השוק

בנק לאומי: "המגבלות על רוסיה מתהדקות, ארה"ב מקשיחה את הסנקציות"

ברקע המלחמה במזרח התיכון, התקיפות האמריקאיות בתימן ובים האדום וחשש מהסלמה נוספת בצפון והתרחבות המלחמה, בבנק לאומי פרסו תחזיות בנוגע למחירי הנפט הגבוהים, והכיוון האפשרי אליו ילכו בתקופה הקרובה
מערכת ice | 
ד"ר גיל בפמן (צילום יחצ, shutterstock)
מלחמת "חרבות ברזל" לא תפסה את העולם בהפתעה גמורה, מאחר והתרגלו מעבר לים לשמוע על מבצע ישראלי בעזה אחת לכמה שנים. גם אם הופתעו מהתקפת ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר, מצב של מלחמה בישראל הוא לא משהו מפתיע, בטח לא בעולם הכלכלה.
למרות זאת, מלחמה במזרח התיכון היא גורם משמעותי ומרכזי בהקשר של מחירי הנפט, מאחר והיצרניות הגדולות נמצאות באזור, ולהחלטות שהן לוקחות יכולות להיות השפעה מיידית על מחירי הנפט ברחבי העולם. בנק לאומי פרסם היום (שני) את הצפי שלו לתקופה הקרובה, ברקע האירועים.
על התפתחות מחירי הנפט אמרו בלאומי: "בשבוע החולף מחירי הנפט התאפיינו במגמת עלייה, שנמשכה לאורך כל השבוע. בתחילת השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-78 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-72 דולרים לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-82 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-77 דולרים לחבית מסוג WTI. מספר גורמים שונים הובילו לעליית מחירי הנפט בשבוע החולף. הדולר נחלש במעט, לאחר התחזקות משמעותית מאז פורסמו דוחות התעסוקה בארה"ב והחלטת הריבית שם, התפתחות אשר תומכת בעליית מחירי הנפט (יתר הגורמים קבועים)".
"בנוסף, האיומים במזרח התיכון תומכים בקיומה של פרמיית סיכון גבוהה מן הרגיל הגלומה במחירי הנפט; זאת, לאחר שבשבוע החולף צבא ארצות הברית ביצע תקיפות בשטחי עיראק, אשר הינה יצרנית נפט גדולה. מנגד, נראה שהירידה בפעילות הכלכלית בגרמניה קיזזה את העלייה במחירי הנפט, לאחר שנתוני חודש דצמבר 2023 דיווחו על התכווצות של 1.6%, המהווה ירידה חודשית זו הפעם השביעית ברציפות; התכווצות זו הייתה בדגש על ענפים עתירי אנרגיה". הוסיפו.
בלאומי התייחסו למצב הביטחוני במזרח התיכון: "עדיין קיים אי שקט במזרח התיכון וישנן ציפיות להסלמת המצב במזרח התיכון. אלו הגיעו על רקע התקיפות של צבא ארה"ב, אי ההסכמה להפסקת אש על פי המתווה המוצע ועוד. אירועים אלו הובילו לעלייה בפרמיית הסיכון הגלומה במחירי הנפט. בנוסף, הסיכונים המתרחבים במזרח התיכון לא פוסחים על הים האדום, וכתוצאה מכך אוניות רבות בחרו במסלולי שייט אחרים, המאריכים את מסלולי ההפלגה ויכולים ליצור עיכובים במסירת משלוחי הנפט". 
לגבי סין אמרו: "הביקושים בכלכלה הסינית מתרחבים, האצת הפעילות בסין במהלך חודש ינואר נובעת מהתאוששות בייצור, ובמיוחד בענף הבניה. שיעורי הניצולת של בתי הזיקוק בסין עלו בחודש ינואר, אך עדיין מצויים מתחת לרמה הממוצעת טרום מגפת הקורונה. אך בניגוד לכלכלה הסינית הצומחת, חודש דצמבר 2023 סימן את החודש השביעי ברציפות של ירידה בתפוקת התעשייה הגרמנית. במהלך חודש דצמבר נרשמה ירידה של 1.6% בייצור התעשייתי, נמוכה בהרבה מהצפוי. עיקר הירידה בפעילות התעשייתית נבעה כתוצאה מירידה בתעשיות עתירות אנרגיה, זאת למרות הירידה במחיר הגז הטבעי".
"המגבלות על רוסיה מתהדקות. ארצות הברית מקשיחה את הסנקציות כנגד סוחרים וחברות ספנות המעבירות את הנפט הרוסי. על פי דיווח של בלומברג, מספר האוניות היווניות אשר העמיסו את הנפט הרוסי ירד מלמעלה מ-40 אוניות בחודש מרץ אל 8 אוניות בלבד במהלך חודש ינואר. הסנקציות האמריקאיות מקשות על רוסיה, שמתמקדת כעת בשווקים בסין ובהודו, ומתמודדת עם מסלולי שילוח ארוכים יותר". הוסיפו בלאומי.

כמובן שכשמדברים על נפט, אי אפשר בלי להזכיר את איראן: "יצוא הנפט באירן עמד על פחות מ-500 אלף חביות ליום בממוצע מהלך שנת 2020. אך בעקבות התרופפות אכיפת הסנקציות, שהוטלו על ידי דונלד טראמפ, יצוא הנפט האיראני הגיע לכמעט 1.5 מיליון חביות ליום. על פי הערכות של ה-EIA, ההכנסות של אירן מנפט עומדות על כ-62 מיליארד דולר, דבר שיכול לאפשר את התבססות כוחה הגלובלי. על אותו רקע, קיים החשש שאירן תחסום את מייצרי הורמוז, המהווים את הגישה היחידה בין המפרץ הפרסי לבין הים הערבי. מהלך קיצוני כזה יכול לסכן 21 מיליון חביות נפט בים, יותר מחמישית מהצריכה העולמית, אשר יוביל לעליית מחירי הנפט אל מעבר ל-100 דולר לחבית. כאמור, מהלך זה אינו בעל הסתברות גבוהה למימוש, אך במצב שבו אכיפת הסנקציות תחזור, כתוצאה מהבחירות בארה"ב, והאפשרות לשינוי בממשל, אירן תנסה להפעיל לחץ על מדינות אחרות על מנת לקבל את תמיכתם הבינלאומית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה