השוק

עסקת ענק: ישראל תרכוש מארה"ב מטוסים ב-18 מיליארד דולר

ישראל צפויה לרכוש 50 מטוסי קרב מדגם F-15 במה שצפוי להיות העסקה הגדולה ביותר בין המדינות מתחילת המלחמה. יחד עם זאת, אספקת המטוסים עלולה לארוך כחמש שנים, ומה שעשוי לעכב את העסקה עוד יותר היא התנגדותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאשר אותה
מערכת ice |  3
F-15 (צילום shutterstock)
ממשל ביידן קרוב לאשר מכירה של לא פחות מ-50 מטוסי קרב מדגם F-15 מתוצרת אמריקאית לישראל, בעסקה שצפויה להיות בשווי של למעלה מ-18 מיליארד דולר ותהיה המכירה הצבאית הגדולה ביותר של ארה"ב לישראל מתחילת המלחמה – כך לפי פרסום אמש (שלישי) ב-CNN.
עסקאות הנשק והמטוסים עם ארה"ב באות על רקע הביקורת הקשה מצד ממשל ביידן על פעילות ישראל בעזה, שהחריפה אמש לאחר תקרית ההרג בשוגג של 7 מאנשי כוח הסיוע הבינלאומי ברצועה.

מאז ה-7 באוקטובר בוצעו למעלה מ-100 עסקאות נשק בין ישראל וארה"ב, אולם מכירת F-15 בשווי 18 מיליארד דולר דורשת הודעה לקונגרס, ולפי הדיווח הממשל הודיע רשמית לוועדות החוץ של הסנאט על מכירת ה-F-15 בסוף ינואר, בתקווה שלא תיתקל בהתנגדות מקומית. עד כה הקונגרס מעולם לא חסם הצעה למכירת נשק לישראל.
במפלגה הדמוקרטית גוברת הביקורת גם לגבי הנוהג המתמשך של ממשל ביידן לחלוק מידע מודיעיני עם ישראל, נוהג שהורחב בהוראת הנשיא ביידן לאחר ה-7 באוקטובר. מספר גדל והולך של דיפלומטים אמריקאים גם מביעים תסכול מחוסר רצונו של הממשל להשתמש במנופים שלו על ישראל כדי לשנות גישה למלחמה המתמשכת. הדיפלומטים ציינו שהם רוצים לראות את ארה"ב מאיימת על מכירת נשק עתידית לישראל כדי לזרז את סיום המלחמה.
בניגוד לתחמושת המונחית המדויקת, מטוסי ה-F-15 החדשים יצטרכו להיבנות מאפס. גורם רשמי אמריקאי אמר כי אין תוכניות לזרז את מסירת המטוסים לישראל, כך שאם יאושרו, הם לא יימסרו לישראל במשך חמש שנים לפחות. זאת למרות שבישראל דוחקים בארה"ב לזרז את האספקה במידת האפשר. בנוסף לעד 50 מטוסים, העסקה כוללת גם מנועים, מערכות תותחים, מכ"מים ומערכות ניווט.
מה שעוד עשוי לעכב את ביצוע העסקה היא התנגדותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאשר את רכישתן של שתי טייסות מטוסי קרב, וזאת עד לכינוס הוועדה לבחינת תקציב הביטחון. לדברי סמוטריץ', "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתקציבי הביטחון ודורשת חשיבה מחודשת". לפי דיווח ב-ynet, גורמים רשמיים בפנטגון פנו למקביליהם במשרד הביטחון והביעו דאגה מעיכוב העסקה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לאשר
    אידית ומשה ליבוביץ 04/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תאשר אותה ומיד!!!
    סגור
  • 2.
    ואתם עוד שואלים םמה יש מלחמות??
    שושקה 04/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 2
    תכף תקשקשו לי על יהודים וערבים וסכסוך על שטחים. כל זמן שהאמריקאים והרוסים מוכרים נשק- זה לא ייגמר.
    סגור
  • 1.
    לא יעזור הרבה
    מנענע כתפיים 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    העניין הוא לא כל כך הנשק, כמו שהצבא רקוב.
    סגור