דיגיטל וטק

טיקטוק יוצאת למלחמה בקונגרס האמריקאי: המסמך שחושף את הכול

הבעלות הסיני של חברת האם בייטדאנס והקשרים עם הממשל הסיני, האפליקציה הפופולארית בעולם, טיקטוק, יוצאת למלחמה נגד השמועות והמיתוסים על החברה - שבכלל לא זמינה בסין. האם יצליחו להסיר את החרם האמריקאי רגע לפני הסוף?
מערכת ice | 
טיקטוק (צילום vecteezy)
למרות הגעתו של מנכ"ל טיקטוק, שו זי צ'ו, לשימוע בפני הקונגרס האמריקאי שבוע שעבר, החששות של הבית הלבן נגד האפליקציה הפופולארית עדיין ממשיכים והאיום על חרם גורף בכל ארה"ב עדיין על הפרק. החשש: שימוש של הממשל בסין בנתונים שנאספים על ידי טיקטוק על המשתמשים בארה"ב - שימוש שמהווה, לדברי וושינגטון, איום לביטחון הלאומי של המדינה אם על ידי שימוש של הממשל הסיני להשפעה על דעת הקהל האמריקאי או אם למטרות ריגול פוטנציאליות.
טיקטוק מבחינתה הבהירה מספר פעמים בעבר כי לא שיתפה שום מידע כזה עם הממשל בסין וכי יסרבו לאפשרות לכך. אולם החשש של נבחרי הציבור האמריקאים מגיע לאור מדיניות הפרטיות של טיקטוק שאומרת במפורש כי החברה יכולה לשתף נתוני משתמשים עם חברת האם שלה, ByteDance (בייטדאנס), כמו גם עם ממשלות שונות ברחבי העולם במידת הצורך. חברת האם של טיקטוק, ByteDance, נמצאת בביינג'ינג ויש לה קשר עם המפלגה הקומוניסטית שבממשל הסיני, ולכאורה היא מחוייבת על פי חוק לשתף פעולה עם רשויות המדינה באם תידרש לספק מידע בנושאים הקשורים לביטחון לאומי.

בוושינגטון היו מאוד ברורים במסר שלהם לטיקטוק: מכירת החלק בארה"ב ושינוי בעלות או חרם גורף בכלל המדינה. בינתיים המשתמשים כנראה לא התרגשו, והאפליקציה הכי מורדת בעולם בשנה האחרונה הגיעה ל-150 מיליון משתמשים קבועים בארה"ב.
בטיקטוק החליטו להכריז מלחמה ולפרסם מסמך עם 16 נקודות של השוואת עובדות ומיתוסים על טיקטוק והבהרה על כוונות החברה עבור מיליוני המשתמשים בארה"ב. בעיקר סביב שאלת הבעלות על החברה והאפשרויות של שימוש נתונים. למשל:
המיתוס: חברת האם של טיקטוק, בייטדאנס, היא חברה בבעלות סינית ויש לה קשרים עם הממשל בסין. על כך עונים בטיקטוק עם העובדות: אכן חברת בייטדאנס נוסדה על ידי יזמים סיניים, אבל כיום 60% מהחברה בכלל מוחזקים על ידי משקיעים שונים בעולם. למעשה, רק 20% מוחזק על ידי המייסדים שהינם אנשים פרטיים שאין להם קשר לרשויות המדינה או לממשל.
בטיקטוק הבהירו שבשונה מחברת האם, טיקטוק עצמה נוסדה ומבוססת בלוס אנג'לס וסינגפור, וטיקטוק בכלל לא זמינה בשימוש בסין. לחברת האם בייטדאנס אין מטה באף אחד ממדינות העולם כלל.  ומה עם חברי הדירקטוריון של בייטדאנס? לפי המיתוסים על החברה, חלקם חברי הממשל הסיני. בטיקטוק מבהירים: מועצת ההנהלה הם חמישה, והם אינם קשורים לממשל הסיני, ושלושה מתוך חמישה הם בכלל אמריקאים. 
מאיפה הגיעו השמועות על הקשר עם הממשל הסיני? בטיקטוק מסבירים שעל פי החוק הסיני, כל חברת תוכן ומידע נדרשת לפעול תחת רישיונות מדיה שלממשל הסיני יש 1% אחזקה בו, אבל טיקטוק עצמה כלל לא פועלת בסין.
האם ההבהרות של האפליקציה הפופולארית יעזרו לשכנע את מושכי החוטים בארה"ב? בעוד שעד כה נשמעו קולות חמורים נגד המשך הקשר-הסיני בארה"ב, בינתיים החלו להישמע קולות שהחלו לצאת נגד החרם הגורף על טיקטוק, וזאת דווקא שלא להיגרר לבעייתיות של חופש הביטוי. כך אחד הסנאטורים, ראנד פאול, שאמר כי למעשה החרם על טיקטוק הוא שימוש בפחד שגורם לוותר על אחד מהמרכיבים היסודיים של האמריקאים: חירות האזרח, וכל האשמה של איסוף נתונים, כמו שמאשימים את טיקטוק, תתכן גם כנגד כל חברות טכנולוגיה גדולות אמריקאיות שגם אוספות נתונים על המשתמשים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה