השוק

בנק ישראל חושף: זו הסיבה שהריבית היא 4.5%

הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הקרובה עומדות בסביבת הגבול העליון של היעד. הציפיות לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד, בחלקו העליון. הוועדה ניתחה את ההתפתחויות השונות והעריכה כי קיימים מספר סיכונים מרכזיים להאצה אפשרית של האינפלציה
מערכת ice |  1
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, Magma Images)
כל חמשת חברי הוועדה המוניטורית של בנק ישראל תמכו בהחלטה האחרונה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של .4.5% על רקע המשך הלחימה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. היום (שני) נמסר הפרוטוקול של הוועדה ומה הסיבות שהובילו לשמירה על הריבית.
 הוועדה דנה במצב הכלכלי של המשק לאחר תשעה חודשים של מלחמה. למלחמה המתמשכת יש השלכות כלכליות משמעותיות על המשק הישראלי. חוסר הוודאות הגיאופוליטי התגבר ופרמיית הסיכון של המשק עלתה. ברבעון האחרון חלה עלייה מסוימת בסביבת האינפלציה. האינפלציה בשנים עשר החודשים האחרונים עמדה בחודש מאי על 2.8%. שיעור האינפלציה בניכוי אנרגיה ופו"י מתון יותר, והוא עמד במאי על 2.2%. עפ"י הערכות החזאים, האינפלציה השנתית צפויה לעלות אל מעל הגבול העליון של היעד בתחילת שנת ,2025 גם בהשפעת העלאה צפויה של מסים, ובהמשך השנה לרדת אל עבר הגבול העליון של היעד.

הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הקרובה עומדות בסביבת הגבול העליון של היעד. הציפיות לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד, בחלקו העליון. הוועדה ניתחה את ההתפתחויות השונות והעריכה כי קיימים מספר סיכונים מרכזיים להאצה אפשרית של האינפלציה: ההתפתחויות הגיאופוליטיות והשפעתן על הפעילות במשק, פיחות בשקל, מגבלות ההיצע המתמשכות על הפעילות בשוק הדיור והתעופה, ההתפתחויות הפיסקליות ומחירי הנפט בעולם. על פי האינדיקטורים השוטפים קצב הצמיחה של הפעילות ברביע השני התמתן לאחר התאוששות חדה ברביע הראשון. ,
על רקע התפתחויות הגיאופוליטיות, השקל נחלש בכ-1.3% מול הדולר וב- 1% במונחים נומינליים אפקטיביים תוך תנודתיות גבוהה מאז החלטת הריבית האחרונה. מדדי המניות המקומיים עלו, אך ביצועי החסר של שוק המניות המקומי ביחס למדדים שונים בעולם מראשית 2023 עדיין משמעותיים. תשואות איגרות החוב הממשלתיות נסחרו במהלך רוב התקופה בעליות ובתנודתיות מוגברת אך בסיכום התקופה ירדו מעט. מרווחי איגרות החוב הקונצרניות נותרו ללא שינוי משמעותי ונמצאים מתחת לרמתם ערב המלחמה. יתרת האשראי העסקי במגמת התרחבות מתחילת השנה, בעיקר בקרב העסקים הגדולים.
ביחס לתחזית הקודמת מאפריל, החטיבה מניחה כי המלחמה תימשך בעצימות גבוהה יותר עד סוף 2024 ותדעך בתחילת .2025 לפיכך תחזית הצמיחה עודכנה כלפי מטה. התוצר צפוי לצמוח בשיעור של 1.5% בשנת 2024 ובשיעור של 4.2% בשנת ,2025 שיעורי צמיחה נמוכים מהתחזית הקודמת ב1.3%- במצטבר. שיעור האינפלציה השנתי הצפוי במהלך שנת 2024 גבוה מהתחזית הקודמת ועומד על ,3% ובמהלך 2025 על .2.8% התחזית נבנתה תחת הנחת עבודה כי הממשלה תבצע התאמות בעלות אופי פרמננטי להפחתת הגרעון בשנת 2025 שיסתכמו ב-30 מיליארד שקל, וכי כל הוצאה נוספת עליה תחליט הממשלה, לרבות הגדלה פרמננטית של תקציב הביטחון, תאוזן על ידי צעדים נוספים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חוכמת העם
    אמיר 07/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על זה אומרים - אדם מתכנן אבל אלוהים עושה .
    סגור