דיגיטל וטק

פייסבוק בצרות: נכשלה במבחן בסיסי, ועלולה לשלם ביוקר

דו"ח חדש חושף כי החברה לא הצליחה לעשות את הדבר שהבטיחה, ועל ידי כך ככל הנראה הכשירה למעשה תביעת ענק נגדה שצפויה לגרום לה בעיות קשות

יאיר מור | 
פייסבוק (צילום pexels)
מטא (פייסבוק לשעבר) כשלה במבחן בסיסי של מניעת הפצת דברי שטנה והסתה לרצח, וכעת היא עלולה לשלם על כך סכומים שאפילו חברה ששוויה יותר מחצי טריליון דולר לא יכולה להרשות לעצמה.
סוכנות הידיעות אסושיאייטד פרס קיבלה השבוע באופן בלעדי מארגון זכויות האדם Global Witness דו"ח חדש בנוגע לכשלון המוחלט של מפעילת הרשתות החברתיות ואפליקציות התקשורת הגדולות בעולם במניעה של מידע כוזב ומעודד אלימות. הארגון חשף בפני הסוכנות כי לאחרונה ערך ניסוי, במסגרתו ביקש לפרסם ברשת החברתית שמונה פרסומות. כל אחת מהן כללה סוג אחר של טקסט שהסית נגד עם הרוהינגיה, המיעוט המוסלמי במיאנמאר – וכל אחת ואחת מהן אושרה לפרסום על ידי פייסבוק.
"ההרג הנוכחי אינו מספיק, אנחנו צריכים להרוג יותר!", נאמר באחד הפוסטים היותר קיצוניים שניסה הארגון לבחון. באחר נכתב כי "הם מאוד מטונפים. לנשים בנגליות/רוהינגיות יש סטנדרטים ירודים מאוד של חיים והיגיינה לקויה. הן לא מושכות". כאמור, כל הפוסטים הללו אושרו לפרסום על ידי פייסבוק, למרות שהם עוברים לכאורה במפורש על כללי הקהילה שלה – ואילולא ביטל הארגון את פרסומם בשלב התשלום, הם היו ככל הנראה עולים לרשת החברתית.
הניסוי הזה מסכן את עצם קיומה של מטא: כפי שדיווחנו בסוף השנה שעברה, פליטים מעם הרוהינגה הגישו נגד החברה תביעות ייצוגיות גם בארה"ב וגם בבריטניה. לטענתם, החברה אשמה ברצח העם שבוצע בהם בשנים האחרונות במיאנמאר, משום שנכשלה בהפצת פוסטים שהסיתו את תושבי מיאנמאר האחרים לבצע בהם את הרצח ההמוני המזעזע ביותר של חצי המאה האחרונה. הם דורשים מפייסבוק לפצות את שרידי עם הרוהינגיה בלפחות 150 מיליארד דולר" – סכום שאפילו מטא לא תוכל לעמוד בו אם הטענה תתקבל בבית המשפט.
מטא, מצידה, תכננה ככל הנראה לטעון כי עבדה בשנים האחרונות קשה כדי למנוע הסתה. כך, למשל, רפאל פרנקל, מנהל מדיניות ציבורית במטא אסיה, מסר ל-AP כי "בנינו צוות ייעודי של דוברי בורמזית, חסמנו את הטאטמאדו, קטענו את הרשתות לתמרון הדיון הציבורי ונקטנו פעולה נגד מידע שקרי ומזיק כדי לסייע להגן על אנשים. כמו כן, השקענו בטכנולוגיה דוברת בורמזית כדי להפחית את התפוצה של התוכן המפר. העבודה הזו מונחית על ידי תגובות ממומחים, ארגוני חברה אזרחית ודו"חות עצמאיים, כולל ממצאיה של משימת האו"ם לאיתור עובדות במיאנמאר והערכת ההשפעה על זכויות אדם שהזמנו ופרסמנו ב-2018". אך הטענות הללו נראות די מופרכות לאור הדו"ח הזה.
בנוסף, ביום שני השבוע הודיע אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה"ב, שהמדינה רואה באירועי 2018-2021 במיאנמר רצח עם לכל דבר, והדגיש כי הסיבה להכרה האמריקאית הזו היא עידוד תביעות בנושא. במלים אחרות, הממשל האמריקאי "מכשיר" את הדרישה שפייסבוק תפצה את פליטי הרוהינגיה, והדו"ח שהתפרסם בתזמון מושלם מהווה ראיה לכאורה לאשמתה של החברה בחוסר מעש נגד ההסתה שהובילה לכאורה לטבח ההמוני.
רוזי שארפ, קמפיינרית בארגון, אמרה כי "אני מסכימה לנקודה ששמונה הוא לא מספר גדול – אך חושבת שהממצאים מוחלטים, שכל שמונה הפרסומות התקבלו לפרסום. אני חושבת שאפשר להסיק שהרוב המוחלט של דברי השטנה יעברו בסבירות גבוהה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה