דיגיטל וטק

האם פייסבוק תואשם באישום החמור ביותר בהיסטוריה?

אמנסטי אינטרנשיונל מאשים את הרשת החברתית הגדולה בעולם באחריות מלאה לרצח העם שאירע במיאנמר ב-2017, וטוען כי עליה לפצות את הפליטים בסכומי עתק, שלא בטוח שאפילו חברת ענק כזו יכולה לעמוד בהם
יאיר מור |  2
מארק צוקרברג (צילום unsplash ,פייסבוק/מארק צוקרברג, Pixabay)
ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל פרסם זה עתה דו"ח מיוחד, שלפיו מטא (פייסבוק לשעבר) אחראית לרצח העם שהתרחש בשנים האחרונות בבני המיעוט המוסלמי רוהינגיה במיאנמר, וכי עליה לשלם על חלקה בזוועה שפקדה את העם, ולשנות כליל את התנהלותה כדי למנוע זוועות דומות בעתיד.
הדו"ח מפורסם לרגל יום השנה הראשון לרצח פעיל זכויות האדם הרוהינגי מוחמד מוֹהיבּ אוּלַה, שנרצח במחנה הפליטים של בני הלאום בבנגלדש על ידי קבוצת חמושים בדיוק היום לפני שנה. הוא מבוסס על ראיונות שנערכו עם פליטי הרוהינגיה המתגוררים במחנה הפליטים, כמו גם על עדויות נוספות של בני רוהינגיה ועובדי מטא, ובעיקר על מסמכים שחשפה עובדת החברה לשעבר פרנסס האוגן.
לפי עדויות בני הרוהינגיה ועובדי פייסבוק, בשנים שבטרם פרצו המהומות האלימות נגד בני הרוהינגיה ב-2017, התריעו בני העם ופעילים אחרים פעם אחר פעם על כך שפוסטים מסיתים נגד העם מקודמים על ידי האלגוריתמים של פייסבוק. ב-2014 פייסבוק אף ניסתה, כביכול, לתרום להרגעת הרוחות על ידי השקת חבילת סטיקרים מיוחדים עם מסרים כמו "תחשוב לפני שאתה משתף" ו"אל תהיה הגורם לאלימות". המטרה היתה שגולשים באזור יגיבו עם הסטיקרים הללו על סטטוסים קיצוניים, ובכך יגרמו למעלי הפוסטים לחשוב עליהם שוב. אלא שבפועל, האלגוריתם חשב שהסטיקרים מביעים הזדהות עם המסרים, והעלה את תפוצת הפוסטים מלאי השנאה.
באותם פוסטים, סיפרו אנשי הרוהינגיה, הם כונו "פולשים" ו"בוגדים" והואשמו בתכנון השתלטות מוסלמית על המדינה. מנהיג הצבא, גנרל מין אונג היילינג, שהפך ב-2021 לשליט המדינה לאחר הפיכה צבאית, כתב בפוסט בפייסבוק ב-2017: "אנחנו מצהירים בגלוי, שבאופן מוחלט, במדינה שלנו אין אנשים מגזע הרוהינגיה".
כאמור, ב-2017 פרצה מלחמה של ממש בין התושבים והצבא במיאנמר, שכמעט 90% ממנה בודהיסטים ו-6% נוצרים, לבני הרוהינגיה (אחד מתוך כמה שבטים מוסלמים שמהווים 4% מהאוכלוסיה), כאשר האחרונים נרצחו, נאנסו ובתיהם הועלו באש. יותר מ-700,000 מהם נסו מהמדינה. לדברי אֲנְייֶס קַלַאמַאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל, "בחודשים ובשנים שקדמו לזוועות, האלגוריתמים של פייסבוק העצימו משמעותית את סערת השנאה נגד הרוהינגיה, שהחמירה את האלימות בעולם האמיתי. בזמן שצבא מיאנמר ביצע פשעים נגד האנושות נגד הרוהינגיה, מטא הרוויחה מהדהוד השנאה שנוצרה על ידי האלגוריתמים מחמירי השנאה שלה. מטא חייבת לשאת באחריות לכך. על החברה מוטלת כעת האחריות לספק פיצויים לכל אלה שנפגעו מהתוצאות האלימות של מעשיה חסרי האחריות".
קלאמאר ממשיכה: "למטא יש אחריות, על פי הסטנדרטים הבינלאומיים של זכויות האדם, לתקן את הנזק הנורא שספגו הרוהינגיה, שמטא תרמה לו. הממצאים צריכים להתריע כי מטא מסתכנת בתרומה להפרות חמורות נוספות של זכויות אדם, אלא אם תבצע שינויים יסודיים במודל העסקי ובאלגוריתמים שלה". בנוסף, היא קוראת למדינות שבהן פועלת מטא לחוקק חוקים שיחייבו אותה לבצע את השינויים עליהם ממליץ הארגון. "מדינות חייבות כעת לעזור להגן על זכויות אדם על ידי חקיקה יעילה ואכיפתה, באופן שירסן מודלים עסקיים מבוססי מעקב בכל סוגי הטכנולוגיה. ענקיות הטכנולוגיה הוכיחו שאינן מסוגלות לעשות זאת כאשר הרווחים העצומים שלהן מוטלים על כף המאזניים".
ההמלצות של אמנסטי כוללות "עבודה עם הניצולים" ומימון ארגונים שתומכים בהם; "שיתוף פעולה מלא" עם ההליך המשפטי המתנהל נגד החברה בארה"ב ודורש ממנה פיצויים בגובה חסר תקדים של 150 מיליארד דולר, "וכל הליך אחר שעשוי לעלות מתלונה זו"; "מימון מלא של תוכניות החינוך שביקשו קהילות הרוהינגיה שהשתתפו בתלונה"; ביצוע גילוי נאות לנושא זכויות אדם, שיכלול את שינוי האלגוריתמים להתאמת התכנים כך שישקללו זכויות אדם; הליך מתמשך של ביקורת תמידית על ביצוע הסעיף הקודם, כולל דו"חות קבועים; עצירת איסוף "מידע אישי חודרני החותר תחת הזכות לפרטיות ומאים על מגוון זכויות אדם"; הפסקת השימוש בפרסום מבוסס מעקב ואימוץ פרסום מבוסס הקשר (כלומר כמו זה שהיה נפוץ בגוגל לפני 20 שנה); דרישת הסכמה פעילה ומודעת מצד גולשים לביצוע "פרופיילינג" להתאמת תוכן, במקום המצב הנוכחי שבו האפשרות הזו מופעלת עבור כולם; שיפור השקיפות באשר לשימוש בהתאמת תכנים; והשקעה ב"פתרון אי-שוויון קיים" בחצי הכדור הדרומי.
 
כאמור, ההמלצות הללו לא מכוונות רק למטא, אלא גם למדינות בהן היא פועלת, ובעיקר ארה"ב ואירלנד, שנקראות על ידי הארגון להעביר חוקים שיחייבו את מטא, וענקיות טכנולוגיה נוספות, ביצוע של גילוי נאות בענייני זכויות אדם, כולל פרסום דו"חות קבועים; חובה פעילה למנוע "סיכונים מערכתיים לזכויות אדם"; איסור על פרסום מבוסס מעקב; ומגבלות על שימוש בפילוחי גולשים.
הדו"ח של אמנסטי אינו מתפרסם בחלל ריק: מטא כבר נתבעה בשנה שעברה על ידי פליטי רוהינגיה בארה"ב ובריטניה, שדורשים ממנה פיצויים בסכומי עתק של מאות מיליארדי דולרים. מדובר בסכומים חסרי תקדים, ואם הדו"ח הזה יתרום להפסד של מטא במשפט הזה הסכום הזה בהחלט יכול לגרום לה נזק קשה עד בלתי הפיך, בניגוד לקנסות אחרים שהוטלו בשנים האחרונות על ענקיות הטכנולוגיה וברוב המקרים היו עולים להן פחות משכר הטרחה של עורכי הדין שייצגו אותן במשך שנים בבתי משפט ברחבי העולם בערעורים נגד אותם קנסות.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צוקי יכול להביא את הספר הדת של בני הרוהינגה כהוכחה לטענ (ל"ת)
    אליעזר 10/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    למשומד צוקרברג יש גם אחריות לרצח יהודים וישראלים כתוצאה
    מגן ישראל 09/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מההסתה הבלתי-פוסקת ברשת שלו מצד חסידי הטרור הערבו-איסלאמי ותומכיהם הסמאלנים. צריך להגיש תביעת מיליארדים נגדו ונגד והחברה הפושעת שלו.
    סגור