דיגיטל וטק

האם NSO תתגבר על המשבר על ידי מכירה לאמריקאים?

החברה הישראלית נמצאת לכאורה במו"מ לקראת מכירה לחברת טכנולוגיה צבאית אמריקאית – אך מקור בבית הלבן טוען כי ממשל ביידן מתנגד נחרצות לעסקה, וגם בישראל מאוד לא מרוצים ממנה לכאורה
יאיר מור |  2
NSO (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
חברת NSO נמצאת במו"מ מול חברת ציוד הלוחמה האלקטרוני האמריקאית L3Harris, בניסיון למכור לה את פעילותה, כך דיווחו אמש שלושה עיתונים – וושינגטון פוסט בארה"ב, הארץ בישראל והגרדיאן בבריטניה.
לפי מספר מקורות, העסקה האפשרית תכלול ראשית כל מכירה של הטכנולוגיה של NSO – תוכנת פגסוס, המשמשת לפריצה לטלפונים סלולריים, ולפי האשמות נמכרה למדינות רודניות שניצלו אותה להפרת זכויות אדם וריגול אחר יריבים פוליטיים – כמו גם חלק מכוח האדם שלה, שכולל כמה מאנשי הסייבר הטובים בעולם, שממשיכים למצוא פרצות חדשות לנצל בכל פעם שאפל וגוגל סותמות פרצות קודמות במערכות ההפעלה שלהן שנוצלו על ידי התוכנה.
עם זאת, עסקה כזו דורשת אישורים גם ממשרד הביטחון בישראל, המהווה את המפקח על כל פעולה עסקית של החברה, וגם מהממשל האמריקאי – והמקור בממשל ביידן שדיבר עם העיתונים יצר את הרושם שהבית הלבן מאוד, מאוד לא חפץ בעסקה כזו. "מכירה כזו, אם תתרחש, מעלה דאגות מודיעיניות ובטחוניות משמעותיות עבור הממשל האמריקאי", הוא אמר.
הוא הבהיר כי הבית הלבן "מתנגד למאמצים של חברות זרות לעקוף אמצעי בקרת ייצוא או סנקציות של ארה"ב, כולל הוספה לרשימת הישויות של מחלקת המסחר של ארה"ב בשל פעילות סייבר זדונית" – התייחסות לכך שהממשל הוסיף את החברה בשנה שעברה לרשימת הישויות המסוכנות לבטחון המדינה שנאסר על אמריקאים לעסות איתן עסקים – ואף איים כי גם אם המכירה תקרה, היא "לא תסיר אוטומטית את הישות המוגדרת מרשימת הישויות, ואף תעודד בדיקה מעמיקה כדי לבחון האם המכירה מציבה איום מודיעיני לממשלת ארה"ב ומערכות המידע שלה, האם השקעות אחרות של ארה"ב בחברה הקבלנית נמצאות בסיכון, עד כמה ישות או ממשלה זרה שומרת על שליטה או גישה, והשלכות רחבות על זכויות אדם". במלים אחרות: חברה אמריקאית שתרכוש את NSO – הממשל ישקול לבטל חוזים קיימים איתה.
עם זאת, עוד לפני אישור ממשלתי, בפני העסקה ניצבים קשיים אחרים. כך, למשל, דווח כי טרם הושגה הסכמה לגבי מקומה הפיזי של הטכנולוגיה – הישראלים דורשים שהתוכנה תישאר כאן, בעוד האמריקאים רוצים שהיא תאוחסן במדינתם; בנוסף, ישראל דורשת המשך גישה לטכנולוגיה, בעוד ארה"ב חפצה למכור אותה קודם כל למדינות "Five Eyes" – הברית הכוללת את חמש המדינות דוברות האנגלית (ארה"ב, קנדה, בריטניה, אוסטרליה וניו-זילנד), ואולי כמה בעלות ברית של נאט"ו.
 
דובר מטעם L3Harris מסר כי "אנו מודעים ליכולות ומעריכים ללא הפסקה את צרכי הבטחון הלאומי של לקוחותינו. בנקודה זו, כל אמירה מעבר לכך היא הערכה".
דוברים רשמיים מטעם הממשל האמריקאי, ממשלת ישראל (משרד החוץ) ו-NSO עצמה סירבו להגיב.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מניות לחיסול?
    ירון בן נון 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברה שהמיטה חורבן על ישראל ונוצלה אך ורק בידי השמאלנים להפיכת השילטון המקומי ברפובליקת הבננות העולמי מדינת ישראל המטומטמת. שהיא גם זונת רחוב בהגדרתה כמדינה..המוחקת בינה ומוחקת זהות מינית.נפשית.לאומית מתושביה היהודים בלבד יחי הלהטבים יחי גאווה ושרמוטות
    סגור
  • 1.
    גנבי שילטון
    ירון בן נון 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה ועד איפה השמאלנים יתלכלכו בחרא רק כדי לשלוט בהמונים....השליטה הזאת היא המתכון להרס העולם..כשהוא בידי מטורפים משיחיים שמאלנים שהם זבל ופסולת הריקבון של הדמוקראטיןת
    סגור