השוק

בנק הפועלים מעלה את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה; מה יהיה עם הריבית?

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר היום כי למרות שמדד ינואר היה נמוך, הוא הושפע מעונתיות ולכן הוא לא באמת כזה נמוך; במקביל הלחצים האינפלציוניים הצפויים במעלה הדרך, מביאים את בהר להעלות את תחזיות האינפלציה
ניצן כהן |  1
ויקטור בהר (צילום ענבל מרמרי, shutterstock, Magma Images)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעלה היום את תחזית האינפלציה של הבנק ל-2.9% וזה כבר קרוב מאוד ליעד העליון של יציבות המחירים ומכאן יש צורך לבחון את הניתוח של בהר ולגזור ממנו את המסקנות המתבקשות.
"מדד המחירים לחודש ינואר נותר ללא שינוי לעומת דצמבר, זאת לעומת הקונצנזוס והתחזית שלנו לעלייה של 0.1% במדד. מדד ינואר מאופיין בעונתיות שלילית של 0.2%, כך שלא מדובר במדד נמוך במיוחד" אומר בהר.
"האינפלציה השנתית ירדה לשיעור שנתי של 2.6%, עמוק בתוך יעד האינפלציה של בנק ישראל, אך עם זאת לא ניתן להתעלם מהנסיבות שהביאו לבלימה של האינפלציה ברבעון הרביעי, וסימני שאלה לגבי הימשכותם. למלחמה היו עד כה בעיקר השפעות דפלציוניות, אך אנו מתקשים לראות את האינפלציה ממשיכה לרדת, זאת גם אם נראה את המלחמה מתמשכת.  
"סעיפים כמו דיור, או נסיעות לחו"ל הושפעו מהמלחמה ומייסוף השקל, אך בתרחיש של מלחמה מתמשכת הם צפויים לתקן כלפי מעלה, אם זה בגלל ירידה בקצב השלמת הבנייה של דירות חדשות, או בשל שינוי מגמה בשער החליפין.
"בתרחיש של מלחמה ארוכה סביר שנראה גם העלאות מסים משמעותיות מאלו שמתוכננות כעת. גם בתרחיש של סיום מהיר של המלחמה יהיו השפעות אינפלציוניות שמקורן בגידול בצריכה, לצד העלאות מחירים שנדחו כרגע בשל המלחמה, כמו מחירי המזון לדוגמה, וגם בתרחיש זה המסים יעלו. בשלב זה אנו מניחים ששיעור המע"מ יעלה בינואר 2025, והשפעתו על המדד נאמדת בכ- 0.3%. אנו מעלים מעט את תחזית האינפלציה ל- 12 החודשים הקרובים לשיעור של 2.9%".
באשר למדיניות הריבית של בנק ישראל, אומר בהר כי "אנו מעניקים סבירות גדולה יותר לאי-הפחתה של הריבית לחודש, זאת עד לקבלת נתונים נוספים שתומכים בירידת האינפלציה. האינפלציה השנתית צפויה להמשיך לרדת עד לרמה של כ-2% בחודש אוגוסט, בעיקר בשל יציאת מדדי מחירים גבוהים מבסיס ההשוואה. מכל מקום אנו סבורים שהריבית תמשיך לרדת לקראת אמצע השנה ותגיע לכ- 3.75% בסופה. שוק הנגזרים מגלם עתה הערכה דומה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הורדת ריבית בדחיפות
    הורדת ריבית בדחיפות 02/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הורדת ריבית בדחיפות
    סגור