השוק

בנק הפועלים: ההתפתחות האינפלציונית בישראל - תלויה במלחמה

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים כותב היום כי אמנם האינפלציה בעולם מתחילה להיכנס לשליטה אבל בישראל עדיין המלחמה וההתפתחות שלה, או הסכם לשחרור החטופים יקבע את המגמה להמשך
ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
אתמול התפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני שהיה נמוך יחסית ובטווח התחזיות המוקדמות. ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים כותב היום כי עיקר ההתפתחות האינפלציונית בישראל תיגזר מההתפתחויות של המלחמה ובעיקר משחרור החטופים.
"עליית המדד הייתה בדומה לתחזיות ולעונתיות הנמוכה של חודש יוני. מחירי שכר-דירה (שירותי דירות בבעלות) עלו החודש ב-0.6% וקצב העלייה השנתי עלה ל-2.6%. התחדשות העלייה במחירי השכירות מושפעת כנראה מהאטה בקצב סיומי הבנייה, כמו גם מביקושים מצידם של מפונים מהצפון והדרום. סעיף הוצאות על נסיעות לחו“ל עלה ב-1.3% תיקון קל לירידה החדה מחודש קודם.
"שינוי שיטת המדידה של סעיף זה משנה את העונתיות הקודמת ומקשה על חיזוי המגמה בהמשך. המחסור בעובדים פלשתינים הביא להתייקרות של מחירי תחזוקה ושיפור הבית. סעיף זה צפוי להמשיך ולהתייקר בחודשים הקרובים.
"במבט קדימה פועלים עתה מספר וקטורים עם כיווני השפעה מנוגדים: האינפלציה בעולם יורדת, ובעיקר זו של מוצרים סחירים. בישראל, הרבה תלוי כעת בהתפתחויות הגיאופוליטיות, הסכם להשבת חטופים עשוי לחזק את השקל ולמתן את האינפלציה, כשמנגד המשך הלחימה יוצר עומס גדול על התקציב, והוא אינפלציוני.
"מכל מקום, המצב התקציבי לא מאפשר למדינה לעצור התייקרויות של מחירים בפיקוח כמו מחירי התחבורה הציבורית שעלו ביולי, או מחירי המים והחשמל שיעלו בהמשך. סעיף החינוך (גנים וצהרונים) צפוי גם הוא להיות מושפע הן מהמצב התקציבי והן מעליות השכר. סיכוני האינפלציה ממשיכים להיות להערכתנו גבוהים, ותלויים במידה רבה במצב הגיאופוליטי. תחזית האינפלציה עומדת על  3.0% ל-12 החודשים הקרובים. לא הנחנו העלאות מיסים עקיפים מעבר לעליית המע“מ בנקודת אחוז בינואר" כותב בהר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה