השוק

עליית ריביות, בריחת הון והורדות דירוג: לחץ כבד על כלכלת ישראל

החרפת המצב הביטחוני מול חיזבאללה ואיראן מעלה את החשש מהורדות נוספות לדירוג האשראי של ישראל. בריחת ההון והירידה בהשקעות כבר מורגשות
מערכת ice |  1
דירוג אשראי-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ההחרפה הביטחונית באזורי עזה ולבנון מעוררת דאגה צבאית וכלכלית גם בקרב חברות הדירוג והכלכלנים. בפגישות עם נציגי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות S&P ומודי'ס הועלו חששות חמורים מההשלכות שיהיו להסלמה למלחמה כוללת מול חיזבאללה ואיראן על דירוג האשראי של ישראל. כלכלנים טוענים שכבר עתה יש ירידה בהשקעות וזינוק בעלויות ההלוואות, והמצב הפיננסי עלול להחמיר בצורה דרמטית בהמשך.
התחזיות הפסימיות נובעות משילוב של גידול בהוצאות הביטחוניות וירידה בהכנסות המדינה, מה שידחוף את ישראל לקחת הלוואות נוספות בתנאים פחות נוחים. במקביל, המשק סובל כבר עכשיו ממגמות מדאיגות כמו ירידה חדה בהשקעות בתחומי ההייטק ובריחת הון למדינות זרות. כלכלנים בכירים מצביעים על פוטנציאל הידרדרות מתמשך ומזהירים כי המשך הלחימה יגביר את בריחת ההון וימנע ממשקיעים זרים להיכנס לישראל. בנוסף, המצב המורכב בשוק העבודה הישראלי עם שיעור ההשתתפות הנמוך של מגזרים מסוימים כמו חרדים ונשים ערביות, ממשיך להיות חסם בפני צמיחה ארוכת טווח. דאגה נרשמת גם מיוקר המחיה והזינוק באינפלציה. לדברי גורמים בכירים, מלחמה כוללת תביא להורדת הדירוג תוך ימים ספורים, אך בכל תרחיש החברות יורידו את הדירוג של ישראל בנובמבר.
ישראל סובלת מהורדות דירוג לאורך שנת 2024. בפברואר, מודי'ס הורידה את הדירוג של ישראל לראשונה, ל-A2.  באפריל, S&P הורידה את הדירוג של ישראל לרמה A+ . באוגוסט, פיץ' הורידה את הדירוג שלה לישראל לרמה של -A. ככל שיגברו הסיכונים הביטחוניים והכלכליים והדירוג ימשיך לרדת כך יתייקרו ההלוואות שישראל יכולה לקבל. ישראל עלולה למצוא את עצמה משלמת ריביות גבוהות יותר על הלוואות בינלאומיות, מה שיתגלגל ישירות לכיסי התושבים. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מי שמינה את הממשלה הזו,לקח בחשבון שדרוג האשראי יתפרק.. (ל"ת)
    הדר 09/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור