דיגיטל וטק

בזוס ומאסק בקרב עלבונות סביב הטיסה לירח

שני המיליארדרים מחליפים מהלומות מילוליות בניסיון לנצח בקרב על הזכות להחזיר את ארה"ב לירח – ולהרוויח לא מעט כסף על הדרך
יאיר מור | 
אילון מאסק וגף בזון (צילום רשתות חברתיות)
מייסדי ומנכ"לי אמזון וטסלה מסירים את הכפפות, מבעירים מנועים אבל לא סופרים לאחור לפני שהם זורקים עלבונות. שני המיליארדרים החלו בימים האחרונים בקרב העלבות הדדיות, במקביל לתביעה משפטית מצד בזוס נגד סוכנות החלל האמריקאית נאס"א על כך שבחרה בחברה של מאסק כזו שתביא אותה לירח ב-2024.
לפני מספר ימים הוציאה חברת Blue Origin של בזוס באתר שלה אינפוגרפיקה שמציגה את תוכניתה של המתחרה SpaceX, שבראשה עומד מאסק, להגיע לירח. תחת הכותרת "כך נראית 'מורכבות עצומה וסיכון גבוה' לחזרה לחלל עם SpaceX", טוענת החברה כי נמל החלל שממנו אמורים להיות משוגרים הטילים של מאסק לא קיים, דרושים 16 שיגורים של הטיל שלו כדי לתדלק את החללית לטיסה לירח, מנגנון אחסון הדלק של הטילים כלל לא נבחן, והחללית שאמורה על הירח לא דומה לשום דבר שנחת שם עד כה ולא בטוח שהיא בנויה בצורה מותאמת למשימה כזו.
מאסק, מצידו, הגיב לשיתוף של האינפוגרפיקה בטוויטר וכתב כי "16 טיסות מאוד לא סביר. משקל הנשיאה של Starship למסלול (סביב כדור הארץ) הוא כ-150 טון, כך שגג 8 (טיסות) כדי למלא 1,200 טונות של מיכלי (הדלק) של Lunar Starship. בלי כנפיים ומגן חום, Starship קלה בהרבה. רגלי הנחיתה על הירח לא מוסיפות הרבה (שישית כבידה). אולי נצטרך רק חצי מיכל, כלומר 4 טיסות תדלוק".
 
יום לאחר מכן הוא ענה לגולש שכתב כי "אם Blue Origin היתה משקיעה את הזמן במדע טילים אמתי במקום במחאה על בחירת מערכת הנחיתה האנושית של נאס"א, New Glenn כבר היה מגיע למסלול (סביב כדור הארץ), New Armstrong כבר היה פעיל ורעיון מושבת O’Neill של ג'ף בחלל כבר היה אמתי", במלים: "בדיוק. אם לוביסטים ועורכי דין יכלו להביא אותך למסלול, בזוס כבר היה כרגע בפלוטו" (פלוטו הוא הגוף השמימי הרחוק ביותר במערכת השמש שלנו).
 
ולאחר יום נוסף הוא הגיב לשיתוף נוסף של האינפוגרפיקה: "הדבר העצוב הוא שאפילו אם סנטה קלאוס היה הופך פתאום את החומרה שלהם לאמתית בחינם, הדבר הראשון שהייתם רוצים לעשות הוא לבטל את זה".
 
הסיבה לקרב המילולי, כפי שדיווחנו אתמול, הוא סירובו של בזוס לקבל את העובדה שנאס"א בחרה בחברה של מאסק כזו שתשגר את האסטרונאוט והאסטרונאוטית הבאים של סוכנות החלל האמריקאית לירח, לראשונה מאז 1972. במכרז על הכבוד הזה השתתפו שלוש חברות: SpaceX, שהציעה לעשות זאת תמורת סכום של כ-2.9 מיליארד דולר, Blue Origin, שהציעה מחיר של כ-6 מיליארד דולר, ו-Dynetics, שהציעה מחיר של כ-9.1 מיליארד דולר.
תחילה טענה נאס"א כי היא מתכננת לבחור שני חוזים, אך בסופו של דבר בחרה בנמוך ביותר וחשפה כי התקציב השנתי שלה לתוכנית – 345 מיליון דולר בלבד – לא קרוב אפילו לאפשר לה לשלם על שני חוזים, ואולי אפילו לא על האחד של SpaceX.
בזוס, מצידו, לא מקבל את ההסברים האלה. תחילה הוא פרסם מכתב פומבי בו הציע לדחות את התשלומים עד שנאס"א תקבל תקציב מתאים, ולאחר מכן הוא יצא למתקפה נגד מאסק באמצעות פרסומי החברה שלו, ובשלב האחרון, אתמול, הגיש תביעה שדורשת לעצור את יישום החוזה בין נאס"א ל-SpaceX עד לבדיקה מחודשת של התנהלות המכרז.
נציין כי הסכסוך בין השניים ככל הנראה לא התחיל רק בהפסד במכרז: כבר ב-2016, בריאיון ל-BBC, כאשר נשאל על התחרות לחלל מול בזוס, ענה מאסק: "ג'ף מי?" (ב-16:45)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה