השוק

בנק מזרחי: יש אינדיקציות ראשונות לעליית מחירים החודש

יוני פנינג מבנק מזרחי טפחות מעריך שהאינפלציה בחודש פברואר תעלה ב-0.3% (דומה להנחות העבודה של שאר הכלכלנים) ומכאן האינפלציה השנה תנוע סביב ה-2.4%; פנינת מנתח את השפעת העלאות המע"מ על האינפלציה וזה ניתוח מעניין
ניצן כהן | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
השאלה המרכזית שמתעוררת כרגע בשוק ההון נוגעת להתפתחות האינפלציונית. אמנם אנחנו מצויים באמצע מלחמה ואם לשפוט לפי דברי ראש הממשלה, נתניהו, כל הבעיות הכלכליות של ישראל נעוצות בהשפעות המלחמה, הרי שזה ניתוח חלקי מאוד ושברירי מאוד.
פנינג כותב כי אמנם האינפלציה נראית במגמת ירידה אבל מחירי הפירות והירקות מתחילים לעלות (אינדיקציות ראשונות) ומכאן שיש מקום להמתין להתפתחויות בסעיף המזון שהוא רכיב משמעותי במדד המחירים לצרכן.
נתון משמעותי נוסף הוא העלאת המע"מ בחודש ינואר הקרוב. כאן קשה להעריך מה תהיה ההשפעה של ההעלאה הזו על האינפלציה. פנינג ביצע את הניתוח הזה: "כדי לבחון את ההשפעות של העלאה כאמור, על האינפלציה, חישבנו את שיעור האינפלציה ערב ששת העלאות המע"מ האחרונות (1990, 1992 – 2%, 2002, 2009, 2012, 2013), והשווינו את האינפלציה בחודש העלאת המע"מ, ובחודשים העוקבים, לרמתה ערב ההעלאה.
"בממוצע, האינפלציה הגיבה בעלייה של כ-0.5%, כבר בחודש העלאת המע"מ. ובמבט ארוך יותר, תוך חצי שנה היא מגיעה בממוצע לאחוז שלם. אם נוציא מהחישוב את המיתון והפיחות של 2002, המיתון של 2009, והמיתונון של 2012), נגיע לתוספת של 0.7% בחודש העלאת המע"מ, קרי הסעיפים במדד אשר כפופים למע"מ – ללא שכירות וירקות ופירות.
"אנו מעלים" כותב פנינג "את ציפיותינו לתוספת של 0.3% במדד פברואר, בשלב זה, אשר תשחק את האינפלציה השנתית לרמת 2.4%, לאחר פרסומו. נוסיף כי כבר בשלב זה קיימות אינדיקציות קלות לעלייה במחירי הירקות במהלך החודש. וכמובן, נותר לראות את השפעת מוצרי המזון. אבל אל מול אלה ראוי מאוד לציין את ההתחזקות בשקל, בשבועות האחרונים, מרמות השיא (המקומי) של ינואר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה