דיגיטל וטק

לראשונה: חוקרים ישראלים יקבלו גישה למודל הבינה המלאכותית האמירתי

מרכז המחקר המדעי המוביל של המועצה לטכנולוגיה מתקדמת של ממשלת אבו דאבי פותח את ה-Falcon 40B, מודל הבינה המלאכותית הראשון של איחוד האמירויות, כקוד פתוח למחקר ולשימוש מסחרי
מערכת ice | 
תכנות (צילום pixabay)
המכון לחדשנות טכנולוגי (TII), מרכז המחקר המדעי המוביל של המועצה לטכנולוגיה מתקדמת של ממשלת אבו דאבי (ATRC) ממשיך לחזק את השפעתו הבינלאומית הגוברת בתחום הבימה המלאכותית, ופותח את ה-Falcon 40B, מודל הבינה המלאכותית הראשון של איחוד האמירויות, כקוד פתוח למחקר ולשימוש מסחרי. מהלך יוצא דופן זה ממחיש את מחויבותה של אבו דאבי לטפח שיתופי פעולה בין מגזריים ולקדם את תחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית (Generative AI).
Falcon, הוא מודל שפה גדול (LLM) בעל 40 מיליארד פרמטרים המאומן על טריליון טוקנים, אשר מעניק גישה חסרת תקדים לחוקרים וליזמים בעסקים קטנים ובינוניים (SME) כאחד. המכון לחדשנות טכנולוגית (TII) מעניק גישה למודל כחבילת קוד פתוח מקיפה יותר, במטרה לתת לחוקרים ויזמים יכולות LLM חזקות, לקדם שקיפות ואחריות, ולתמוך בחדשנות ובמחקר.

כיום, רוב מודלי ה-LLM נותנים רישיונות בלעדיים למשתמשים לא מסחריים, מצב היוצר פערים משמעותיים בין אלו אנשים בעלי גישה לאלה שלא. המכון לחדשנות טכנולוגית (TII), נקט צעד יוצא דופן ומציע כעת גישה ל-Falcon 40B LLM לחוקרים ולמשתמשים מסחריים.
במקביל לשחרור של Falcon 40B כמודל קוד פתוח, המכון לחדשנות טכנולוגית (TII) פרסם קול קורא להגשת הצעות, המזמין מדענים, חוקרים ויזמים לממש את הפוטנציאל של ה-foundation model. המכון מזמין ומעודד את המגישים לפתח רעיונות ולמנף את המודל לבניית תרחישים חדשניים ולמחקר אפשרויות נוספות בתחומי ההנדסה, הבריאות, הקיימות, ועוד.
כתמריץ להצעות מחקר יוצאות דופן, פרויקטים נבחרים יקבלו "training compute power", בדמות השקעה, המאפשרת ליזמים למנף משאבים לניתוח נתונים מואץ, מודלים מורכבים ותגליות חדשות. תמיכה זו תטפח ותאיץ את הפיתוח של רעיונות חדשניים, ותספק את המשאבים הדרושים כדי להפוך אותם לפתרונות AI משפיעים עם כדאיות מסחרית ויתרונות חברתיים.
VentureOne, זרוע המסחור של המועצה לטכנולוגיה מתקדמת של ממשלת אבו דאבי (ATRC) תממן ותסייע במציאת את הפתרונות החדשניים ביותר.
הנסיך פייסל אל בנאי, מזכ"ל המועצה לטכנולוגיה מתקדמת של ממשלת אבו דאבי (ATRC): "הפתיחה של Falcon 40B לקוד פתוח מהווה אבן דרך במחויבות שלנו לטיפוח חדשנות בתחום הבינה המלאכותית. שמנו לנו למטרה לשנות את יחסי הכוחות שהכרנו עד היום בכל הנוגע לגישה ל-LLM, ולאפשר לחוקרים ויזמים לקדם את התרחישים המתקדמים ביותר. אנחנו מחויבים להנגשה של הטכנולוגיה הזו, ובאמצעות VentureOne מתכוונים להמשיך לתמוך ולממן סביבת מחקר מתקדמת".
Falcon, שנחשף לראשונה במרץ 2023, מציג ביצועים יוצאי דופן המדגישים את המחויבות של איחוד האמירויות לקדמה טכנולוגית. Falcon 40B הציג תוצאות מרשימות והתעלה על כלים מקבילים בשימוש חסכוני ב computer power, בהתבסס על HEL LLM, כלי השוואת הנתונים של אוניברסיטת סטנפורד:
  • 75% בהשוואה ל-OpenAI’s GPT-3
  • 40% בהשוואה ל- DeepMind's Chinchilla AI
  • 80% בהשואה ל- Google's PaLM-62B
ד"ר ריי או. ג'ונסון, מנכ"ל המכון לחדשנות טכנולוגית (TII): "computing power משחק תפקיד מרכזי בזירוז אימון מערכות בינה מלאכותית ומאפשר הטמעה מהירה יותר של תרחישי שימוש. זהו כלי משנה משחק בכל הנוגע לחדשנות טכנולוגית, ולשיפור היכולות של חוקרים ויזמים בהשגת תוצאות יוצאות דופן."
Falcon 40B הוא כלי פורץ דרך בהובלת מרכז מחקר הבינה המלאכותית והמדע הדיגיטלי (AIDRC) של המכון לחדשנות טכנולוגית (TII). בשנה שעברה השיק המכון את NOOR, דגם ה-NLP הערבי הגדול בעולם, והוא בדרך לפתח ולהכריז בקרוב על Falcon 180B.
ד"ר איבתיסאם אלמזורי, מנהלת יחידת הבינה המלאכותית חוצת-המרכזים במכון לחדשנות טכנולוגית (TII): מהדורת הקוד הפתוח ומערך הנתונים האיכותי שלנו, הם דוגמה חד משמעית לתרומה המדעית העמוקה של איחוד האמירויות. כל פריצת דרך כזו מעצבת ומגדירה מחדש את גבולות המדע, וסוללת את הדרך למאמצים משותפים בעלי השפעה טרנספורמטיבית".
איחוד האמירויות היא המדינה הערבית המובילה, והמדינה ה-37 בעולם במדד המוכנות הטכנולוגית של האו"ם לשנת 2023 (UN Frontier Technologies Readiness Index 2023). מדובר בעליה של חמישה מקומות בהשוואה למדד הקודם, המהווה הוכחה נוספת לביסוסה של איחוד האמירויות כבית גידול לאבני דרך טכנולוגיות מתקדמות. הקוד הפתוח של מודל הבינה המלאכותית הגנרטיבית, מחזק את מעמדה של איחוד האמירויות כשחקנית מן המניין בטכנולוגיות AI.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה