השוק

"אנשים רגילים לסחור בני"ע דרך הבנק וזה שווה לבנקים מיליארדים"

עמית גוריון, סמנכ"ל מסחר עצמאי בבית ההשקעות IBI אומר בראיון ל-ice שאמנם אנשים רגילים לסחור בני"ע דרך הבנקים אבל מיליארדים רבים של תיקי ני"ע זורמים לבתי ההשקעות הפרטיים; "אנשים מודעים יותר לעמלות ולעלויות המסחר בבנק מול בית השקעות"
ניצן כהן |  2
עמית גוריון (צילום shutterstock)
נושא המסחר העצמאי בשוק ההון הוא אחד הכאובים בשוק ההון. באופן עקרוני רוב המסחר בני"ע מתבצע באמצעות הבנקים והעמלות שלהם גבוהות מאוד. הסיגמנט מניב להם הכנסות של מיליארדי שקלים מידי שנה. אבל לאט לאט ניתן לראות איך המשקיעים שאינם קשורים לבנקים דרך אשראי או מחזיקים במערכות יחסים מורכבות עם המערכת, זולגים לבתי ההשקעות הפרטיים וגם כאן מדובר בלא מעט כסף.
עמית גוריון מנהל את הסיגמנט הזה בבית ההשקעות IBI, מבתי ההשקעות הוותיקים בישראל שגם מחזיק בפעילות מסחר עצמאי ותיקה מאוד וזה מייצר לא מעט תובנות על התחום.
אנחנו רואים לא מעט שחקנים במגרש שלכם וזה מוזר כי רוב המסחר בני"ע נמצא בכלל בבנקים.
"בגדול השוק שלנו (המסחר העצמאי, נ"כ) השתנה פעמיים. השינוי הדרמטי הראשון היה בקורונה שזו הייתה מגמה כלל עולמית. אנשים ישבו בבית עם כסף פנוי כשבמקביל השווקים עצמם היו תנודתיים.
"בארה"ב החינוך הפיננסי הוא מאוד מתקדם ובארץ הנושא הזה נמצא שלב אחד מאחורי ארה"ב. אז אם אנחנו מסתכלים על תקופת הקורונה, הרבה מאוד כסף עבר מהבנקים לבתי ההשקעות הפרטיים".
ועדיין הרוב סוחרים דרך הבנקים.
"זה נכון. בישראל עדיין הרוב המכריע של משקי הבית מנהלים את חשבון הני"ע שלהם בבנק. וזה מאוד הגיוני בעיקר מהכיוון הפסיכולוגי. בגילאי 16 עד 18 אתה הולך לאן שההורים שלך הולכים. הבנקים מנצלים את זה בצורה שלא משתמעת לשני פנים ורואים את זה בכל דוח של הבנקים, זה שווה להם מיליארדים".
אז מה קרה בתקופת הקורונה שהציבור התחיל להעביר כסף לבתי ההשקעות הפרטיים?
"בקורונה אנשים התחילו לחקור את הנושא והתחילו לעשות השוואות והבינו שאין סיבה לשלם סכומי עתק כעמלות מסחר לבנקים. כשהעמלות האלה פוגעות בתשואות שלהם. אנשים התחילו לחפש אלטרנטיבות והן קיימות. יש כמה חברי בורסה שהם לא בנקים שנותנים את השירות הזה אבל יש מעט מאוד חברי בורסה ותיקים.
"אז הקורונה הייתה המפץ הראשון ומאז התחלנו לראות כסף שעובר באופן קבוע מהבנקים לבתי ההשקעות כשיש עדיפות לחברי הבורסה הוותיקים. המפץ השני התרחש השנה סביב קהילות פיננסיות.
"אנשים התחילו לצרוך תוכן כלכלי בקהילות ואם נתעלם לרגע מהתופעות השליליות יש גם קבוצות איכותיות למי שרוצה להבין מה עושים עם הכסף ומה החשיבות של התחלה מוקדמת בטיפול בכסף וכן הלאה.
אז איך מושכים את הסוחרים העצמאיים מהבנקים לבתי ההשקעות? זה הכל בעולם העמלות?
"כדי לנצל את התיאבון המוגבר לעבור מהבנקים ניסינו להבין איזה דברים עובדים על הדור החדש שהם צעירים יותר עם אוריינות טכנולוגית. והדרך שלנו הייתה לתת מערכות מסחר איכותיות. ואז כשבנאדם אומר איפה אני משלם פחות הוא יגיד - אצל חבר בורסה. ואז למי יש את המערכות המתקדמות ביותר? אני מאמין שתגיע אלינו".
תאפיין לי לרגע את הסוחר העצמאי שעושה את כל הדרך מהבנק לבית השקעות פרטי.
"גילינו שהחיבור של אנשים לתיק ההשקעות שלהם, הוא כמעט חיבור רגשי. היום אם אתה אומר לאנשים בשוק ההון משהו לא טוב על ה-S&P500, הם מסתכלים עליך כאילו אמרת מילה גסה. כשעשינו את האפליקציה אמרנו שנשיק אפליקציית מסחר שלא נופלת ממה שקורה בחו"ל על השוק האמריקאי כשאל ישראל זה יגיע בזמן הקרוב וכאן יש לנו עדנה מחודשת בהצטרפות לקוחות חדשים.
"אם אתה שואל מבחינת פעילות אז יש העדפה לבארה"ב. אופי של בנאדם אבל זה לא מדע מדויק כי יש אנשים שמאוד פעילים בבנקים ונשבר להם מהעמלות והשירות והם מחפשים אלטרנטיבה ולכן הלקוח הממוצע הוא מגוון.
"גיל הלקוח למשל, הגיל הממוצע היום הוא בקידומת 3 במקום קידומת 4 וזה כי הרבה צעירים מצטרפים. יש את שחקני המעו"ף ואנחנו מאפשרים להם מינוף בהתאם לביטחונות ואנחנו לא מאפשרים להשתולל אבל המשקיע המתחיל לא מבין בזה אבל אנשים עושים את זה.
אז מה, אנשים מנהלים השקעות מתוחכמות יותר?
"יש גם את אלה, אבל המשקיע הממוצע הוא יותר משקיע מתחיל. יש הרבה לקוחות מתחילים שאת הצעדים הראשונים בשוק ההון כבר עושים דרך בתי בתי ההשקעות הפרטיים. פעם זה היה שירות נישתי אבל היום רואים היום משהו שונה. אנשים באים לטעום.
אז אם אנחנו מדברים על הלקוח הממוצע שהוא 'משקיע מתחיל' למה לא לעזור לאנשים ולחבר את תיק ההשקעות לכרטיסי האשראי ולעלות שלב בתחרות מול הבנקים?
"אתה מתפרץ לדלת פתוחה ואנחנו באמת חושבים על זה. אנחנו רוצים להמשיך להוסיף שירותים משלימים להתחבר לחשבון הני"ע, שהחשבון לא יהיה רק קניה ומכירה אלא דברים רחבים יותר. אבל יש לנו מגבלות רגולטוריות וצריך לעבור מכשלות רגולטוריות וטכנולוגיות וזה מסוג הדברים שאנחנו פוזלים אליו". 
איפה אתם בעולמות התחרות בפיקדונות?
"אני יכול להציע פיקדונות אבל אנחנו בניגוד לבנק נותנים כסף על הכסף הנזיל. אתה לא צריך לסגור מזומן בפיקדון לתקופה, אנחנו משלמים ריבית על יתרות הזכות בחשבון הני"ע. אבל אל תשכח את הבסיס, החשבונות, המטרה שלהם לא להשכיב מזומן אלא לסחור בזול. זה לא לב הפעילות אבל במוצר נוסף אנחנו נותנים ריבית על כסף. בעולמות של ריביות הנוכחיות אנשים מעדיפים קרן כספית על פני מזומן בפיקדון אז יש אלטרנטיבות לפיקדון בלי לסגור אותו לתקופה".
כשעולים מדרגה אצל הסוחרים אנחנו מגלים את הברוקרים הזרים שתופסים נתח שוק.
"הברוקרים הזרים שפותחים כאן פעילות - יש להם יתרונות אבל יש גם חסרונות. ההתנהלות באנגלית, אין ניכוי מס והמערכות שלהם מאוד מתקדמות ולא תמיד מתאימות למי שבא אליהם. אז כבודם במקומם מונח אבל זה לא מתאים לכל אחד. יש שם שימוש בבוטים וצ'טים וכאן יש חדר מסחר שעונה לך בכל שעות המסחר. 45 עובדים יש רק אצלנו והם נותנים שירות כאן ובעברית".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נו ומה עם העמלות? דיברו דיברו.. אבל לא אמרו כלום (ל"ת)
    רוני 06/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תשווה עמלות שאתה משלם בבנקים לעומת מה שתשלם בברוקר פרטי
    געגע 06/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההפרשים לא קטנים אלא אחוזים שלמים שאוכלים לנו את התשואה!
    סגור