דיגיטל וטק

זו החללית הישראלית שתמריא לירח, כמה השקיעו בפרוייקט הענק?

עמותת SpaceIL גייסה עשרות מיליוני שקלים למימון אחת ממשימות החלל השאפתניות ביותר בתולדות האנושות

מערכת ice | 
חללית בראשית מצלמת את פני הירח (צילום באדיבות SpaceIL והתעשייה האווירית)
בזמן שריצ'ארד ברנסון הסתפק בתחילת השבוע במספר דקות של ריחוף בכבידה נמוכה על גבול החלל, וג'ף בזוס עומד להגיע בשבוע הבא רק מעט גבוה יותר, כמה מעשירי ישראל שואפים להגיע רחוק בהרבה: עמותת SpaceIL הודיעה כי גייסה 70 מיליון שקל למימון משימת "בראשית 2".
"בראשית 2" מתוכננת להמריא ב-2024 אל עבר הירח, בתצורה של חללית-אם הנושאת שתי גשושיות. החללית תגיע לצד האפל של הירח, אליו הגיעה עד כה רק חללית סינית אחת, ותשחרר לראשונה אי פעם שתי גשושיות שינחתו עליו, וכל אחת מהן שוקלת 120 ק"ג בלבד (מחצית מהם דלק) – הגשושיות הקטנות ביותר שהגיעו אי פעם לירח – ומצוידת בכלים לביצוע ניסויים מסוג שונה. במשך שנתיים עד חמש שנים יוכלו תלמידים מרחבי העולם לתקשר עם החלליות ולגשת לנתוני הניסויים שלהן, כאשר המטרה היא לעודד לימודים מדעיים, בדגש על תחום החלל.
כזכור, "בראשית" המקורית, שלקחה חלק באתגר X-Prize בהובלת גוגל, שוגרה לירח ב-2019, ולאחר טיסה מוצלחת התרסקה על הירח בשל תקלה בחיישנים שגרמה לחללית לנחות בעוצמה רבה במקום להאט במאות המטרים האחרונים. עתה, מתעתד הפרויקט לנסות להגיע ליעד הנכסף פעם נוספת.
את הכסף, שיממן חלק מהמשימה הקרובה שעלותה מוערכת בכ-100 מיליון דולר, תרמו המיליארדרים היהודים מוריס קאהן (שמימן גם את "בראשית" המקורית), מרטין מושל ופטריק דרהי. לאחר גיוס הכסף מינו התורמים נציגים חדשים לדירקטוריון, שבראשו עומד קאהן: אנג'לינה דרהי – בתו של פטריק דרהי ויו"ר קרן פטריק ולינה דרהי; עמליה זרקא, מנהלת קרן הפילנתרופיה של משפחת דרהי; טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית הוט, שבה כידוע שולט דרהי; פרנק מלול, מנכ"ל i24News, שגם הוא נחשב מקורב לדרהי; אביעד איל, שותף מנהל בקרן Entrée Capital של מרטין מושל ונציג Moshal Space Foundation; ודפנה ג'קסון, מנכ"לית Kahn Family Office. הם מצטרפים לחברי הדירקטוריון הקיימים: אלוף (מיל') פרופ' איציק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית; אבי חסון, לשעבר המדען הראשי לשעבר; היזם אריה הלזבנד; ויעקב לוי.
מוריס קאהן מסר כי "פרויקט 'בראשית' הוא משימת חיי, ולכן החלטתי לשוב אליו. אני מתכוון לעשות הכול על מנת להחזיר את ישראל לירח, והפעם לנחיתה היסטורית כפולה. כיזם אני מאמין שצריך להמשיך ולדחוף לאתגרים חדשים כל הזמן ואף להכפיל את הסיכון. המשימה החדשה שלפנינו תשים שוב את ישראל הקטנה כחלוצה עולמית גם בתחום החלל".
אנג’לינה דרהי מסרה כי "אנו שמחים להיות שותפים בפרויקט היסטורי זה, שיחזק את מעמדה של ישראל כשחקנית בזירה הבינלאומית ויעורר השראה בקרב בני נוער ברחבי העולם".
אבי אייל מסר כי "ליזמים ומשקיעים שהצליחו במדינת הסטארט-אפ יש מחויבות להעניק בחזרה לשכבות שונות בחברה הישראלית כדי להרחיב את מעגלי ההצלחה. כחלק מהמחויבות שלנו לדור ההמשך ובכדי שישראל תמשיך לפרוח ולהיות דוגמה למדינות אחרות, אנו חייבים להשקיע בחינוך הטכנולוגי של הדור הבא, לפתח את סקרנותם, לחשוב מחוץ לקופסא ולפרוץ גבולות אל הבלתי אפשרי".
שמעון שריד, מנכ"ל SpaceIL, הודה לתורמים, "אשר מאמינים בכוחה של משימתה הייחודית של 'בראשית 2' לעורר השראה לדור שלם של תלמידים וחולמים, ועל הבעת האמון ביכולתה של SpaceIL לממש משימה אתגרית זו, אשר תמצב את מדינת ישראל והתעשייה הישראלית בחזית הטכנולוגיה העולמית, בכל הקשור לפעילות בחלל העמוק".
תגיות SpaceIL | בראשית | חלל | ירח
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה