דיגיטל וטק

נס דיגיטלי: חזרה לדבר אחרי 18 שנה בזכות בינה מלאכותית

אישה בת 48 מסן פרנסיסקו שעברה אירוע מוחי ונותרה משותקת, חזרה לתקשר בעזרת אווטאר בינה מלאכותית. אלקטרודות שהושתלו במוחה לוכדות אותות ומתרגמות אותן לטקסט
מערכת ice | 
בינה מלאכותית AI (צילום אילוסטרציה AI)
אישה זכתה שוב ביכולת "לדבר" דרך אווטאר, לאחר שאותות המוח שלה פוענחו ותורגמו לטקסט. אן, כיום בת 48, סבלה מאירוע מוחי בגזע המוח בגיל 30 שהותיר אותה משותקת ואילמת.
חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה-סן פרנסיסקו השתילו יריעה מלבנית דקה של 253 אלקטרודות על פני המוח שלה, במיוחד באזור האחראי לדיבור. אלקטרודות אלו לוכדות את אותות המוח ה"מדברים", אשר נשלחים לאחר מכן למערכת מחשב באמצעות כבל המחובר ליציאה בראשה. המחשבים יכולים לתרגם את האותות הללו לטקסט במהירות של 80 מילים לדקה.

אתר studyfinds פרסם כי המערכת משתמשת בהקלטת אודיו מחתונתה, לפני השבץ שלה, כדי לשחזר את קולה. הקול הזה מונח על אווטאר עם הבעות פנים. צוות המחקר, כולל מדענים מאוניברסיטת ברקלי, השתמש בבינה מלאכותית כדי לפתח ממשק מוח-מחשב מהפכני זה (BCI).
"המטרה שלנו היא לשחזר דרך מלאה ומגלמת של תקשורת, שהיא הדרך הטבעית ביותר עבורנו לדבר עם אחרים. ההתקדמות הזו מקרבת אותנו להפיכת זה לפתרון אמיתי עבור מטופלים", אומר ד"ר אדוארד צ'אנג, יו"ר כירורגיה נוירולוגית ב-UCSF.
במשך שבועות, אן שיתפה פעולה עם צוות המחקר כדי לאמן את אלגוריתמי הבינה המלאכותית לזהות את אותות המוח הייחודיים שלה לדיבור. במקום להתמקד במילים שלמות, הצוות פיתח מערכת המפענחת דיבור מפונמות - תת-יחידות הדיבור היוצרות מילים מדוברות. זה הגדיל הן את הדיוק והמהירות של המערכת.
"הדיוק, המהירות ואוצר המילים הם קריטיים. זה מה שנותן לאן את הפוטנציאל, עם הזמן, לתקשר כמעט באותה מהירות כמונו, ולנהל שיחות הרבה יותר טבעיות ונורמליות", אומר שון מצגר, סטודנט לתואר שני בתוכנית הביו-הנדסה המשותפת באוניברסיטת ברקלי ו-UCSF שעזר בפיתוח מפענח הטקסט.
 
הצוות גם פיתח תהליך לימוד מכונה מותאם אישית, שהמיר את אותות המוח שלה לתנועות על פניו של האווטאר, המחייה הבעות כמו אושר, עצב והפתעה.
"אנחנו מפצים על הקשרים בין המוח שלה לדרכי הקול שניתקו בעקבות השבץ. כשאן השתמשה לראשונה במערכת הזו כדי לדבר ולהזיז את פניו של האווטאר במקביל, ידעתי שזה הולך להיות משהו שתהיה לו השפעה אמיתית", מוסיפה קיילו ליטלג'ון, סטודנטית נוספת לתואר שני שעובדת על הפרויקט.
המחקר מתבסס על עבודה קודמת של הצוות של ד"ר צ'אנג ומייצג התקדמות משמעותית לקראת שחזור דיבור והבעות פנים אצל אנשים משותקים. נכון לעכשיו, הצוות עובד על גרסה אלחוטית של הטכנולוגיה.
"להיות חלק מהמחקר הזה נתן לי תחושת מטרה, אני מרגישה שאני תורמת לחברה. זה מרגיש כאילו יש לי עבודה שוב. זה מדהים ששרדתי כל כך הרבה זמן; המחקר הזה אפשר לי לחיות באמת", אומרת אן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה