דיגיטל וטק

מסחר אלגוריתמי: תנו לרובוט להשקיע בשבילכם

רובוט למסחר הוא כלי אוטומטי מבוסס אלגוריתמים, המבצע קנייה ומכירה של מניות, מט"ח ונכסים פיננסיים אחרים. השימוש בו פשוט, מפקידים כסף בחשבון מסחר וזהו! – מאחלים לנו ולרובוט שלנו הצלחה ויוצאים לדרך
ד״ר אמיר אלאלוף | 
דר אמיר אלאלוף (צילום דוברות אוניברסיטת בר אילן)
בינואר 2021, התקשר אליי חבר יקר, "לא ייאמן," אמר, "לפני שבוע השקעתי 1,000 דולר באמצעות רובוט מסחר, ועכשיו יש לי 1,200 דולר! 20% בשבוע!" בהתלהבותו, המשיך והשקיע סכומים גדולים והתחיל לתכנן חופשה בהוואי. לקראת פסח התקשר וביקש הלוואה, רק כדי לעשות את החג, לא בהוואי, כאן בפתח תקווה.
רובוט למסחר הוא כלי אוטומטי מבוסס אלגוריתמים, המבצע קנייה ומכירה של מניות, מט"ח ונכסים פיננסיים אחרים. השימוש בו פשוט, מפקידים כסף בחשבון מסחר וזהו! – מאחלים לנו ולרובוט שלנו הצלחה ויוצאים לדרך.
רובוט מסחר יכול להרוויח בכל תנאי שוק – גם כשהשוק בטלטלה, כמו היום. הוא יכול, כמובן, גם להפסיד בכל תנאי שוק, ומגולמים בו סיכוני מסחר לא מבוטלים. אציין שאלגוריתמים דווקא מעדיפים עליות וירידות משום ששינויי מגמות תכופים מייצרים הזדמנות. רמות הסיכון והסיכוי של הרובוט, בכל תנאי מסחר – הן שמעניינות אותנו כשאנו בוחנים לבצע דרכו השקעה. נשקול להשקיע באמצעות רובוט ספציפי רק לאחר שווידאנו שהסיכוי שלו להרוויח גדול מהסיכון להפסיד.
הנאיבי, הפרימיטיבי והאינטליגנטי
ישנן שלוש גישות לתכנות הרובוט למסחר אלגוריתמי.
הרובוט הנאיבי – רוצה לקנות בזול ולמכור ביוקר. קובעים לרובוט, למשל, קנה מניה ב־10 דולר, מכור ב־15 דולר, קנה שוב ב־10 דולר וחוזר חלילה. מצב שבו קנינו בזול אך מחיר המניה רק ממשיך לרדת, מכשיל את האסטרטגיה, איך נמכור ברווח?
רובוט ראש בקיר – שמו המקצועי "מרטינגייל", כינוי לשיטת הימורים ברולטה שעל בסיסה פותחה במאה ה־20 שיטת מסחר במט"ח ובמניות. הרובוט הזה לא מוותר על יציאה מהעסקאות ברווח: לאחר שקנה מניה, אם המניה עולה – הוא מוכר. ואם היא יורדת? הוא קונה עוד. כמה עוד? כמה שמגדירים לו. אסטרטגיה זו נחשבת פשוטה ומניבה, אך היא מגלמת סיכון גבוה. במצב שבו הכסף נגמר ואי אפשר לקנות מניות בכמות כפולה ביחס לקנייה הראשונית – נפסיד חלק מהכסף ואפילו את כולו.
רובוט מנתח – לדברי המומחים של חברת "אלפא", המתמחה במחקר ובפיתוח אלגוריתמים למסחר, שיטת העבודה שבבסיס פעילות הרובוט המנתח היא איתור מוקדם של דפוס פעולה שאמור לספק יתרון סטטיסטי על פני מספר רב של עסקאות.
לדוגמה, מניות טכנולוגיה נוטות להיחלש ביום הנפקתן, משום שהעובדים להוטים לממש אופציות ומוכרים את מניותיהם. מלמדים את הרובוט לזהות את הדפוס, לא לקנות מניות מיד עם ההנפקה, אלא לחכות לירידת ערכן – זו נקודת הרכישה, שבה הסיכוי להרוויח גבוה (קנייה בזול) והסיכון להפסיד נמוך (המניות צפויות לעלות).
אם רובוט מנתח מגלם 70% סיכוי לרווח ו־30% סיכון להפסד של אותו סכום, המאזן על כל 1,000 עסקאות בסך דולר אחד כל אחת, הוא רווח ממוצע של 700 דולר והפסד של 300 דולר. כלומר, רווח נקי של 400 דולר לכל 1,000 עסקאות. אם הרובוט נבדק כהלכה ואכן מספק לנו יחסי סיכון–סיכוי טובים כאלה – יש לנו מוצר שההשקעה באמצעותו צפויה להשתלם. 
אלגוריתם במבחן
רובוט שנבחן כהלכה צלח בדיקת "באקטסט" על נתוני עבר בשוק שמהלכיו כבר התרחשו ולאחר מכן נבחן לאורך תקופה בנתוני שוק חיים. זה השלב שמאפשר לקבוע את יחסי הסיכון–סיכוי שמגלם הרובוט ועל בסיסם להציעו לקבוצה מצומצמת של משקיעים מנוסים. לאחר כשנה של פעילות מוצלחת יוזמנו משקיעים פרטיים להשתמש במוצר ולאחר שנתיים לפחות של פעילות עסקית מלאה שהניבה הצלחות מוכחות יוזמנו גם גופים מוסדיים וקרנות גידור להשתמש בו.
לצערנו, בשוקי העולם ובישראל, ינסו למכור לצרכן הקצה הלא מנוסה רובוט שלא נבדק כהלכה. אם תתפתו, כספכם הוא שישמש לבחינת ביצועיו של הרובוט. הימור כזה עשוי להסתיים במפח נפש כמו זה שחווה חברי היקר. כדי להימנע מכך, בקשו קישור לנתוני עבר מאומתים על ביצועי הרובוט מגופים מאמתים (כגון myfxbook.com, mql5.com, (collective2. בדפדוף באחד האתרים האלה מצאתי למשל נתונים של רובוט שב־19 שבועות הניב תשואה של 184% ורמת הסיכון ששיקף היתה 12% לכל היותר. רובוט אחר של חברה לא מוכרת, בזמן דומה, התחיל בתשואה מרשימה ואז צלל והפסיד 90 אלף דולר.
לסיכום, הגם שההשקעה ברובוטים למסחר פשוטה ונגישה ויש לה פוטנציאל להניב רווחים של עשרות אחוזים בשנה, אל לנו לשכוח את הפוטנציאל להפסדים. למשקיע חדש וחסר ניסיון אמליץ להיעזר בייעוץ פיננסי לפני היציאה לדרך.
הכותב:  ד״ר אמיר אלאלוף, ראש המסלול לניהול טכנולוגיה, המחלקה לניהול, אוניברסיטת בר אילן
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה