השוק

מנכ"ל מזרחי טפחות: "צריך לקבל החלטות קשות ברמה המדינתית"

משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי אומר היום בהתבטאות נדירה העוסקת בתנאי המקרו של ישראל כי על המדינה לקבל החלטות חשובות, בחלקן גם קשות כדי שהאופטימיות של העסקים בישראל תפגוש מציאות מאפשרת
ניצן כהן |  1
משה לארי מנכ"ל משה לארי בנק מזרחי טפחות (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר, נתי שוחט, shutterstock, vecteezy)
משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אומר היום באחת ההתבטאויות הפומביות והנדירות שלו כי על המדינה לקבל החלטות שבחלקן הן קשות כדי שהכלכלה הישראלית תפגוש מציאות מאפשרת. לארי אמר את הדברים במסגרת השקת מדד חדש של הבנק - מדד הצמיחה - שבוחן את זרמי המקרו התת-קרקעיים בקרב העסקים בישראל, מדד שעשוי להתגלות כחשוב מאוד לניתוח הכלכלה הישראלית.
"מדד הצמיחה יהווה אינדיקטור משמעותי, שנתי, לבחינת המשק הישראלי בזרמים התת קרקעיים שלא תמיד נצפים בטבלאות המקרו. האופטימיות של העסקים לגבי עצמם מעודדת, על המשק לקדם החלטות חשובות, בחלקן גם קשות, ברמה המדינתית בכדי שהאופטימיות תפגוש מציאות מאפשרת". אמר לארי.
אם כן, בנק מזרחי טפחות מפרסם היום בפעם הראשונה את מדד הצמיחה הבוחן את מצב המגזר העסקי, תוך שימת דגש על החשיבות הקריטית וההשפעה המשמעותית של עסקים פרטיים, הן על המגזר העסקי והן על המשק כולו. 
המדד, שפותח על ידי כלכלני הבנק, מבוסס על ניתוח יסודי של נתוני מקרו שבחנו מספר רכיבים: צמיחת התוצר העסקי, צמיחת הביקוש הצרכני, צמיחת היצע העובדים ועלויות ייצור, צמיחה במספר העסקים, ומדד המימון והיקף האשראי. כל רכיב מקבל ציון בסולם של 1 עד 10, כשציון 6 משקף את מגמת הצמיחה הממוצעת לאורך זמן של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. המדד הסופי משקלל את ציוני כל המרכיבים בהתאם למשקלם היחסי.
ציון מדד הצמיחה של מזרחי טפחות לרבעון הראשון של 2024 עומד על 5.2, והוא מצביע על התאוששות במדד הצמיחה, אם כי הוא עדיין נמוך מרמתו ערב המלחמה. לצורך השוואה, שלושת הרבעונים הראשונים של 2023 התאפיינו בצמיחה יציבה (5.9-6), אולם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", הרבעון האחרון התאפיין בירידה משמעותית בהיקף הפעילות במרבית רכיבי המדד (3.5). 
בנוסף, בוצע סקר בעל מדגם מיצג של כ-500 עסקים בעלי מחזור הכנסות של 5 עד 100 מיליון שקלים בשנה, המעסיקים לפחות 6 עובדים. הסקר בחן את עמדות בעלי עסקים פרטיים ביחס למדד האופטימיות שלהם, האוריינטציה הדיגיטלית, האתגרים, שיווק ופיתוח העסק, הצד הפיננסי ומצב הכלכלה בכלל.
מנתוני הסקר שערך מזרחי טפחות עולה כי 54% מאמינים שיצליחו להגדיל את מחזור המכירות שלהם. למרות העמדה האופטימית ביחס לפעילות העסק, 46% מאמינים שהמצב הכלכלי במשק יחמיר. 40% מהעסקים דיווחו שהעלו מחירים בעקבות המצב. העסקים מעידים כי האתגרים המרכזיים שלהם הם גיוס לקוחות והגדלת המחזור העסקי של העסק.
יתרות האשראי לעסקים במערכת הבנקאית ברבעון הראשון של שנת 2024 עלו בשיעור של 1% ביחס לרבעון הקודם, בעוד שבעסקים הבינוניים העלייה הייתה מתונה - 0.8%, העלייה בעסקים הקטנים הייתה גבוהה יותר - 1.7%.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה שהבנקים החזירים לא יקבלו החלטות קשות? (ל"ת)
    צביקה 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור