דיגיטל וטק

המתחרה ה"ימנית" של יוטיוב הונפקה בבורסה – מה קרה למניה?

ראמבל, אתר וידאו שהוקם כדי לשתף סרטונים ויראליים והפך למפלט פוליטי לימין האמריקאי שצונזר ביוטיוב, החל להיסחר בנאסד"ק. האם השווי שלו עקף את זה של המתחרה הוותיקה?
יאיר מור | 
בורסה (צילום pexel)
אתר הווידאו Rumble, המנסה להוות חלופה חופשית יותר ליוטיוב, החל להיסחר אתמול בנאסד"ק, 8 שנים לאחר ייסודו. ההנפקה התבצעה על ידי מיזוג עם SPAC (תאגיד רכישות למטרות מיוחדות) בשם CF Acquisition Corp, וביום ההשקה זינקה המניה בכמעט 40% בשעות המסחר הרגילות בוול-סטריט, ובעוד אחוז ורבע במסחר המאוחר. ששוי החברה מוערך כעת בכארבעה ורבע מיליארד דולר – כמעט פי שלושה משוויה של יוטיוב כאשר נרכשה על ידי גוגל בשנת 2006 תמורת 1.65 מיליארד דולר. ההנפקה המוצלחת צפויה להכניס לחברה כ-400 מיליון דולר.
ראמבל הוקם ב-2013 על ידי היזם האמריקאי כריס פבלובסקי, אך בשנים האחרונות העביר את מרכז הפעילות שלו לפלורידה. תחילה, האתר התמקד בסרטונים ויראליים, אך במהלך השנים הוא שם יותר ויותר דגש על הענקת "מקלט" ליוצרים ותכנים שצונזרו על ידי יוטיוב, בדגש על תוכן מצד ימין של המפה הפוליטית האמריקאית. עם זאת, פבלובסקי מדגיש כי לא מדובר בשירות המיועד רק לימין הפוליטי, וכי הוא פשוט שירות וידאו שאינו מצנזר תוכן כל עוד הוא עומד בחוקים האמריקאים.
עד כה נתמכה ראמבל על ידי המיליארדר הגרמני-אמריקאי, ההומוסקסואל והרפובליקני פטר תיל, שותפו לשעבר של אילון מאסק בחברת פייפאל והמשקיע החיצוני הראשון בפייסבוק, שנחשב לתומך המרכזי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. במקרה, או שלא במקרה, אחד היוצרים הבולטים בראמבל הוא דונלד טראמפ – לא הנשיא, אלא בנו. לצידו מככבים גם נציג טקסס לשעבר בבית הנבחרים רון פול, מגיש הטלוויזיה שון האניטי מרשת פוקס, רשת הטלוויזיה הימנית OAN, הקומיקאי סטיבן קראודר, המשפטן היהודי תומך ישראל אלן דרשוביץ, השוטר-לשעבר שהפך לפרשן פוליטי ימני דן בונג'ינו, כמו גם גלן גרינוולד, העיתונאי ששימש כחושף המסמכים הסודיים שהודלפו על ידי אדוארד סנודן, והקומיקאי ראסל ברנד. שני האחרונים חתומים על בלעדיות עם ראמבל, כך שהתוכניות שלהם זמינות רק שם.
החברה ציינה כי גיוס הכסף על ידי הנפקה תסייע לה בין היתר למשוך קהל ויוצרים חדשים. מעניין לציין, בהקשר הזה, מהלך של החברה בתחילת השנה, שנחשף על ידי היוטיובר דייב רובין, מייסד Locals שמנוהלת על ידי גיסו, הישראלי אסף לב, והתמזגה עם ראמבל בסוף השנה שעברה. בפברואר הוא חשף כי החברה ניסתה להציע לג'ו רוגן, מגיש הפודקאסט הפופולארי בעולם, 100 מיליון דולר כדי לעבור אליה, לאחר שהוערך כי ספוטיפיי, שבה הוא מפרסם היום את התוכניות בהסכם בלעדיות תמורת סכום עתק, כופה עליו רמה מסוימת של צנזורה. רוגן מעולם לא ענה להצעה.

מעבד למשיכת יוצרים, החברה מנסה לבנות את עצמה כספקית שירותי ענן לחברות אחרות בהבטחה כי השירות שלה, כמו פלטפורמת הווידאו שלה, תשרת כל לקוח שאין נגד פעילותו צו משפטי אמריקאי. זאת בניגוד לאמזון, למשל, שחסמה את חשבונה של הרשת החברתית הימנית Parler מייד לאחר 6 בינואר 2021, בטענה שהיא שימשה לארגון "הפיכה" – למרות שמאז נחשף שרוב המחאה של תומכי טראמפ נגד אישור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות 2020 אורגנה באמצעות פייסבוק. לאחרונה הכריזה הרשת החברתית של טראמפ, Truth Social, כי הצטרפה לשירות הענן של ראמבל.
לפי נתוני Sensor Tower, באוגוסט זינק מספר ההורדות החודשי של ראמבל ב-250%, והיא עלתה לסך של 7 מיליון הורדות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה