דיגיטל וטק

הרשתות החברתיות בפאניקה: נאבד את המשתמשים הכי חשובים

הצעת חוק שנכנסת השבוע להליך חקיקה מלחיצה מאוד את הרשתות החברתיות, שחוששות מאיבוד של הקהל שעליו הן נלחמות בשנים האחרונות בשיניים, ואיתו גם את תקציבי הפרסום הענקיים שמגיעים יחד איתו
יאיר מור | 
רשתות חברתיות (צילום pexels ice edit)
השבוע יחל בפרלמנט הבריטי הליך החקיקה הסופי של הצעת "חוק בטיחות ברשת", שמבקשת להטיל על הרשתות החברתיות לוודא את גילם של המשתמשים לפני שהן מאפשרות להם להתחבר – ומקורות בחברות אמרו לעיתון פייננשל טיימס כי הן ממש, ממש לא אוהבות את זה.
כיום, כל הרשתות החברתיות מגבילות את גיל ההרשמה ל-13 ומעלה – אך מסתפקות בבקשת הזנה של תאריך הלידה כדי לבדוק את גיל הנרשמים. לאחר מכן הן גם סורקות את הפוסטים שמעלים המשתמשים כדי לזהות אם הם חושפים גיל שונה מזה שמסרו בעת ההרשמה – אך הן לא באמת יודעות מה גילם של המשתמשים.
החוק החדש יחייב את הרשתות החברתיות לבצע בדיקות של ממש – למשל, להתנות את ההרשמה בסריקת תעודת זהות, דרכון או סלפי וידאו וניתוח של מבנה הפנים כדי להעריך את גיל המשתמש. אם תיכשלנה – הן תעמודנה בפני קנסות משמעותיים.
אך הרשתות החברתיות – מטא, מפעילת פייסבוק ואינסטגרם; בייטדאנס, מפעילת טיקטוק; וסנאפ, מפעילת סנאפצ'ט – טוענות שהחוק ירחיק לא רק קטינים, אלא כל מי שאין לו אמצעי זיהוי או מי שדואג לפרטיותו (אהמ, מי שדואג לפרטיותו לא נרשם לשירותי ריגול מסחריים). כתוצאה מכך, יירד מספר המשתמשים, הפרסום ברשתות יהפוך לפחות אטרקטיבי והן יפסידו כסף. לראיה, אתר וידאו בשם Yubo, המיועד לבני נוער, דיווח על ירידה של 10%-20% במספר המשתמשים מאז שחויב להתחיל לבצע בדיקות לווידאו גילם במאי האחרון.
בכיר באינסטגרם ניסח זאת בצורה הבאה: "יותר בדיקה של המשתמשים משמעותו פחות משתמשים. זה אומר פחות משתמשים לפרסם להם, פחות מצאי ופחות קליקים וצפיות עבור עסקים". עובד בטיקטוק אמר שבחברה דואגים שאפשרות לקטינים לראות רק תוכן של קטינים מאושרים אחרים תיצור "בועות סינון" – או, במלים אחרות, תמנע מהחברה להראות להם פרסומות.
נציין כי ב-2022 חוו הרשתות פגיעה בהכנסות מפרסום ממילא, בשל המשבר הכלכלי שגרם לעסקים קטנים לעצור את תקציבי הפרסום, ומטא וסנאפ רשמו את הגידול האיטי ביותר בהכנסותיהן מאז הנפקותיהן בבורסה, ב-2012 ו-2017, בהתאמה. טיקטוק היא חברה פרטית ואינה מפרסמת דו"חות, אך לפי דיווחים פנימיים היא קיצצה לאחרונה את תחזית ההכנסות הצפויות שלה ב-20%.
מחלקת הדיגיטל, התרבות, התקשורת והספורט בבריטניה טוענת שאכיפת החוק די פשוטה מבחינת החברות: "חברות יכולות להשתמש במשאבים ובגאונות האדירים שלהן על מנת לפתח פתרונות משלהן, או להשתמש במכוון טכנולוגיות וידוא הגיל שכבר מוצעות, המגנות על פרטיותם של אנשים ונמצאות בשימוש בתעשיות אחרות". עם זאת, סנאפצ'ט וטיקטוק טוענות שהטכנולוגיות הקיימות לא אמינות, ונונה פראניק יאדגאר, מנהלת המדיניות בסנאפ, טוענת כי "אנחנו מדברים על בעיות איסוף מידע ופרטיות רציניות מאוד, לצד ההשלכות האפשריות העצומות של הצורך לאסוף את המידע הזה מקהל יעד שלא לכולו יש תעודות זהות וקהילות שאין להן תעודות זהות". רק ל-70% מבני הנוער בבריטניה יש דרכונים תקפים, לפי נתונים רשמיים.
דובר (או ליתר דיוק, נשיא לקשרי ממשל וציבור) מטא, ניק קלג, ששימש בעבר סגן ראש ממשלת בריטניה, אמר לאחרונה כי שמירה על בטחונם של ילדים היא דווקא "מקום שבו אני חושב שלגיטימי ונורמלי לחלוטין שהרגולטורים יפעלו". עם זאת, החברה שלו איימה בקיץ כי החוק הזה "יפצל את החלל הקיברנטי בבריטניה לשלוש שכבות: בוגרים מאושרים, בוגרים שאינם מאושרים וקטינים", ו"תשלול מבריטים צעירים את האפשרות להשתתף בעולם הדיגיטלי בחופשיות ובבטיחות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה