דיגיטל וטק

הרופאים מסבירים: איך אפשר למנוע את סרטן צוואר הרחם?

מה שמייחד את המחלה הזו, הוא שניתן לזהות את הגורם לסרטן ואת שלביו המוקדמים של הגידול, עוד בטרם הפך לסרטני. מידע זה מאפשר לאבחן את המחלה עוד בשלבי התהוותה והיום כבר ניתן למנוע כמעט לחלוטין התפתחות סרטן בצוואר הרחם
מערכת ice | 
קמפיין סרטן צוואר הרחם (צילום האגודה למלחמה בסרטן)
אם תשאלו כל אישה מהי החוויה הרפואית שעליה היא הייתה מוותרת ברצון, היא כנראה תבחר בפעולות גינקולוגיות. זה די מביך ולפעמים אפילו לא נעים וקצת כואב. בדיקת פאפ (PAP SMEAR) למשל, נכללת באותה רשימה של חוויות נשיות "מפוקפקות".
מדובר במשטח שנלקח מצוואר הרחם על מנת לשלול התפתחות של סרטן צוואר הרחם. על פי המלצות משרד הבריאות, כל אישה בת 25 עד 65 צריכה לעבור בדיקת פאפ אחת לשלוש שנים, ואם היא נמצאת בקבוצת סיכון, אף יותר מכך.
חשוב לציין שכמו במחלות סרטן רבות, גם במקרה של סרטן צוואר הרחם, גילוי מוקדם מביא לשיעורי ריפוי גבוהים והחלמה טובה. מה שמייחד את המחלה הזו, הוא שניתן לזהות את הגורם לסרטן ואת שלביו המוקדמים של הגידול, עוד בטרם הפך לסרטני. מידע זה מאפשר לאבחן את המחלה עוד בשלבי התהוותה והיום כבר ניתן למנוע כמעט לחלוטין התפתחות סרטן בצוואר הרחם. ניתן להגיד שהגורם העיקרי וכמעט בלעדי לסרטן צוואר הרחם הוא וירוס הפפילומה האנושי HPV.
כיום ניתן לזהות את הזנים שאחראים לשינויים הטרום סרטנים והסרטניים בשלב מוקדם, ואף למנוע הדבקה בווירוס על ידי חיסון מתאים, שניתן לנשים עד גיל 45. אם נחזור לבדיקת ה-PAP, הרי שיתרונה טמון ביכולתה לזהות שינויים בתעלת צוואר הרחם ובצוואר החיצוני, ובכך לאפשר גילוי מוקדם של מצבים טרום סרטניים וגם לזהות בשלב מוקדם מאד התפתחות של סרטן צוואר הרחם.
אם אותר ממצא חשוד בבדיקת הפאפ, אין צורך להיכנס לפאניקה. זה לא בהכרח מעיד על
קיומה של מחלה, אך זה כן מצריך המשך בירור, ובמקרה כזה תתבקשי ככל הנראה לבצע
בדיקות כמו קולפוסקופיה (שקיפות צוואר הרחם) וביופסיה. אם יתברר מתוצאות בדיקות אלו שאכן מדובר בגידולים או שינויים טרום סרטניים, תופני על ידי הרופא המטפל לביצוע פעולה שנקראת קוניזציה.
נשמע מפחיד? אנחנו כאן כדי להרגיע. בעזרתו של ד"ר יהודה בן דוד, מומחה בגינקולוגיה אונקולוגית ומנתח במרכז הרפואי מדיקה RMC בעפולה, ננסה להקל על החשש ולצייד אותך במידע הדרוש.
אז מהי בעצם קוניזציה?
"קוניזציה, או ביופסיית חרוט, הינה הליך כירורגי שמטרתו לאבחן ולהסיר גידולים או שינויים טרום סרטניים שהתגלו בצוואר הרחם. בניתוח זעיר, אנו מבצעים כריתה בצורת חרוט מצוואר הרחם, באמצעות לולאה חשמלית דקה. השימוש באנרגיית חום ממזער את הדימום והנזק לצוואר. החומר שמוצא נשלח לבדיקה פתולוגית".
האם זה כואב?
"מדובר בפעולה קצרה יחסית ולא כואבת, שכן היא מתבצעת בהרדמה כללית שטחית במסגרת אשפוז יום, כך שזמן קצר לאחר מכן המטופלת משוחררת לביתה. בשעות הראשונות עלולים להופיע כאבים הדומים לכאבי מחזור, שניתן להקל עליהם באמצעות משכך כאבים".
עד כמה ההליך בטוח לאישה?
"כמו בכל ניתוח, גם קוניזציה איננה נטולת סיכונים. קיים סיכון לדימום, זיהום ונזק לרקמות
מסביב. בנוסף, הפעולה עלולה במקרים מסוימים להגביר את הסיכון לסיבוכים במהלך הריון עתידי ולגרום לקיצור צוואר הרחם ואי ספיקה שלו. למרות הסיכונים הללו, מדובר בכלי חשוב ויעיל מאוד למניעת התפתחות סרטן צוואר הרחם בקרב נשים שהתגלו אצלן שינויים טרום סרטניים".
האם לאחר ביצוע קוניזציה, יכולים להתפתח שוב תאים לא תקינים?
"זה עלול לקרות, ולכן נשים שעברו קוניזציה צריכות להמשיך ולהיות במעקב צמוד כדי לוודא שאין צמיחה חדשה של תאים לא תקינים. בנוסף, אנו ממליצים לנשים לקבל חיסון כנגד וירוס הפפילומה, שימנע הידבקות נוספת והישנות המחלה".
לסיכום, מהי ההמלצה הטובה ביותר שאתה יכול לתת לנשים, על מנת למנוע, או לפחות להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן צוואר הרחם?
"למרבה הצער, עדיין לא נמצאה דרך למנוע את המחלה ב- 100%, אבל יש כמה דברים שיש להקפיד עליהם, ויכולים להקטין מאוד את הסיכוי לחלות. יש לבצע בדיקות פאפ באופן
סדיר מדי 3 שנים, להתחסן כנגד וירוס הפפילומה, להקפיד על קיום יחסי מין מוגנים ולהימנע מעישון, שמהווה גם הוא גורם סיכון למחלה", מסכם ד"ר בן דוד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה