השוק

ענקית האופנה נכנסה לפשיטת רגל: מחסלת מלאי בהנחות ענק

הנפילה של ענקית האופנה: מה גרם למאצ'ס להגיע לפשיטת רגל? החברה שפעלה משנת 1987 נקלעה לקשיים כלכליים עמוקים, עברה לשלב של חדלות פירעון זמנית ונמכרה בסכום זעום של 52 מיליון ליש"ט - לאחר שרכשה ב-2017 תמורת 400 מיליון ליש"ט
מערכת ice | 
חובות-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
חובבות אופנה ומותגי יוקרה בוודאי מכירות היטב את האתר הבריטי Matches Fashion - אחד המובילים בתחום המשווקים מותגים מפורסמים לצד מעצבים חדשים ומבטיחים. אך בשבועות האחרונים הידיעות ממאצ'ס הפכו להיות פחות נוצצות: החברה שפעלה משנת 1987 נקלעה לקשיים כלכליים עמוקים, עברה לשלב של חדלות פירעון זמנית ונמכרה בסכום זעום של 52 מיליון ליש"ט - לאחר שרכשה ב-2017 תמורת 400 מיליון ליש"ט. 
איך החברה שהייתה סמל להצלחה הגיעה לנפילה דרמטית כזו? הסיפור של מאצ'ס הוא מרתק - ורווי לקחים חשובים על עולם האופנה והקמעונאות המקוונת. הכל החל כחנות קטנה בלונדון שנוסדה ב-1987 על ידי טום וג'יין צ'פמן, זוג יזמים צעירים. מה שהפך את החנות למיוחדת היה הטאץ' האישי של בעליה, שהקפידו על שירות לקוחות מעולה, ומיקוד בלקוחות שאוהבים אופנה איכותית ומחפשות חוויית קנייה מפנקת. החנות היוקרתית הציעה מותגים שלא היו נפוצים באנגליה כמו פראדה, בוטגה ונטה וצברה לקוחות נאמנים בקרב המעמד הבינוני-גבוה.

ההצלחה המסחררת הובילה את הצ'פמנים לפתוח עוד סניפים בלונדון, ובשנת 2006 הם נכנסו לתחום המסחר המקוון וחתמו על אבן דרך נוספת בהיסטוריה של החברה. כמו בסניפים הפיזיים, האתר התמקד בחווית לקוח אישית ומפנקת, שירות רציני וקטלוג מגוון של מותגים יוקרתיים. זה לא פלא שכבר ב-2012 הם קיבלו השקעה של 20 מיליון ליש"ט לפיתוח הנוכחות הדיגיטלית שלהם.
עד כאן הכל נשמע מצוין, אבל זה כאן שמתחילות הבעיות. ב-2017, אחרי שש העסק ממש טוב בזכות מאמציהם הרבים, הזוג החליט למכור את האתר תמורת תגמול גדול של 400 מיליון ליש"ט. ועם עזיבתם מהחברה, נראה שהחל התהליך שהוביל בסופו של דבר לנפילתה. 
מוכרים חדשים הגיעו, ניסו גישות חדשות ואבדו את היתרון היחסי שהפך את מאצ'ס לייחודית - היחס האישי והמפנק. תוך זמן קצר, המנכ"לים החלו להתחלף ללא הפסקה, ההשקעות באתר המשיכו לרדת לטמיון, ולמרות הזרמה של כחצי מיליארד ליש"ט לפיתוח - החברה החלה להפסיד כסף.   
המצב המשיך להידרדר, עד שהשבוע נמכרה מאצ'ס לקבוצת פרייז'ר בסכום השפל של 52 מיליון ליש"ט בלבד, ונכנסה לשלב של "אדמיניסטרציה" - שלב לפני חדלות פירעון מלאה. מהלך זה כולל פיטורים המוניים של עובדים ועלול להביא לנזקים כלכליים קשים למותגים הקטנים שעובדים עם מאצ'ס.
האם הנפילה הדרמטית הזו הייתה בלתי נמנעת? האם הלקחים שניתן ללמוד ממנה נוגעים רק לתחום הספציפי של קמעונאות אופנה אונליין או שיש כאן מסר רחב יותר? ודרך אגב - לקוחות מאצ'ס עשויות להרוויח מכך בטווח הקצר, עם הנחות של עד 70% על פריטים ששווים הרבה יותר. בעוד מותגי העל עלולים לספוג פגיעה כלכלית, קונות סולידיות עשויות לזכות במציאות אמיתיות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה