בחירות 2022

"הפיצול בש"ס הוא בלתי נמנע ורק עניין של זמן"

מועצת חכמי התורה של ש"ס דור 3: האם תסמונת הפיצול האשכנזית תהיה מנת חלקם של המזרחיים?    
דוד זולדן |  4
יתד נאמן סירבו לפרסם מודעת ניחומים על הרב כהן (צילום הפרגוד, פלאש 90/ יונתן זינדל)
ד"ר אליאב טאוב מהחוג הרב תחומי במכללה אקדמית אשקלון, סוציולוג וחוקר ש"ס, מסביר בריאיון עם ice על האתגרים העומדים בפני תנועת ש"ס בעידן שאחרי לכתו של נשיא מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן שהלך לעולמו בשבוע שעבר.
האם המשמעת לגדולי התורה היום נסדקה או כלל לא קיימת בקרב חלקים הולכים וגדולים בציבור החרדי? 
"בעבר, לפני כמה עשורים, רבים מאתנו זוכרים שכאשר נדרשנו לכתוב על הגופים המאחדים את גדולי התורה של יהדות התורה על גלגוליה השונים וחכמי התורה של ש"ס, הכול היה הרבה יותר פשוט. נשיאי הגופים הללו, הרב אלעזר שך והרב עובדיה יוסף, כמו גם אדמו"רי גור (עד לפטירתו של 'הפני מנחם' בשנת 1996) היו בעלי הגמוניה ברורה שגם מתנגדיהם התקשו לחלוק עליהם. הרב אלעזר שך, שעמד בראש מועצת גדולי התורה, היה מנהיג בעל השפעה יוצאת מגדר הרגיל עד כי ממשלות ישראל היו קמות ונופלות בהבל פיו. זאת, בשל היותו פטרון של כמה מפלגות, כולל ש"ס, ועל רקע מערכת פוליטית דו גושית. הרב עובדיה יוסף, בעל אישיות עממית וכובשת לצד גדלות פנומנלית בתורה, זכה להגמוניה תורנית ופוליטית נדירה בהיותו מנהיגה הרוחנית של המפלגה שהגיעה להיות השלישית בגודלה במערכת הפוליטית הישראלית, ושעל פיו יישק כל דבר הן הפוליטי והן התורני. אדמו"רי גור היו למעשה אחים, בניו של בעל 'האמרי אמת' הרב אברהם מרדכי אלתר, שנפטר עם קום המדינה ושהאחדות שררה ביניהם".
והיום?
"כיום בשנת 2022, ניתן לומר בוודאות שהדבק שהחזיק את מועצות גדולי התורה ומועצות חכמי התורה בדמותם של אותן דמויות אליהם נשאו רבים את עיניהם נחלש משמעותית. חסידות גור שהייתה מאוחדת סביב האחים המנוחים לבית אלתר, סובלת בשנה האחרונה מפיצול דרמטי שלא ידעה כמותו. בניהם של האחים - האדמו"רים מתקשים לשתף פעולה והחסידות התפצלה דה פקטו. בזירה האשכנזית הליטאית, היעדרן של דמויותיהם המרשימות של הרב שך ומחליפו הרב אלישיב לא נגמר בטוב. הליטאים מזה עשור מפוצלים באופן חריף אידיאולוגית ופוליטית בין הפלג הירושלמי הקנאי מבית הרב שמואל אוירבך לרוב המתון בראשות הרב שטינמן. פיצולים אלה, של החסידים והליטאים, אינם דבר של מה בכך והם מלווים עד היום באלימות קשה וסבל רב, בתחרותיות, בהקמת מוסדות חינוך על בסיס אותם פיצולים, בניסיונות להקמת מסגרות פוליטיות חדשות ובעיתונות נפרדת".
אפשר לומר שתחת הנהגתו של הרב שלום כהן זצ"ל - ש"ס חזרה לחסות בצילה של ההנהגה האשכנזית הלמדנית?
"בהשוואה לאמור, ניתן לחשוב כי אירועי פיצול טראומטי מעין אלה דילגו על מועצת חכמי התורה של ש"ס. כניסתו החלקה של חכם שלום כהן לנעליו של הרב עובדיה יוסף כנשיא מועצת חכמי התורה מעוררת השתאות. כיצד היעדרותה של דמות כל כך מרכזית כמו הרב עובדיה יוסף לא ערערה את אמות הספים של מועצת חכמי התורה של ש"ס? יתרה מזו, כיצד דמות חרדית וישיבתית לא עממית כמו של הרב שלום כהן שבזמנה ירדה ש"ס לכמות מנדטים חד ספרתית יכלה לחפות על חלל גדול כל כך שנפער בהנהגה הרוחנית המזרחית? כיצד מנהיג אייקוני נדיר שחדר את שכבות האוכלוסייה המגוונות הוחלף בדמות למדנית ששייכת לשכבה חרדית מצומצמת יחסית וזאת ללא רעשי רקע? התשובה לכך היא הרב אריה דרעי. בניצוחו של מנהיגה הפוליטי המתוחכם - הצליחה ש"ס לדחות, כן רק לדחות, את איום הפיצול שריחף מעליה לאחר פטירתו של הרב עובדיה יוסף".
לפי דבריך הפיצול הוא בלתי נמנע ורק עניין של זמן?
"אכן, איום הפיצול בש"ס הוא בלתי נמנע ורק עניין של זמן. מה שאפשר לדרעי את יכולת התמרון היא ביזור הסמכויות הנרחב שהעניקו לו הדמויות התורניות הוותיקות של הרב יוסף והרב כהן שסייעה לו בהסדרת המציאות החדשה. יחד עם זאת, זו הייתה רק ההקדמה ועתה או ליתר דיוק בשנה הקרובה מגיע המבחן האמיתי לאחדותה של מועצת חכמי התורה של ש"ס. דמויות תורניות משמעותיות וצעירות יחסית, מעורבות בעם שבשדות, בעלות רטוריקה וכושר דיבור טובים מהוות דילמה אמיתית: מי יעמוד בנשיאות הגוף הקולקטיבי של חכמי התורה לאחר פטירתו של הרב שלום כהן. הרשל"צ הרב שלמה עאמר רב ראשי לשעבר, הרשל"צ הרב יצחק יוסף בנו של הרב עובדיה יוסף שנמצא בשלהי תפקידו כרב ראשי לישראל, הרב דוד יוסף, בנו האחר של הרב עובדיה יוסף ומקורבו של דרעי שממתין זמן רב למינוי שבושש להגיע כרב עיר או כרב ראשי. אלה הן רק האפשרויות המיידיות. ובכלל האם יתעוררו עתה כוחות וסיעות חדשים ומודחקים שעד כה היו תחת שליטתו של דרעי בגיבוי הרבנים הוותיקים כהן ויוסף".
 
האם הסמכויות הרבניות החדשות יעניקו לדרעי את אותה עצמאות לאחר שיסייע למינוין?
"על רקע הפיצול בסיעות האשכנזיות, לאחר הליכתן של דמויות מופת ובהתחשב בכך שחכמי התורה המזרחיים צעירים לפחות בעשור מנשיאי המועצת האשכנזים, צפויה לדרעי עבודה הרבה יותר קשה בניסיון לרצות את כולם ולשמור על אחדות המפלגה וגם זה לכשיעשה לא מבטיח דבר לאורך זמן".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מרן הקדוש והטהור געגועינו! (ל"ת)
    אין 10/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    יהיה מעניין זה בטוח
    ירום 09/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שס לא מותירה ברירה יוצרת גלים מעצם קיומה
    סגור
  • 2.
    אינעל דין באבור אלי ג'בהום
    אינעל דין באבור 09/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מלא צעירים ספרדים הולכים להצביע לבן גביר. צריך להרגיש את השטח ולהבין שיש פה שינוי מגמה קיצוני
    סגור
  • 1.
    מדין תורה יש איסור לבחור ש"ס
    יהודי 09/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאחר פטירתו של הרב שר התורה הרב שלום כהן זצ"ל, נפלה עטרת ראשנו. כיוון שהמנהיג הפוליטי דרעי השחית דרכו מלפני הקב"ה, בשוחד ומרמה, מן הדין לבחור לחיזוק התורה במפלגות החרדיות ברשימת ג' . ה' עוז לעמו יתן ויברך את עמו בשלום.
    סגור