דיגיטל וטק

מייסד טוויטר מגיב לחשיפות: תומך במאסק, אבל קורא למשתמשים לעבור למתחרות

ג'ק דורסי פרסם מאמר בו הוא מודה כי טוויטר של השנים האחרונות התנהלה באופן מאוד לא כשר, נוטל על עצמו את האשמה, מביע תמיכה בניסיונו של מאסק 'לתקן' את החברה אך מצהיר: אף רשת חברתית מסחרית אינה יכולה להיות טובה, העתיד הוא ברשתות חברתיות מבוזרות
יאיר מור | 
אילון מאסק וגק דורסי (צילום אינסטגרם ופייסבוק)
ג'ק דורסי, מייסד טוויטר, פרסם הלילה (רביעי) תגובה מפורטת ראשונה לסדרת החשיפות המכונה "מסמכי טוויטר" (Twitter files), ונטל על עצמו את האשמה להתנהלותה, למרות שבינתיים נראה שהוא ניסה להתנהל באופן אחראי, והבכירים שתחתיו היו אלו שמשכו לכיוונים כאלה ואחרים.
לדברי דורסי, רשתות חברתיות חייבות לעמוד בשלושה כללים: "להיות עמידות בפני שליטה מצד תאגידים או הממשלה; רק הכותב המקורי רשאי להסיר תוכן שיצר; פיקוח מיושם בצורה הטובה ביותר על ידי בחירה אלגוריתמית".
 
"(גם) טוויטר שאותה ניהלתי ו(גם)טוויטר של היום אינן עומדות באף אחד מהעקרונות הללו", הוא המשיך. "זו אשמתי לחלוטין, שכן ויתרתי על הדחיפה לעברם כאשר (משקיע) אקטיביסט נכנס למניות שלנו ב-2020. לא נותרה בי תקווה להשיג אף אחד מהם כחברה ציבורית ללא מנגנוני הגנה. מרגע זה תכננתי את פרישתי בידיעה שאני כבר לא נכון עבור החברה". כזכור, לפי המסמכים שנחשפו, אכן עד 2020 כל התבטאויות החברה הציבוריות היו מאוד 'שווייצריות' באופיין – ואז, מ-2020 והלאה פתאום נזרקו כל העקרונות הצידה והחברה ביצעה שורה של החלטות שאין דרך אחרת להסביר אותן מלבד שיכרון כוח שהוביל לצנזור של כל מה שעובדי החברה החליטו לצנזר מסיבותיהם שלהם, ללא כל קשר לתנאי השימוש ועקרונות אחרים.
"הטעות הגדולה שלי", כתב דורסי, "היתה המשך בניית הכלים שאפשרו לנו לנהל את השיח הציבורי, במקום בניית כלים עבור המשתמשים שינהלו אותו בעצמם. זה יצר עול כבד על החברה, בדמות כוח רב מדי, וחשף אותנו ללחץ חיצוני משמעותי". הוא מוסיף כי "חברות הפכו לחזקות מדי – וזה התבהר לי לחלוטין כאשר חסמנו את חשבונו של טראמפ", החלטה אותה הוא מכנה "הדבר הנכון עבור חברה ציבורית בזמנו, אך הדבר הלא נכון עבור האינטרנט והציבור". דורסי מדגיש כי בהתנהלות טוויטר "לא היתה כוונה או אג'נדה נסתרת, וכולם פעלו לפי המידע הטוב ביותר שהיה לנו בזמנו".
מייסד הרשת החברתית ציין כי הוא תומך בניסיונו של אילון מאסק לבצע "אתחול" של הרשת החברתית. מצד שני, לגבי אופן חשיפת המסמכים (שעליהם כבר אמר מייד לאחר פרסום החלק הראשון שמאסק צריך לשחרר את כולם לקהל הרחב, ולא לכמה עיתונאים ופעילים) הוא קונן: "הלוואי שהיו משוחררים בנוסח ויקיליקס, עם הרבה יותר עיניים ופרשנויות לקחת בחשבון". הוא שכח, כנראה, שרוב החשיפות שהתבססו על מסמכי ויקיליקס נשכחו עד מהרה בשל עומס הכיוונים המנוגדים שאליהם משכו עיתונאים שונים. אך מעל הכל, הוא הזהיר: "המתקפות הנוכחיות על עמיתיי לשעבר עלולות להיות מסוכנות ואינן פותרות כלום. אם אתם רוצים להאשים (מישהוא) – האשימו אותי ואת פעולותיי, או חוסר פעולותיי".
למרות התמיכה בניסיון לשינוי משמעותי בטוויטר, סיכם דורסי כי הוא אינו מאמין יותר ברשתות חברתיות ממורכזות – ולדבריו, גם הקהל צריך להחליף אותן ברשתות חברתיות מבוזרות. הוא ציין תוכנה חדשה בקוד פתוח בשם nostr, שיוצרת רשת חברתית מבוזרת, לצד BlueSky של טוויטר עצמה, פרוטוקול AT, מאסטודון ומטריקס (שאינה רשת חברתית, אלא אפליקציית תקשורת). הוא גם הבטיח שמעתה ואילך יבצע השקעות קטנות בסטארטאפים מתחילים מתחום הרשתות החברתיות – ויתחיל ממיליון דולר לשנה לסיגנל, שכמובן גם היא אינה רשת חברתית, ואינה מתחילה, ויש לה כבר משקיע "שמן" (בראיין אקטון, מייסד וואטסאפ, שהשקיע בה 50 מיליון דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה