות על סכום כולל של 8.36 מיליארד שקל, עלייה של 19.2% ביחס לאוגוסט אשתקד".
לסיום מסרה: "רוכשי הדירות ולוקחי המשכנתאות מתמודדים עם אתגר כפול: מחירי הדירות ממשיכים לעלות, ומנגד, שיעורי ריבית גבוהים ואינפלציה שאינה מתמתנת, מה שמקשה על נוטלי המשכנתאות לעמוד בתשלומים החודשיים ובמקביל להוציא את שאר ההוצאות שמזנקות גם הן".
תגובתו של דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, לפרסום ריבית בנק ישראל: "החלטת נגיד בנק ישראל להשאיר את הריבית על רמה של 4.5% הייתה צפויה לאור המדדים האחרונים והעליה בקצב האינפלציה השנתי אשר פרץ את המסגרת שהגדיר בנק ישראל".
"פריצת קצב האינפלציה קשור להתנהלות הפיסקלית הלא אחראית של הממשלה נוכח המלחמה והיא גורמת נזק רב לכלכלה הישראלית ולעסקים בכלל. אנחנו מעריכים כי השארת הריבית על כנה לא תשפיע באופן מהותי על הביקוש לדירות ועל שוק המגורים, שנמצא ממילא בתהליך התאוששות מואץ ומעוגן בביקושים גבוהים, הן מצד הרוכשים למטרת מגורים והן מצד המשקיעים הישראלים ותושבי החוץ".
לסיום מסר: "מתחילת השנה, שוק המגורים התאושש יפה למרות המלחמה, וניתן לראות רכישות מוגברות מצד משקיעים, זוגות צעירים ומשפרי דיור. אנחנו מעריכים שהמגמה הזו תמשיך ותתחזק בחודשים הבאים".
עו”ד רועי כהן, נשיא לה”ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים), התייחס להחלטה:
“ההחלטה להשאיר את הריבית על כנה ברמה של 4.5% לצערי במצב הנוכחי נוכח התנהלות הבלתי אחראית  שלהממשלה ושר האוצר בפרט היא צעד הכרחי לאור התנאים הכלכליים הנוכחיים ובעצם הנגיד משמש כמבוגר ההכרחי המנסה למנוע בכל דרך הידרדרות למיתון ומשבר אינפלציה גדול , אך שוב המציאות הזו  מעצימה את הבעיות שהעסקים הקטנים והבינוניים מתמודדים איתם בזמן מלחמה . האינפלציה ממשיכה לעלות, עלויות המימון גבוהים בשיעור ניכר , דירוג האשראי ירד, ארנונה עולה , גזירות כלכליות בפתח והגירעון הולך ותופח. לפי הנתונים שהציג ד”ר רובי נתנזון, היועץ הכלכלי של להב, נרשמה ירידה בתוצר העסקי ב-2.7% ברבעון השני, בעוד שהצריכה הפרטית עלתה ב-8%, מה שמפעיל לחץ על האינפלציה. הדירוג של ישראל שהורד בשתי רמות פוגע באטרקטיביות ההשקעה בארץ ומקשה עוד יותר על העסקים לקבל מימון.”
עו”ד כהן הוסיף: “הקפאת עליית הריבית בעצם שמה את המשק במצב של עמידה במקום  ואם משרד האוצר לא ימצא פתרונות ארוכי טווח למצב הקשה בשוק, העסקים ימשיכו לסבול מקשיי נזילות וחוסר יציבות כלכלית. אנחנו זקוקים לתוכניות כלכליות מקיפות יותר מאלה שהוצגו שתתמקדנה במנועי צמיחה במשק , בהקטנת עלויות המיסוי והקלות רגולטוריות, אחרת העצמאים והעסקים הקטנים יתקשו לשרוד בתנאי הריבית הקיימים כיום בשוק ולא נראה באופק שום שינוי.”
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    כתבה מעולה
    נתי 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוא צודק חייב להוריד הציבור קורס בו ניראה את הבן שלו מחזיר משכנתא גבוהה אם 2 ילדים
    סגור
  • 3.
    ייאלה הפגנות
    שאול 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תל אביב מוכנים
    סגור
  • 2.
    הכעס צריך להיות מופנה לסמוטריץ ולממשלה
    ציוני גאה 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנגיד שומר על כלכלת ישראל ממשלה הזויה ,הפועלת בניגוד לחוקים הכלכלים. הנגיד שומר על האינטרסים הלאומיים
    סגור
  • 1.
    מלחמת יום כיפור 400% ריבית.
    א 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק כך יוקר המחייה יכול לרדת.
    סגור