דיגיטל וטק

ChatGPT משנה את העולם הפיננסי: ומה עם בתי ההשקעות?

אין בעולם הזה הרבה חיבורים טבעיים, מתבקשים ומובנים מאליהם כמו החיבור בין השקעות לבינה מלאכותית (AI). למעשה, כל תחום שבו נצברת כמות עצומה של נתונים (big data) מזמין אליו כלים חכמים ולומדים, שיחלצו ממנו תובנות שיווקיות ומסחריות אפקטיביות
אמנון גולן | 
בינה מלאכותית (צילום shutterstock)
ChatGPT, בוט הבינה המלאכותית של  OpenAI, נתפס מרגע השקתו בנובמבר 2022 כגיים-צ'נג'ר שישנה תחומי פעילות עסקיים רבים, ובכללם פיננסים והשקעות. אלא שכמעט באותה מהירות הגיעה גם תגובת הנגד, שעיקרה רתיעה וחשש של הגופים הפיננסיים המובילים בעולם מהצעצוע הטכנולוגי החדש. 
ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי פי מורגן צ'ייס, לקח את החשש הזה צעד אחד לפחות הלאה כשאסר בפברואר השנה על עובדי בית ההשקעות שבראשותו להשתמש ב-ChatGPT בעבודה. בכירי בתי ההשקעות והבנקים אמנם קוראים בשקיקה כמו רבים מאיתנו כמעט כל מלה שנכתבת על הבוט AI המדובר כל כך, אבל בינתיים נדמה כי הפחד עדיין גדול לפחות כמו הסקרנות.
 
הקנסות הגדולים (כ-200 מיליון דולר) שהטיל לאחרונה הרגולטור האמריקאי על ג'יי פי מורגן בגין שימוש לא ראוי של עובדיו בתוכנת וואטסאפ לביצוע עסקאות מסחר, עדיין טריים מאוד בזיכרון. מאחר שחלק הקנסות גולגלו בהמשך ישירות על העובדים, סביר להניח שאף אחד מהצדדים, לא ההנהלה ולא העובדים, אינו מעוניין בשידור חוזר של הסיוט.
דיימון ובכירים נוספים בבתי ההשקעות בארה"ב חוששים מן הסתם כי שימוש בלתי מבוקר ב-ChatGPT עלול "לסדר" להם את סטירת הלחי הרגולטורית הבאה. אחרי ככלות הכל, מדובר בבוט חדש יחסית, שעדיין מבצע טעויות, נעדר שקיפות מספקת ועלול בהחלט לפעול על סמך הטיות באיסוף הנתונים.
כל זאת, עוד לפני שאמרנו מלה על הפגיעה האפשרית במוניטין האנושי של מומחי ההשקעות - אחד הנכסים העיקריים של כל גוף פיננסי והצידוק המרכזי לבחירה  בו. האם בתי השקעות שיבצעו שימוש נרחב במערכות בי ה מלאכותית AI  באיתור ובחירת השקעות, יעזו גם להתפאר בכך ולשווק את זה כנקודת חוזקה? לא בטוח. הרי כבר שנים מדבר עולם ההשקעות על כל גווניו, ובצדק מוחלט, על כוכבי המסחר וההשקעות שמייחדים אותם מהמתחרים.
 
על תקן עוזרים נמרצים
אז איך ישולבו בכל זאת ChatGPT ו"הקולגות" AI שלו בעולמות הפיננסים בטווח הקרוב? התשובה לשאלה זו חייבת לכלול מילים וצירופים כמו  "שלב אחר שלב" ו"בשיקול דעת". כלומר, לא לרוץ מהר מדי ולא להפקיד בידי הבוט, חכם ולומד-מכונה ככל שיהיה, סמכויות מוגזמות ומסוכנות אבל בלי ספק להכניס אותם לארגון באופן מיידי.  
הבוטים AI יכולים וצריכים להשתלב בתחילה בעיקר על תקן של עוזרים נמרצים, המסייעים באיסוף מידע, קבלה ושליחה של הודעות מהלקוחות ואליהם, בדיקת יתרות, ביצוע תשלומים ומעקב אחר תיקי ההשקעות.     
השלב הזה גם פשוט יחסית ויוטמע במהירות בעולמות השירות והשיווק. היכולת להגיע למידע רחב על הלקוח, היסטוריית הפעילות שלו ושל לקוחות דומים לו ביחס לדאטה רחבה יותר של התנהגות השוק - כל אלה יאפשרו שירות אישי עוד יותר מאי פעם בעולמות המכירה, עם מהלכים הרבה יותר מדויקים ושימוש בשפה שיווקית ייעודית לכל לקוח, המבוססת על מה שמניע אותו.
הבינה המלאכותית תמקסם את אפקט המכירה, בהתבסס על דאטה כמו כלל השיחות שקיימו לקוחות עם החברה, או דאטה שהתקבלה בחברות דומות בארץ ובעולם. יכולת המכירה החדשה הזו תהיה עטופה כל הזמן בסגנונות משתנים של טקסט ותמונה בהתאם לצורך, לעיתוי ומצב השוק המתעדכן. כל זאת, על סמך אפקטיביות מצטברת.
בשלב הבא, בטווח זמן קצר עד בינוני, ניתן יהיה לצפות מהבוטים למיין מידע חדשותי ואחר, למנוע מקרים של הונאה ורמייה ואפילו לבצע ניתוחים פשוטים יחסית של השקעות בניירות ערך ולנהל תיקי השקעות. עזרה כזו תסייע בהפחתת עלויות לגופים הפיננסיים, אך לא אמורה להחליף בשלב זה באופן מלא את הגורם האנושי בגופים האלה. חשוב לחזור ולהדגיש: "בשלב זה", כי אנחנו בעיצומה של ריצה מטורפת. בעידן בו כוח העבודה בבק-אופיס גדול מאוד, הבוט יוכל לייעל דרמטית תהליכים של קליטת מסמכים, איתור שגיאות ותיקונים תוך מתן מענה מהיר ומדויק על כל שאילתא.

 אמנון גולן. צילום: מיטב
באפט, מאסק ולואב בהתאמה אישית
בטווח המעט יותר רחוק, אבל לא רחוק מדי, בוטים כמו ChatGPT יוכלו לסייע ללקוחות של גופים פיננסיים בהגדרת מטרות השקעה במהירות ולא פחות חשוב מכך, בשיפור ההיכרות שלהם עם עצמם כמשקיעים בשוק ההון, תוך לימוד מטעויות, הבנת דפוסי השקעה והפקת תובנות מסחר. 
ChatGPT מסוגל להפיק תובנות כאלו בכמה שניות, ולספק לסוחרים בשוק ההון כלי עזר רב עוצמה לקבלת החלטות השקעה מושכלות. כבר כיום ניתן לבקש מהבוט לבנות תיק השקעות על בסיס אנשים מסוימים, מודלים ספציפיים או אפילו לשלב בין סגנונות השקעה של מנהלי קרנות הון סיכון, חברות השקעה או אפילו בעלי חברות (דמיינו לדוגמא תיק השקעות של וורן באפט, עם סגנון ניהול המתחלק 50:50 בין אילון מאסק למנהל קרנות הגידור האקטיביסט דניאל לואב).
בשורה התחתונה, זה בדיוק העניין עם בוטים מבוססי AI: יכול לשפר את אופן קבלת החלטות ההשקעה של האנשים שמפעילים אותם. זה אומר בהחלט דור חדש של כלים ושירותים לניהול סיכונים והשקעות, וככל הנראה גם צמצום במצבת כוח האדם של הגופים הפיננסיים בוודאי ב-Back office אבל מאוחר יותר יגיע גם להשקעות עצמן. זה אומר גם שירות אישי ומהיר ברמות שטרם הכרנו, שיווק רב-זרועי מרמת המוצר, ובנייה של פורטפוליו השקעות עם פרמטרים מורכבים, מבוססי דאטה ומותאמים אישית לזמן ולמקום. וזו רק ההתחלה.
הכותב: אמנון גולן, סמנכ"ל שיווק מיטב בית השקעות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה