דיגיטל וטק

גוגל מסתבכת: חטפה קנס ענק ורשימת דרישות חסרות תקדים

הודו הטילה על גוגל לשלם מאות מיליוני דולרים על ניצול כוחה בשוק המכשירים הניידים כדי לקדם את שירותיה, והורתה לה לספק ליצרניות ולמשתמשים הרבה יותר אפשרויות בחירה

יאיר מור |  2
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (צילום אינסטגרם/ סונדאר פיצ'אי, ויקיפדיה, freepik)
נציבות התחרות ההודית (CCI) פרסמה בסוף השבוע החלטה דרמטית נגד ענקית שירותי האינטרנט גוגל, שעעשויה לבשר את קיצה של החברה האמריקאית כזו שכמעט כל שירות שלה נהנה ממונופול דה-פקטו בקרב משתמשי סמארטפונים.
הנציבות בחנה את מה שהוגדר כמונופול של גוגל בחמישה שווקים: שוק מערכות ההפעלה למכשיירם ניידים, שוק חנויות האפליקציות למערכות הפעלה למכשירים ניידים, שוק מנועי החיפוש למכשירים ניידים, שוק הדפדפנים למכשירים ניידים ושוק שירותי הווידאו למכשירים ניידים. בכל החמישה נהנית גוגל, לפי הנציבות, משליטה כמעט מוחלטת בהודו עם אנדרואיד, פליי סטור, גוגל, כרום ויוטיוב, בהתאמה.
החקירה הסיקה כי "הסכם הפצת האפליקציות הניידות (הסכם שחייבה גוגל את יצרניות המכשירים לחתום עליו כדי לקבל רישיון לשימוש בגרסה מלאה של אנדרואיד; י"מ) הבטיח כי כל 'נקודות הכניסה' הבולטות ביותר לחיפוש מותקנות מראש במכשירי אנדרואיד, מה שהעניק לשירותי החיפוש של גוגל יתרון תחרותי משמעותי לעומת המתחרות". במלים אחרות, גוגל התנתה את השימוש בחנות האפליקציות שלה בהתקנה מראש של כל השירותים שלה על המכשירים, כך שכל מכשיר חדש הפנה את המשתמש לדפדפן הכרום, לצפייה בווידאו ביוטיוב ולחיפוש בגוגל, כמובן.
גוגל ניסתה לטעון להגנתה כי היא לא מונופול מפני שמולה עומדת אפל – אך בהודו נתח השוק של אפל זניח בשל מחירי המכשירים שלה. לפי חברת המחקר Counterpoint, חמש יצרניות האנדרואיד הגדולות ביותר נהנו ברבעון השני של 2022 מנתח של 82% בהודו – כלומר, כל שאר השוק הוא 18% בלבד, כך שסביר להניח שאפל חולשת על בקושי 10% מהשוק, בניגוד ל-20% באירופה ו-50% בארה"ב.
החלטת הנציבות כללה קנס בגובה 13.4 מיליארד רופי, שהם כ-162 מיליון דולר, כמו גם שורת דרישות מרחיקות לכת, שכוללות אפשרות ליצרניות לבחור אילו אפליקציות של גוגל להתקין מראש על מכשירים; אפשרות לשימוש בחנות האפליקציות בלי הכללה של מנוע החיפוש של גוגל; אפשרות לחנויות אפליקציות של צדדים שלישיים להציע את החנויות להורדה מתוך גוגל פליי (כיום צריך לחפש הורדה ישירה מהאתרים של החנויות); ביטול הקשיים על התקנת אפליקציות ממקורות שאינם גוגל פליי (כיום התקנת אפליקציות ישירות מאתרים חסומה עד שהמשתמש ייכנס להגדרות ויבחר להפעיל אותה); אפשרות למשתמשים למחוק אפליקציות של גוגל מהמכשירים (כיום הן בד"כ 'מוגנות'); אפשרות לבחור את מנוע החיפוש המועדף על המשתמש בעת הגדרת המכשיר (נוהל שנוסה באירופה גם במחשבים וגם בסמארטפונים ונחל כישלון חרוץ); ועוד.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    גוגל
    רפי גולן 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מציע לגוגל לעזוב את הודו לאלתר גוגל הוא לא מונופול , פשוט יש להם מוצר יותר טוב ! ואמין.
    סגור
  • 1.
    ביג דיל
    יסמין נגבי 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז מה, אז גוגל נהנית מרוב נציבור שם. אני מקווה שתהנה מרוב הציבור בעולם. אין על גוגל!
    סגור