דיגיטל וטק

בגלל פודקאסט: ה"רוצח" שוחרר אחרי 20 שנה

התוכנית ששימשה השראה ל"צל של אמת", שהובילה בסופו של דבר לשחרור רומן זדורוב, הצליחה לגרום לשחרור של רוצח מורשע לאחר יותר משני עשורים בבית הכלא
יאיר מור | 
פודקאסט (צילום iStock)
עדנן סעיד שוחרר אמש לפי שעון ישראל למעצר בית  זמני, בדרך לשחרור מלא, לאחר יותר משני עשורים בכלא. סעיד בן ה-41 נעצר ב-1999, בגיל 18, לאחר שנחשד ברצח בת זוגו, האי מין לי, שנעדרה במשך חודש עד שגופתה נמצאה בפארק מקומי באזור בולטימור שבמרילנד. אתמול, כאמור, הורתה שופטת בית המשפט המחוזי מליסה פֶן על שחרורו המיידי – לעת עתה למעצר בית עם צמיד קרסול שמנטר את מיקומו ב-GPS, אך היא הקציבה למדינה 30 יום להגיש בקשה למשפט חוזר או שעדנן יוכרז רשמית כזכאי וישוחרר לחלוטין.
השחרור נזקף לזכותו של הפודקאסט Serial, של העיתונאית המקומית שרה קניג. קניג, בשיתוף עם הפודקאסט האמריקאי This American Life שבו עבדה בזמנו, חקרה במשך כשנה את סיפור הרצח וההרשעה של סעיד, וב-12 פרקי התוכנית פרשה, שלב אחר שלב, את הספקות הרבים באשר לדרך בה נוהלו החקירה והמשפט עד להרשעתו של סעיד ב-2000, אז נגזר עליו מאסר עולם. 12 פרקי הפודקאסט שוחררו על בסיס שבועי באביב-קיץ 2014, ושברו את כל שיאי ההאזנות לפודקאסטים עד אז, עם לפחות מיליון ורבע האזנות בשבוע. הוא נחשב עד היום לפודקאסט שהפך את המדיום הזה למיינסטרים, ותוכניות דומות רבות נוצרו בהשראתו – ביניהן גם "צל של אמת" הישראלית, שהובילה לשחרורו החלקי של רומן זדורוב, שהורשע באופן דומה ברצח תאיר ראדה.
לפי קניג, עורכת דינו של סעיד, כריסטינה גוּטיאֶרֶז, כשלה לחלוטין בניהול ההגנה עליו, ככל הנראה לא בכוונה אלא מתוך העומס הרב בו היתה נתונה כפרקליטה ציבורית. גוטיארז מתה ב-2004, והשאירה מסמכים רבים שהעידו על חוסר סדר, בלשון המעטה, בעבודתה על התיק הזה.
בעקבות הפודקאסט חודשה חקירת המקרה. ב-2016 הכריז בית משפט בעיר על משפט חוזר, אך בית המשפט העליון במדינה ביטל את המשפט החוזר. בית המשפט העליון הפדרלי סירב לעסוק במקרה.
השופטת פן קבעה כי גוטיארז כשלה בניהול ההגנה על סעיד, וכי גם התביעה כשלה והפרה את מחויבויותיה המשפטיות כאשר לא גילתה לגוטיארז כי קיימים חשודים נוספים והוכחות סותרות, מה שהקשה עליה מאוד להגן על סעיד.
לדברי עורכת דינו, אריקה סאטר, "הוא לא יכול היה להאמין שזה אמתי" כאשר שוחרר ויצא מבית המשפט לחיק משפחתו. פרקליטת המדינה, מרילין מוסבי, מסרה כי המדינה ממתינה לתוצאות בדיקת DNA בטרם תחליט האם לנסות לנהל משפט חוזר או להודות כי סעיד חף מפשע. עורכי הדין מטעם התביעה אף הודו שיש להם ספקות לגבי ההרשעה, אך משרד התובע הכללי של מרילנד, בראיין פרוש, טען כי גם בדרישה לזכות ולשחרר את סעיד יש בעיות קשות, וכי משרדו מעולם לא מנע מההגנה את המידע שהיה מחויב לספק לה.
קניג, שנכחה בדיון הדרמטי, הודיעה כי הערב לפי שעון ישראל ישוחרר פרק מיוחד של "סיריאל" שיעסוק בשחרורו של סעיד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה